Hej, tack för råd om sommartid och mat-tips. Det gick jättebra att ändra till sommartid.
Ursäkta att jag inte besvarat förrän nu, familjen har legat i den berömda vinterkräksjukan, en efter en under en veckas tid drygt...
Får jag fortsätta mina frågor...?
Vi startade ju kurandet för 3 veckor sedan. detta gick, tycker vi mycket bra. Lille killen har sovit flera hela nätter, speciellt under andra veckan. Under den senaste en och en halv veckan har han varit sjuk, lite magsjuka och stor öroninflammation. Har inte accepterat någon annan föda än bröstmjölken. Jag har inte kunnat hålla mat-schemat dagtid, ,men sovschemat (plus tillägg av sömn då han varit febrig,). Han har fått amma fritt dagtid (men inget på natten) eftersom han varit sjuk och jag resonerade som så att man själv inte vill äta stora lass med mat när man är sjuk utan hellre lite och ofta för att överhuvudtaget få i sig något. Nattetid under sjukdomarna har vi behövt lägga honom tillrätta ngr ggr, ge alvedon en gång, men försökt att störa honom så lite som möjligt.
Nu är penicillinkuren nästan färdig och han verkar rätt ok. Matlusten har börjat öka lite, men fortf övervägande bröstmjölk. Jag har fått göra om vårt schema lite:
07.00 vakna, amma (äter då så mycket att han inte är intresserad överhuvud taget av ngt kl 08.15 som jag från början har försökt få med honom på; har därför fått lägga in mellanmåls-slurk strax innan 09.30, för han fixar helt enkelt inte att klara sig till lunchen)
09.30 sova 45 min
11.30 lunch
14.30 mellis
17.15 middag
18-18.25 BUS!
pyamas, amma, tandborstn skratta.
19.00 godnatt.
Nu till min fråga. De senaste nätterna har han vaknat mer på nätterna igen. Förra natten fick jag ramsa honom en gång vid 22.30, sen vaknade han och somnade själv vid 01.40, ny ramsa vid 04.30 och vid 06.20. Dessa gånger har det räckt med en ramsa och han har somnat. Två nätter tidigare har han varit vaken i mer än en timme i sträck/natt. Vi har inte vetat om det varit öron-ont eller ej, men det behövdes då, upplevde vi, flera tillrättaläggningar och tillslut en alvedon för att han skulle somna.
Han borde inte ha ont i öronen längre, men han vaknar mer igen. Vad kan detta bero på?
Är det schemat?
Är det för lite skratt på kvällen? Vi busar mycket efter kl 18. efter amningen är han dock ganska groggy, det går att få honom uppsmilad och "hää-a" lite, men nåt gap-flabb är svårt att få faktiskt.
Jag tror inte uppvaken beror på hunger. Även om jag mest ammar är det mjölk kvar i brösten när han släpper taget efter nattslurken, så han borde bli mätt, och vi erbjuder honom som sagt fast föda vid varje mål (utom morg och kvälls-slurk)
Ska vi bara ha lite mer tålamod och betänka att han varit sjuk och att det bara är tre veckor sen vi startade kurandet?
Jag tror verkligen på att detta kommer att funka, vill bara se att vi är på rätt spår! Vii försöker hela tiden tänka att inte störa honom, men när han själv inte har somnat efter 15 min ca på natten och han börjar skrika upp sig ramsar vi.
ps. storebror på drygt 2 1/2 har fått mycket bättre sömnvanor på käpet fast vi inte har kurat honom aktivt. Han hakar på sin lillebror
Tack igen alla fantastiska människor som orkar engagera sig!