Behöver råd inför kurstart!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
grabbmamman

Behöver råd inför kurstart!

Inlägg av grabbmamman »

Hej!
Har läst Sova-hela-natten-boken och inlägg på forumet som en blå i tre dygn... :shock: Tänker börja kura vår 8-månaderskille så snart jag känner mig helt påläst. Han har alltid somnat själv på kvällarna, (och oftast utan hjälp även på dagarna.). Det kan man ju tycka skulle båda gott inför nattens vila men han vaknar sedan mellan tre och åtta gånger/natt och somnar ibland om själv men behöver oftast buffas lite eller när jag inte orkar ränna ut och in mer får han bröstet 1-2 ggr/natt och sover då 2-4 timmar på det. För ca en månad sedan när jag inte visste om SHN och skulle avvänja honom på natten sov min man med honom i ett annat rum två nätter och det gjorde att han sov 10 timmar. När han nu blev åtta månader och även fick öroninflammation ändrades allt och han vaknar som sagt ofta igen...Jag tog upp natt amningen igen :cry:

Det jag undrar nu är om jag behöver köra kuren helt från "natt 1" när han, som ikväll somnade själv direkt efter att ha blivit tillrättalagd och ramsat x4. (jag vet inte om jag gjort helt fel nu när jag egentligen redan sedan tidigare har använt några verktyg men inte egentligen har börjat kuren)
Det jag behöver hjälp med är ju att han inte ska behöva äta på natten och kunna somna om själv varje uppvakning. Måste jag göra som natt ett där man ska kasta sig in till barnet genast när han vaknar, han somnar ju trots allt om vissa av uppvaken nu.

Mycket tacksam för svar. Längtar efter att kura!!!!!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Behöver råd inför kurstart!

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:
grabbmamman skrev: Måste jag göra som natt ett där man ska kasta sig in till barnet genast när han vaknar, han somnar ju trots allt om vissa av uppvaken nu.
Ska du kura, ska du göra det ordentligt och målmedvetet :!: Då får du inte stirra dig blind på natt si eller natt så, utan på att lära dig konsten att LYSSNA. Kommunikation är själva grundbulten i Sova hela natten-kuren. Det handlar inte om att "kasta sig in". Det handlar om att avlyssna, tolka - och agera därefter, olika natt för natt eftersom SHN är en process, inte en statisk metod.

Det finns många små barn som somnar fint på kvällen - bara för att vakna vid 11, vid 1, vid 2, vid 3... osv. Jag är så glad att du läser Internationella Sova hela natten så att ögonen blöder :lol: De kapitel du ska vinnlägga dig om att verkligen ta till dig och förstå, är "Lugnet" och "Säkerheten". Där ligger nycklarna till det hela. Och ramsan utgör själva magiken, men bara om den bottnar i kommunikation.

Och som det står i "Vektygslådan" måste ni öva, öva, öva! Gärna du och maken på varandra - inte på barnet. För när ni kommer så långt som till barnet, måste ni veta exakt vad ni gör och varför :idea: Kanske ska ni överge buffandet (eftersom det bidragit till förvirringen) till förmån för en tyst och säker solfjäder, tills lilla kroppen är sömntung men innan han somnar :?: Läs och fundera :wink: :lol:

Lilla älsklingen har fått motsägande besked och är förvirrad. Dessutom går han in i åttamånadersångesten nu, när den bästa sömn kan börja strula. Så det är extremt viktigt att ni är både säkra och lätta på handen :!:

LYCKA TILL =D> Vi finns här för er.

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
grabbmamman

Inlägg av grabbmamman »

I går kväll började vi!!

