Kur startad, behöver vägledning!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
AAW
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 21 mar 2010, 11:09
Ort: Stockholm

Kur startad, behöver vägledning!

Inlägg av AAW »

Hej!

Vi är föräldrar till fina Wille som snart blir 10 månader. Han har fram till sin åttamånaderskris varit en trygg och glad kille som sovit bra både på dagen och på natten. När han så helt plötsligt började vakna vid fyra, halv fem på morgonen (då tyckte fina Wille att dagen kunde börja för han kunde då stört inte somna om) och bara gnällde och kinkade hela dagarna blev vi lite ängsliga och såklart trötta. Efter ca 6 veckors stigande frustration, med tips från kära vännen K läste vi SHN-boken och kände direkt att Wille ropade på vår hjälp och ville bli kurad.

Kurning startade i fredags morse när Wille som vanligt vaknade klockan halv fem. Min man gick in buffade och ramsade. Efter ca 30 min gav Wille med sig och lugnt somnade om. Tyvärr sov min man kvar i rummet men han säger att Wille sov när han slutade buffandet och ramsandet. Vi har sedan kört på med 45 min sovning klockan 9-9.45 samt 12-13.30. Över lag har han verkat lite trött (han har tidigare sovit en längre stund på morgonen) men annars vid gott mod. Nu till vårt "problem": andra dagens morgon vaknade han av att vi gick upp kvart i sju och lät sig lugnas (med ramsning) men vi plockade upp honom fem i sju. Tjedje och fjärde dagens morgon vaknade han tjugo i sju med skrik och klagan. Han låter sig inte lugnas med ramsor eller tillrättaläggande. Vi har således plockat upp honom strax före sju. Vi känner att detta inte är rätt men har kört fast. Han verkar inte lyssna på ramsan.

Läggningen går som en dans, vi kör skrattet till godnattet (fast Wille spelar krampaktigt med och vill bara till sin säng :wink: ), säger gonatt till lampan och släcker. Lägger ner honom, på med täcket, trycker till över axel och höft (han ligger på sidan), ramsar på vägen ut, och sedan inte ett knyst förrän på morgonen.

Här kommer Willes schema:

19.00-07.00 Nattsovning
07.05 Frukost
09.00-09.45 Frukostsovning
10.30 Lunch
12.00-13.30 Eftermiddagssovning
14.00 Fruktgröt
17.00 Middag
17.30-18.45 Lek, bad, saga
19.00 Godnatt

Skulle bli jättetacksam för lite coaching!

/Willes mamma
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Inlägg av Anna09 »

Hej!

Bra att ni tog itu med tidiga uppvak. Har ni väckarklocka för att finputsa morgnarna?

Ramsa och annat när morgonen är i antågande brukar inte vara någon höjdare då det gärna i och med dem vill att morgonen skall börja, pronto.

Vem vill inte det då dagarna är trevliga? :wink:

Väckarklocka gör susen. Hojta så finns bra vägledning här för att införa den.

:lol: 8) :lol:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
Luvisen
Inlägg: 2744
Blev medlem: lör 02 jan 2010, 12:02
Ort: Stockholm

Inlägg av Luvisen »

Hej!
:P

Jag saknar Nattslurk på schemat. Har ni det? Annars står sig inte Wille till morgonen...maggen skulle ju vara proppis :wink:

Värme/Luvisen
Bebispojken född 22 april 2009
Maratonkurning 26 dec 2009 - 12 feb 2010
Petite Soeur född 8 mars 2012
SM rookie
AAW
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 21 mar 2010, 11:09
Ort: Stockholm

Inlägg av AAW »

Hej!

Tack söta för svar! Vill gärna få mera information om väckarklockan.

Gällande "nattslurk" glömde jag helt enkelt skriva upp detta. Wille är inget stort fan av nappflaska eller välling och äter därför kvällsgröt ca 18.15, istället för välling (slutade amma för ca en månad sedan). Detta brukar vara poulärt och jag tror att han då står sig till morgonen.

Willes mamma
Sagasmamma
Inlägg: 320
Blev medlem: fre 03 apr 2009, 18:02
Ort: Göteborg

Inlägg av Sagasmamma »

Under Hänvisningslänkar-våra favortier (klistrad tråd överst på sidan) finns en tråd som beskriver olika strategier för mornarna, tex väckarklockan

:arrow: "Tidiga morgnar och olika strategier"
http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... ght=#90119
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
AAW
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 21 mar 2010, 11:09
Ort: Stockholm

Inlägg av AAW »

Läste länken. Måste diskutera lite med maken så vi är överens om en strategi men vi testar kanske med Mozart och en väckarklocka.

Hade en fundering om läggningen också. Wille verkar alltid längta till sängen och vi får verkligen kämpa för att hålla honom vaken och få honom att skratta ordentligt till godnatt-skrattet (han är dock inte gnällig!). Kan man tänka sig att i det här skedet ändra i schemat och lägga honom 18.45 och trots detta sova till 07.00? Började fundera på detta när jag läst om att han faktiskt kan vara övertrött på kvällen.

