Hej Åsa och välkommen HIT också!
I BB finns längst bak ett kapitel som heter "Bekymmer? Sysselsättning" detta rekommenderar jag skarpt! Det är typ det bästa med boken nästan... Guldet längst bak..
Ensamlek har jag alltid haft i resesängen faktiskt. Ganska praktiskt för då kan de inte slänga ut leksakerna.
Jag gav välling på skötbordet och på med dagens kläder sen lektes det i sängen och ev kunde han ta sin FM lur där. Så dra inte med dig några vargar nu in i sovrummet, det kommer gå så bra så bra skall du se. Spela gärna lite klassisk musik i rummet om det går, jag rekommenderar "stor musik för små öron" finns på Naxus. Det är en skiva med 3 CD och en av dem heter något i stil med "lek och skoj". Denna gick het i många år hos oss.
Dela upp lite av alla leksaker i typ 3 olika lådor som du kan rotera med lite olika. Allt detta står beskrivet i boken. Läs så fortsätter vi efter det.
Social delaktighet...
Har du en "bumbo"? Det hade vi, då kunde sonen sitta med på bänken när vi lagade mat och annat. Annars kanske sitta i diskhon vid disk är poppis? Ligga på mage på golvet och hjälpa mamma skala rotfrukter, skära och fixa går att göra sittandes på golvet tillsammans.
Samma med tvätten, ligga på mage i tvätthögen, sitta och ge mamma tvätt, trycka på knappar på maskinen osv... Viker den gör man så klart... På golvet.
Sen måste ju stora killen vara chef över lampknappar, ja de flesta knappar förmodligen. Fantasin sätter stopp. Tror om du använder "sök" så hittar du massa tips på social delaktighet.
Lycka till och glöm inte längst bak i boken, där är det!