Natten gick över förväntan,efter mycket pluggande tror jag att jag fattade galoppen till slut! När han vaknade 03.02 första gången (!!) och jag fick honom att somna om på fyra minuter, där jag tidigare har ammat honom, då växte jag kan man säga...
När han sedan krånglade mellan 03.45 och dryga timmen framöver så kände jag mig helt lugn, tänkte utanför hans dörr; vad härligt att han ska få lära sig sova hela natten, det är ju självklart!!! Klockan 07.00 väckte hela familjen honom med dans och hurra-rop :D

Dagen har oxå gått över förväntan,45-min sovpasset på fm och 1 1/2 efter lunch, sen stensomnade han själv i kväll efter skrattet, med bara tillrättaläggning och snabb solfjäder plus ramsa.
Jag är så tacksam över att känna att jag har fått en strategi för livet här hemma! Även vad gäller matvanorna! Innan tänkte jag att lill-killen behövde mat lite oftare och så blev det mer småätning (med amningen). Nu har vi mat och sov schema för hela familjen. Det är så lugnande!!!

Nu några ytterligare frågor jag ber om att få hjälp med:
*Måste pappan ta natt tre och fyra för att barnet ska bli vant med att ramsas av honom med, eller räcker det att han kommer in i senare skede i kuren(han jobbar några kvällar nu framöver)?
*När man väcker upp ur dags-luren är det då 45 min efter insomningen eller efter klockslaget jag lade honom i vagnen? (det tog i dag 3-7 min för honom att somna, men jag väckte honom som om han hade somnat genast)
*Nästa helg planerar vi åka till Lund, är det då lämpligast att fara när barnen ska sova för natten eller när det är en dags-lur eller när de är vakna?
För att störa nya rutinerna så lite som möjligt menar jag...

Återigen, jag är så glad att jag hittade hit!!!
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Hej och grattis till kuren! Vad kul att det går så bra för er, och att du verkligen verkar ha attityden på topp!!
Du får säkert snart svar från kurare med mer erfarenhet, men så här tänker jag (mina svar i rött), och rätta mig gärna ni andra om jag är ute och cyklar.
grabbmamman skrev:Nu några ytterligare frågor jag ber om att få hjälp med:
*Måste pappan ta natt tre och fyra för att barnet ska bli vant med att ramsas av honom med, eller räcker det att han kommer in i senare skede i kuren(han jobbar några kvällar nu framöver)?
:arrow: Jag tror det är viktigare i så fall att pappan är med på skrattet till gonattet och läggningen och så kan någon av er ramsa ut, nästa gång han är hemma. Det är för att barnet ska veta att alla har koll på att det är så här man nattas och mamma pysslar inte med några konstigheter :shock: utan pappa är helt med på noterna.

*När man väcker upp ur dags-luren är det då 45 min efter insomningen eller efter klockslaget jag lade honom i vagnen? (det tog i dag 3-7 min för honom att somna, men jag väckte honom som om han hade somnat genast)
:arrow: Väck 45 min efter att han somnat (du har ju marginalkvarten på dig åt båda hållen) så att han får ett naturligt sömnpass: 5min, 20, 45, 1,5h, 2, 3 osv). Alltså skulle det ta 5 min innan han somnar, då väcker du fem min efter tänkt tid, skulle det ta 20 min, så väcker du när han sovit 20 min så rubbas inte sovpassen så mycket, utan du håller dig någotsånär till tänkt sovpass.

*Nästa helg planerar vi åka till Lund, är det då lämpligast att fara när barnen ska sova för natten eller när det är en dags-lur eller när de är vakna?
För att störa nya rutinerna så lite som möjligt menar jag...
:arrow: Jag har ingen alls erfarenhet av at åka långt med barn, så här får nån annan svara. Men jag tänker vad jag skulle vilja själv, och vad jag tyckte som barn. Jag tänker att man sover ju inte ordentligt sittandes i bil, lillen har väl babyskydd fortf, men storasyskonet? Å andra sidan kan det ju vara väldigt långt att åka vaken... (förutsatt att det är bil då - om ni tar tåg och båda åker i vagn, kanske det kvittar...) som sagt, nån annan svarar nog bättre.
Lycka till med kuren i fortsättningen!!