:heart: , Willes mamma

P.S Tänkte inte på att mina initialer nästena blev som Anna W's när jag valde användarnamn :oops:
Emma80
Inlägg: 1751
Blev medlem: ons 27 jun 2007, 13:08
Ort: Stockholm

Inlägg av Emma80 »

Hej! Bra jobbat med kuren :heart: ! Sover han alla sina lurar som han ska? Tänkte, innan man börjar ändra på nattsovningen så är ju en förutsättning att han får sina timmar på dagen... Om han sover precis som han ska på dagen (och då har ni ändå någon kvart i överkant på schemat så ni ligger ju inte back), så kan man kanske lägga till lite på dagen snarare än natten. Vet att Anna skrivit att det inte är en så god idé att sova längre än 12 h. Självklart någon gång ibland vid sjukdom eller så, men inte som regel. Men ni kan ju lägga 18.45 och ta upp 6.45. Så gör vi :D .

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Inlägg av Anna09 »

Hej,

vi gör också som Emma ovan. Vi lägger 18.45 och väcker faktiskt 06.35. Då funkar frukost bättre här, alla tre kan äta tillsammans innan pappa skall till jobbet och han slipper stressa. :D

Sen har vi två timmar mitt på dagen. ligger därmed en kvart högt för damens ålder, men hon snackar så på kvällarna så vi tar inget extra för den, om du är med. :wink:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
AAW
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 21 mar 2010, 11:09
Ort: Stockholm

Inlägg av AAW »

Halloj,

Wille var med sin farfar igår och sov då inte lika länge som han skulle på eftermiddagsluren (1 h istället för 1,5 h) . Detta (oplanerade) avsteg från schemat gjorde susen. Vi flyttade sänggående till 18.45 och väckte Wille imorse 6.45 :D . Nu håller vi oss till detta och ser om vi kan få in en bra rutin de närmsta dagarna.

Tack för tipsen :heart: !

/Willes mamma
Anna09
Inlägg: 1597
Blev medlem: ons 17 jun 2009, 13:35
Ort: Göteborg

Inlägg av Anna09 »

Hej,

kom ihåg att vara konsekventa med denna nya rutin. Och även: sömn föder sömn. Det är så sant som det är skrivet av AW.

:smile:
//Anna
Mamma till Ester - :heart: född feb 09, kvällsmålskurad juni 09
AAW
Inlägg: 5
Blev medlem: sön 21 mar 2010, 11:09
Ort: Stockholm

Inlägg av AAW »

Hej!

Vi har nu kört de senaste dagarna med det ursprungliga schemat ovan med den enda ändringen att Wille nattsover mellan 18.45-06.45. Dock som vaknar lille prinsen alltid när vi går upp och börjar stöka. Först frågar han bara (skriker lite) men blir sedan ledsen och låter övergiven. Vi har pangramsat och sedan bara försökt att fortsätta morgonrutinen. När han sedan blivit ledsen har vi gått in och gjort morgon. Det känns så tråkigt att han ska börja sina morgnar med att vara uppriven, men vill samtidigt inte ta upp honom då detta ju visar att det inte är ok att vara kvar i sängen trots att man kanske inte kan somna om. Känns inte bra! Är vi ute på fel spår?

Har inte testat musik ännu, kan detta vara en idé och ska den då överrösta honom?

Kram, Willes mamma
nilam
Inlägg: 1098
Blev medlem: ons 02 nov 2005, 21:40
Ort: Göteborg

Inlägg av nilam »

När går ni upp? Hur länge är han vaken?
Jag kan personlig tycka att 11 h 11,5 el 12 timmar är HUR BRA SOM HELST många här inne är perfektionister :wink: Jag kan tycka WOW han har sovit 11,5 timmar i sträck, inte Wille vaknade 30 min för tidigt :?

Fundera på vad som är viktigt för ER, är det att han sover till 6,45 så använd er av en strategi och kör, men det är inte för våran skull du måste ha 12 h natt
:heart: Storasyster sep 02
:heart: Lillasyster aug 04, kurade vid 4 månader.
:heart: Lillebror jan 07, standardmodell

Storasyster omkurad vid 2,5 år då vi hade tagit bort spjälsängen alldeles för tidigt.
Bluna
Inlägg: 1951
Blev medlem: tor 10 apr 2008, 21:43
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Vet inte om jag kan ge dig så mycket råd, vi brukar vara tysta på morgonen så vi inte väcker. Hon hör pappan ibland när han går till jobbet tror jag (vaknar och hostar eller så men blir inte ledsen) men han försöker vara rätt tyst.

Musik kan ni ju börja med och se om det kan få den lille att slappna av.

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"