Måste börja med att säga att jag är så otroligt glad att AW och detta forum finns
Vi har en son på 4mån som inte kan sova längre än max2h i stöten (händer vanligtvis bara en gång per dygn). Därefter har vi "hjälpt" honom att somna om genom att vagga och buffa etc. (Har fastnat i buffträsket innan jag än visste vad det var). Allt detta har resulterat i att han inte kan somna om av sig själv.
Om en halvtimme har vi avklarat den första natten på SHNkuren. Vilken resa, häftigt! Andningslarm på plats, magläge är intaget och nappen är borta!
….och detta är ju bara början . Det har så klart dykt upp frågor under förberedelserna och under natten. Är supertacksam om någon har tid att hjälpa.
1) Vad är det för skillnad på den boken jag har- Sova Hela Natten och den Internationella Sova Hela Natten? Förstod igår att den Internationella är nyare och är rädd att jag missat någon viktig info???
2) Hur vet man att han klarar sig utan nattmålet? Han brukar äta glupskt vid 2.30målet (som han i natt inte fått). (Innan kuren ammades han var tredje timme på dagen (5ggr) + en portion gröt vid kvällsmålet + tidigare nattamning vid ca2.30.)
3) I boken står det att man ska ge dem, gärna en hel burk katrinplommonpuré under kuren. Gäller det mest för större barn? Har precis börjat ge honom smakportioner på potatis och vågar inte hoppa till något nytt och i så stora mängder direkt.
Har filat och filat på schemat. Några synpunkter på det som kan förbättras?
Kl 7-8 God morgon och mat (amning)
Kl 8.30-9.15 sova (45min)
Kl10-11 Mat (amning)
Kl 11-13 sova (2h)
Kl 13-14 Mat (amning) + smakportion
Kl 15.15-16 sova (45min)
kl16-17 Mat (amning)
kl18-19 Mat (amning+gröt) och sen God Natt
Som det varit fram till nu har han sovit 2h på förmiddagen 8.30-10-30, (då även jag försökt att få sova lite), men efter denna kur hoppas jag på bättre natt sömn och har då tänkt att han och jag kanske inte behöver den långa luren då, för att återhämta oss från natten. Tänker jag rätt eller ska man behålla en sådan rutin som faktiskt varit bra?
Alternativet är isf:
Kl 7-8 God morgon och mat (amning)
Kl 8.30-10.30 sova (2h)
Kl10.30-11.30 Mat (amning)
Kl 12.15-13 sova (45min)
Kl 13-14 Mat (amning) + smakportion
Kl 15.15-16 sova (45min)
kl16-17 Mat (amning)
kl18-19 Mat (amning+gröt) och sen God Natt
Är otroligt tacksam för svar!
//Barbamamman