/Umm Musab.
:heart: Storebror :heart: 060410 kurad jan 2009
:heart: Lillebror :heart: 071112 kurad okt 2008
:heart: Lillasyster :heart: 100129 kurad aug 2010
:heart: Bebis Liten :heart: 110713
grabbmamman

Inlägg av grabbmamman »

Hej!
Vad snälla ni är som svarar så snabbt!
Kurandet går bättre än jag vågat tro. Natten som var vaknade han en gång och behövde min hjälp med ramsning, och tillslut efter en kvart tillrättaläggning, han var hysteriskt arg, och när jag kom in förstod jag varför; han hade i försöken att somna om snuttrat in huvudet in i påslakanet och kom inte ut!! Det hade inte varit lätt för mig att somna om så heller kan jag säga...( Nu har jag bytt till ett tajtare påslakan... :) )

Fler frågor!
*Sonen är snart 8 1/2 månad. När jag satte schema för honom kopierade vi nästan det som är i SHN-boken för "Tor 9 mån" för det passade oss. Jag vet inte hur jag tänkte, men jag har antagligen 20 minuter för lite schemalagd sömn för honom nu. Är det idé att krångla in det passet nu när allt flyter så bra? Han sover alltså nu mellan 9.30 och 10.15 samt 12.30 till 14.00. Han är inte van att sova nåt pass så sent som vid 16-tiden. Läste precis i boken att det inte är lämpligt med några som helst förändringar nu under kuren. Jag har fått väcka honom ur både 45-min och 1 1/2 timmes passet både idag och igår. Betyder det att han behöver mer sömn eller kommer det vara så att man alltid får väcka barnet från dagslurarna för att kunna hålla 12-timmars natten?
*Och bara av ren nyfikenhet... detta med sömnbehov har jag alltid trott varit individuellt. Hur har man fått reda på att det är exakt 14 tim å 35 min för en 8-månadersbäbis?
Son född aug-07
Son född juli-09
Son född dec-11
Ummusab

Inlägg av Ummusab »

Hej!
Vad roligt att höra att det flyter på så bra!
Och jättebra att du lyssnar av och hör "hur" han skriker. Behöver man hjälp måste man ju få det! (och jag skulle inte heller ha kunnat sova med huvudet insnurrat i påslakanet :shock: )

Ang sömntider så står det så här i Barnaboken sid. 764:
1 mån Ca.16,5 tim/dygn
2 mån Ca 16 tim/dygn
3+4 mån Ca 15,5 tim/dygn
5+6 mån Ca 15 tim/dygn
7+8 mån Ca 14,5 tim/dygn
9-11 mån Ca 14 tim/dygn
12 mån och hela andra levnadsåret Ca 13,5 tim/dygn
Tredje och fjärde levandsåren Ca 13 tim/dygn
femte och sjätte levnadsåren Ca 12,5 tim/dygn
sjunde till elfte levnadsåren Ca 12 tim/dygn

Så om han sover 12h blir det alltså 14h 15 min/ dygn. (15 min mindre än rekommenderat)
Man ska ju helst inte ändra schemat nu under kuren, men om du märker redan nu att det är för lite, att han absolut inte orkar hela em, så lägg på 30 min på middagsvilan. Å andra sidan är det 2v kvar till 9 månader, vilket innebär att du, om du ändrar schema, ska ändra igen strax efter uppföljningsveckan. Och då tar det ett par dar innan nya schemat sitter...
Jag tänker att den kvarten inte gör något i nuläget. Men om du ändrar i schemat, så håll dig benhårt till det tills uppföljningsveckan är slut.

Och din andra fundering får nån annan svara på :wink:

Lycka till i natt!

/Umm Musab
:heart: Storebror :heart: 060410 kurad jan 2009
:heart: Lillebror :heart: 071112 kurad okt 2008
:heart: Lillasyster :heart: 100129 kurad aug 2010
:heart: Bebis Liten :heart: 110713
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det står ju cirka, och "man" är ju rätt överens om att sömnbehovet definitivt inte är speciellt individuellt, varken för barn eller vuxna. För vuxna spänner det på mellan 7-9 timmar/natt och för barn är diffen kanske som mest 30 minuter.
Hur Anna har kommit fram till tiderna vet jag inte, men jag gissar att det är hennes otroliga erfarenhet. Och nota bene, de flesta som skriver nått om barn och sömn har samma rekomendationer.
grabbmamman

