Vi är föräldrar till fina Wille som snart blir 10 månader. Han har fram till sin åttamånaderskris varit en trygg och glad kille som sovit bra både på dagen och på natten. När han så helt plötsligt började vakna vid fyra, halv fem på morgonen (då tyckte fina Wille att dagen kunde börja för han kunde då stört inte somna om) och bara gnällde och kinkade hela dagarna blev vi lite ängsliga och såklart trötta. Efter ca 6 veckors stigande frustration, med tips från kära vännen K läste vi SHN-boken och kände direkt att Wille ropade på vår hjälp och ville bli kurad.
Kurning startade i fredags morse när Wille som vanligt vaknade klockan halv fem. Min man gick in buffade och ramsade. Efter ca 30 min gav Wille med sig och lugnt somnade om. Tyvärr sov min man kvar i rummet men han säger att Wille sov när han slutade buffandet och ramsandet. Vi har sedan kört på med 45 min sovning klockan 9-9.45 samt 12-13.30. Över lag har han verkat lite trött (han har tidigare sovit en längre stund på morgonen) men annars vid gott mod. Nu till vårt "problem": andra dagens morgon vaknade han av att vi gick upp kvart i sju och lät sig lugnas (med ramsning) men vi plockade upp honom fem i sju. Tjedje och fjärde dagens morgon vaknade han tjugo i sju med skrik och klagan. Han låter sig inte lugnas med ramsor eller tillrättaläggande. Vi har således plockat upp honom strax före sju. Vi känner att detta inte är rätt men har kört fast. Han verkar inte lyssna på ramsan.
Läggningen går som en dans, vi kör skrattet till godnattet (fast Wille spelar krampaktigt med och vill bara till sin säng
Här kommer Willes schema:
19.00-07.00 Nattsovning
07.05 Frukost
09.00-09.45 Frukostsovning
10.30 Lunch
12.00-13.30 Eftermiddagssovning
14.00 Fruktgröt
17.00 Middag
17.30-18.45 Lek, bad, saga
19.00 Godnatt
Skulle bli jättetacksam för lite coaching!
/Willes mamma