Införande av ensamlek och social delaktighet?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
ÅsaT
Kontakt:

Införande av ensamlek och social delaktighet?

Inlägg av ÅsaT »

Hej, vi har (eller håller nog fortfarande på) att kura vår lille Casper på snart 7 månader. Efter att ha blivit frälst av SHNboken började jag läsa Barnaboken och OJ vad mycket man missat och i välvilja gjort fel. Överröst honom med leksaker, burit runt och stimulerat i oändlighet. Inte konstigt att han är gnällig ofta inser jag nu! SÅ, vill införa ensamlek och social delaktighet men vet inte riktigt hur och skulle vara underbart med lite hjälp och tips. Kan man ha ensamlek i sängen när han fortfarande håller på att lära sig sova gott där, blir det inte förvirrande att leka där man ska sova? Och den ska vara på morgonen har jag förstått, men är det nödvändigt? Vi är klara med frukost och bestyr tidigast kl 8, óftast 8.15 och så ska han sova 8.45..
Angående social delaktighet, har ni några tips på vad det kan vara och hur jag kan involvera älsklingen?

Tack för ett underbart forum :heart:
Mamma till Casper född 090724
Kurad februari 2010
http://www.smultronkatt.blogg.se
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Åsa och välkommen HIT också! :lol:

I BB finns längst bak ett kapitel som heter "Bekymmer? Sysselsättning" detta rekommenderar jag skarpt! Det är typ det bästa med boken nästan... Guldet längst bak.. :lol:

Ensamlek har jag alltid haft i resesängen faktiskt. Ganska praktiskt för då kan de inte slänga ut leksakerna.

Jag gav välling på skötbordet och på med dagens kläder sen lektes det i sängen och ev kunde han ta sin FM lur där. Så dra inte med dig några vargar nu in i sovrummet, det kommer gå så bra så bra skall du se. Spela gärna lite klassisk musik i rummet om det går, jag rekommenderar "stor musik för små öron" finns på Naxus. Det är en skiva med 3 CD och en av dem heter något i stil med "lek och skoj". Denna gick het i många år hos oss.

Dela upp lite av alla leksaker i typ 3 olika lådor som du kan rotera med lite olika. Allt detta står beskrivet i boken. Läs så fortsätter vi efter det.

Social delaktighet...

Har du en "bumbo"? Det hade vi, då kunde sonen sitta med på bänken när vi lagade mat och annat. Annars kanske sitta i diskhon vid disk är poppis? Ligga på mage på golvet och hjälpa mamma skala rotfrukter, skära och fixa går att göra sittandes på golvet tillsammans.
Samma med tvätten, ligga på mage i tvätthögen, sitta och ge mamma tvätt, trycka på knappar på maskinen osv... Viker den gör man så klart... På golvet. :D
Sen måste ju stora killen vara chef över lampknappar, ja de flesta knappar förmodligen. Fantasin sätter stopp. Tror om du använder "sök" så hittar du massa tips på social delaktighet.

Lycka till och glöm inte längst bak i boken, där är det!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
ÅsaT
Kontakt:

Inlägg av ÅsaT »

Hej igen! Nu behöver jag lite hjälp här..
Vi har varit dåliga här på den sociala delaktigheten... :oops:
Jag får erkänna att jag lätt ser problem istället för lösningar och min kille är Vän av ordning (men jag försöker bearbeta honom)
Förut var Casper alltid med mig och vek tvätt på sängen. Det funkar inte längre, då han bara försöker klättra ner. Är vi på golvet ålar han bara iväg.
Vid diskning har han suttit i sin barnstol brevid och tittat på. Det har funkat sådär, är ju inte så aktivt tyvärr...Ibland får han sitta med i diskhon men det blir ju en del jobb om man ska göra det varje dag. Ta av honom, tappa upp lagom varmt vatten, diska, sedan upp och torka, smörja in, klä på...
Vi diskar tillsammans efter lunchen, innan långluren. Men han är ju såklart inte nöjd av att passivt sitta i stolen mer än 5 min längre.
Har provat att ha honom sittande på diskbänken men hans huvud är oroväckande nära lysröret och den vassa kanten, plus att han inte sitter still utan försöker ta sig ner. Han verkar inte speciellt intresserad av det jag gör utan vill bara iväg vad det än är vi gör. Och jag har inte så många fler idéer...Det blir inte bra helt enkelt!
Jag har kört fast. Kan ni hjälpa mig att komma loss i tänket? :)
Kurad februari 2010
MamMalin

Inlägg av MamMalin »

Några snabba erfarenheter...

Vår lillkille är en liten tvättmaskinsälskare - sedan han kunnat sitta själv har han varit ansvarig för att plocka ur tvätt ur tvättmaskinen, ett riktigt favoritjobb!

Plocka ur bestick ur diskmaskinen och ge till mamma är jättekul nu när man kan stå å hålla sig i.

Noggran avsmakning av ALLT på spisen...det är ju ett jobb för den som lagar...då måste det väll räknas som social delaktighet :wink:

...läggdags...

Lycka till!
/ Malin - mamma till lillkillen -09, 5mån-kurad, och lilltjejen -11, SM :heart:
ÅsaT
Kontakt:

Inlägg av ÅsaT »

Tack för dina råd..
Vår tvättmaskin är tyvärr toppmatad, då det funkar inte riktigt att han hjälper till där. Någon diskmaskin har vi inte..
Lagat mat har vi fått göra efter att Casper har somnat, eftersom pappan inte kommer hem från jobbet förrän klockan 6 och då hinner vi inte äta innan bad, bus och välling. På helgerna har han fått vara med en stund vid bordet då vi skär grönsaker och sånt..Men han tröttnar fort och verkar inte alls vara intresserad av det vi gör, känns som jag gör fel för det blir inte mycket delaktighet..
Kurad februari 2010
_lill

Inlägg av _lill »

Hej Åsa! Släpp tankarna på att du gör fel, de skapar bara onödig stress! Och samvaron med din son ska ju vara ROLIG och inte stressande (lätt att säga men men :oops: ). Försök fokusera på småsaker istället för de stora projekten, som att trycka på knappar, hjälpas åt att sopa upp spillt ris (eller nåt) - handen om handen, plocka upp tidningen ur brevlådan etc. Det behöver inte vara stora planerade saker men efter hand kommer ni får era rutiner och han kommer hitta områden som intresserar honom!
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
MamMalin

Inlägg av MamMalin »

Tja...det var ju inga vidare råd du fick av mig då :wink:
När jag kör fast med den sociala delaktigheten försöker jag tänka "bakvänt". Nu vill jag göra DETTA. Vad kan lillkillen hjälpa till med då? Gäller att vara kreativ. Ofta blir det som _lill skrev - småsaker. Tex bädda sängen, lillkillens jobb är att plufsa till kuddarna. Det gör han glatt och med STOLTHET!
/Malin
/ Malin - mamma till lillkillen -09, 5mån-kurad, och lilltjejen -11, SM :heart:
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej Åsa!

Nu du bejb skall du få lite fler svar.
Jag tänker så här.. Vågar man inte ge sitt barn förtroende, ser man bara vad som kan _gå fel_ så vette katten om man kan införa social delaktighet.
Är du med på vad jag menar?

Ser du däremot möjligheter i allt så kan man ha med dem på allt. Kanske låter pretentiöst men när jag läser dina inlägg så tycker jag att du har "Leta fel och besvärligheter/faror överallt"-glasögonen på dig.

Prova att ta av dig dem och kör säger jag :heart:
Hoppas du lyckas för det är apcoolt att ha med dem på allt :D
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"