Inlägg av grabbmamman »

Hej!
Tack för svar!
Nya frågor kommer hela tiden...
Inatt var en "sämre" natt. han vaknade vid halv tolv och bökade lite men somnade om själv utan något. Sen vaknade han igen ca 45 min senare och var ja.. blandning mellan arg och lessen. Ska erkänna att jag tycker det är lite svårt att tolka om han bara är ARG eller om det är lesset i det hela oxå. Efter 20 min ca med tre ramsnings-omgångar som han inte svarade på ett dugg (ropade/skrek lika dant)tänkte jag att han kanske fryser... Att han somnade på täcket när han somnade själv förra stunden och att han vill komma under täcket.. :?:
Jag gick in och snabbt som ögat la honom tillrätta (ja han låg på täcket) och solfjädrade i 3 sek och ramsade mig ut. Då tystnade han direkt och somnade...
04.45 vaknade han igen och var arg som jag då tolkade det. Under 45 min så påminderamsade jag honom när han verkligen tjöt, han lugnade sig oftast (inte precis på sek) men strax efter och låg och grymtade. Sen stegrade det sig igen, jag påminde, han lugnade och somnade nästan (trodde jag )så jag bekräftade, för att han 1 min senare gick igång igen. Detta var svårtolkat!
Tillslut (efter 45min såhär) så kommer tankarna att han kanske har fastnat igen eller nåt... Jag gjorde en snabb tillrättaläggning igen (var inne i rummet max tio sek)och ramsade mig ut. (han satt upp isängen-inget annat).
Då lugnade han sig, tystnade inte helt, knorrade lite och somnade sen.

Gjorde jag rätt eller fel????? I boken står det ju på natt tre att det är slut-skrikit, att brnet genast ska reagera på ramsan. Inte för min lille.. Men våra två första nätter var ju å andra sidan "bättre" än exemplen i boken...
Snälla jag behöver råd inför nästa natt. SKa jag backa och vänta ut honom även om han håller på i 45 min?
Villrådig men nyfiken!!!
Son född aug-07
Son född juli-09
Son född dec-11
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej!

Tänk inte på hur det "ska vara" enligt boken. Det beror på er kommunikation och hur du lyckas förmedla lugn, säkerhet och trygghet. :wink:

Tänk:
Arg = vänta tills ilskan går ner i ton, ramsa och lyssna av, bekräfta vid tyst (eller nästan tyst). Annars påminnelse.

Ledsen = ramsa, om det inte tas emot så in och lugna (solfjäder) och ramsa ut.

Vid kris = Buffa lugn, solfjädersmarkera och ramsa ut.

Jobba på lugnt och fint så känner ditt barn sig tryggt. :wink:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
grabbmamman

Inlägg av grabbmamman »

Tack för de råden. Jag känner mig mer och mer lugn för varje natt!
Lille killen somnar som en klocka både på dagarna och på kvällarna redan. :D Och klockan 7 på morgonen (plus minus några minuter) har han de senaste mornarna vaknat själv GLAD!!
Så tacksamma vi är!!!!!
Det är vid 4-tiden som han börjar stöka men det har lugnat sig med ramsan. Inatt fick jag dock lägga honom snabbt tillrätta efter nästan en timmes försök att somna om. Han har blivit förkyld så han hostade och snorade vilket jag tror försvårade omsomnandet för honom, och idag har han nästan ingen aptit, så jag tror verkligen att förkylningen gör sitt!
Det är bara så skönt att veta vad jag ska göra när han vaknar, innan har vi ju rusat in och tagit upp eller ammat eller andra störande saker!

Nu en fråga igen; Hur gör vi nästa helg när sommartiden inträder? På torsdag slutar vår uppföljningsvecka, men det känns knasigt att ändra schema bara några dagar efter allt ska ha satt sig. Hur gör ni andra? Ändrar ni hela timmen på en gång eller skjuter ni på schemat lite i taget? :?: :?: :?:

Hurra för SHN-kuren och Anna Wahlgren som har utarbetat den! Vilken hjälp för slutkörda familjer!!!!!!!!
Son född aug-07
Son född juli-09
Son född dec-11
grabbmamman

ingen aptit!

Inlägg av grabbmamman »

Hej!
Om någon vill hjälpa mig vore jag jättetacksam!
Är nu inne på nionde dygnet i kurandet. För två nätter sedan sov han HELA natten från 7-7, fantastiskt! Inatt krånglade han mellan 4 och 5 men somnade efter tillrättaläggande då. Antar att detta är normalt i processen. Det jag vill fråga om nu är aptiten. Min kille har aldrig haft så dålig aptit som nu!!!????? :?:
Han blev förkyld för några dagar sedan men det gick snabbt över och nu är han bara lite snorig. Vid tidigare förkylningar har aptiten inte påverkats på detta sättet. Han blir vrålarg så fort jag sätter honom i matstolen, tillslut får jag amma honom och efter det lugnar han sig lite och kan sitta i stolen och pilla med kokta morotsstavar eller så. Men han vägrar att bli matad!!! Oavsett vad det är på skeden. Nu är jag ju såklart rädd att han inte fåri sig tillräckligt eftersom hans måltider är mer sällan än tidigare (innan SHN-kurenstartades) plus att han inte äter på natten. Visst vet jag att han inte svälter ihjäl, men jag undrar var den där goda aptiten som skulle komma på tredje dagen är någon stans??? Han äter ju sämre.

snälla, om någon vill lugna mig innan jag tappar min attityd av självklarhet vore jag mycket glad... :wink:
Son född aug-07
Son född juli-09
Son född dec-11
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Du har en KAN själv. :D Det drabbas vissa av värre än andra, ofta kring 7-9 månader. Att man tvärvägrar att bli matad men gillar att pilla själv är liksom det grundläggande. 8)

Bland klistrade favoriter finns en tråd med Barnarecept med MASSA tips! :thumbsup:

Jo, och om sommartid: Alla gör olika. Jag tar det på ett bräde men andra tar en kvart eller halvtimme i taget. Gör som passar er bäst!
grabbmamman

Inlägg av grabbmamman »

Hej, tack för råd om sommartid och mat-tips. Det gick jättebra att ändra till sommartid.
Ursäkta att jag inte besvarat förrän nu, familjen har legat i den berömda vinterkräksjukan, en efter en under en veckas tid drygt...

Får jag fortsätta mina frågor...?
Vi startade ju kurandet för 3 veckor sedan. detta gick, tycker vi mycket bra. Lille killen har sovit flera hela nätter, speciellt under andra veckan. Under den senaste en och en halv veckan har han varit sjuk, lite magsjuka och stor öroninflammation. Har inte accepterat någon annan föda än bröstmjölken. Jag har inte kunnat hålla mat-schemat dagtid, ,men sovschemat (plus tillägg av sömn då han varit febrig,). Han har fått amma fritt dagtid (men inget på natten) eftersom han varit sjuk och jag resonerade som så att man själv inte vill äta stora lass med mat när man är sjuk utan hellre lite och ofta för att överhuvudtaget få i sig något. Nattetid under sjukdomarna har vi behövt lägga honom tillrätta ngr ggr, ge alvedon en gång, men försökt att störa honom så lite som möjligt.
Nu är penicillinkuren nästan färdig och han verkar rätt ok. Matlusten har börjat öka lite, men fortf övervägande bröstmjölk. Jag har fått göra om vårt schema lite:

07.00 vakna, amma (äter då så mycket att han inte är intresserad överhuvud taget av ngt kl 08.15 som jag från början har försökt få med honom på; har därför fått lägga in mellanmåls-slurk strax innan 09.30, för han fixar helt enkelt inte att klara sig till lunchen)
09.30 sova 45 min
11.30 lunch
14.30 mellis
17.15 middag
18-18.25 BUS!
pyamas, amma, tandborstn skratta.
19.00 godnatt.

Nu till min fråga. De senaste nätterna har han vaknat mer på nätterna igen. Förra natten fick jag ramsa honom en gång vid 22.30, sen vaknade han och somnade själv vid 01.40, ny ramsa vid 04.30 och vid 06.20. Dessa gånger har det räckt med en ramsa och han har somnat. Två nätter tidigare har han varit vaken i mer än en timme i sträck/natt. Vi har inte vetat om det varit öron-ont eller ej, men det behövdes då, upplevde vi, flera tillrättaläggningar och tillslut en alvedon för att han skulle somna.
Han borde inte ha ont i öronen längre, men han vaknar mer igen. Vad kan detta bero på?
Är det schemat?
Är det för lite skratt på kvällen? Vi busar mycket efter kl 18. efter amningen är han dock ganska groggy, det går att få honom uppsmilad och "hää-a" lite, men nåt gap-flabb är svårt att få faktiskt.
Jag tror inte uppvaken beror på hunger. Även om jag mest ammar är det mjölk kvar i brösten när han släpper taget efter nattslurken, så han borde bli mätt, och vi erbjuder honom som sagt fast föda vid varje mål (utom morg och kvälls-slurk)
Ska vi bara ha lite mer tålamod och betänka att han varit sjuk och att det bara är tre veckor sen vi startade kurandet?

Jag tror verkligen på att detta kommer att funka, vill bara se att vi är på rätt spår! Vii försöker hela tiden tänka att inte störa honom, men när han själv inte har somnat efter 15 min ca på natten och han börjar skrika upp sig ramsar vi.
ps. storebror på drygt 2 1/2 har fått mycket bättre sömnvanor på käpet fast vi inte har kurat honom aktivt. Han hakar på sin lillebror :)

Tack igen alla fantastiska människor som orkar engagera sig!
Son född aug-07
Son född juli-09
Son född dec-11
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Trist att det kom sjukdom när det gick så bra, men så är det. Min tanke är att det är mat i stora lass som kommer behövas nu, kanske satsa på att göra favoritmaten och späcka med fett och amma efteråt? Och sen om ni är säkra på att sjukdomen lagt sig så lyssna av och trafikera så lite som möjligt, ni verkar ju vara inne på det spåret redan. Lätt att släppa in många vargar om de är sjuka, så säkert kommer en hel del frågor nu om läget verkligen är lugnt så besvara dem lugnt och säkert som kommer fnurran snart vara löst. Jag hade absolut stramat upp schemat nu, max marginalkvart och inte dra ut på måltiderna. Då får han en chans att bli riktigt hungrig emellan målen.

Kram Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
grabbmamman

Inlägg av grabbmamman »

Hej och tack för synpunkter!!

Min lillprins har nu varit helt frisk en vecka, efter förra gången jag skrev fick han åter 40 graders feber i tre dygn :( ). När han äntligen blev frisk, DÅ började han äta bra! Nu äter han för första gången i sitt liv pureér och mjuka matbitar för glatta livet. Helt underbart att se!
OCH han sover GOTT! Somnar vid sju och sover minst tio timmar innan han säger något alls. Han krånglar sedan en del från ca 05.30 och en timme framåt. Jag har fått ta upp honom vid tjugo i sju ca (07.00 är det morgon), och idag gjorde jag nåt som jag nog eg inte ska göra - gav honom mat 06.10 och la honom igen för att få den sista timmen. Anledningen till att jag inte orkade låta honom hojta mer (skrika blev det till slut) var att han de senaste mornarna har väckt storebror med sina rop, han som äntligen har börjat sova lite längre än till 06.00!
Vi ska se över mörkläggningen igen, det kan vara det som är anledningen till att han vaknar så tidigt.

Det jag undrar nu är:
*När han krånglar på morgontimmarna, ska jag då lägga till sömntid på dagslurarna? Han förlorar ju ibland en hel timmes sömn på morgonen.
*Hur gör ni på kvällarna om ni är bortbjudna till vänner? Vi har ju läggdags kl 19 för både 9-månaders killen och 2 år och 9mån-killen. Det känns inte så bara, att lägga dem borta och bära hem dem utan att de vaknar. Hur gör ni alla??
Kram och tack!
Son född aug-07
Son född juli-09
Son född dec-11
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"