Frågor

Mian71

Frågor

Inlägg av Mian71 »

Min lilla dam sover som den prinsessa hon är nattetid och det tackar jag förevigt Anna Wahlgren, min Kuris och ni på forumet för. :heart:

Nu har jag bara en liiiten fråga. Här försöker jag flytta hennes lunchsov pass från 12-13.30 till 12.30-14.00 i stället.
Men se,,, hon fortsätter vakna 13.30.. och nu efter 2 veckor här,. så vill jag nog ändå ha lite tips och råd.
Jag tar dock inte upp henne före 13.45.
Schema
7- vakna
9.15-10 sova ( men vill oftast bara 20-30 min)
11.15 lunch
12.30-14.00 ( sova, men som sagt.. vaken här 13.30)

Sen 20 minuter på em kring 16. Inte på klockslaget samma tid varje dag.

Tacksam för lite råd, även fast jag inte är Nititsk på dagslurarna längre, så
vill jag ju ändå att hon ska sova längre just på lunchen.

Hon är 8 månader och 2 veckor, snart

Kramar
Mian
Mian71

Inlägg av Mian71 »

Ett tillägg...

Hon har natt 19-07.
Kanske någon har ngt nytt schema förslag. Jag har funderat på att ta bort fm luren.. men hon verkar så trött vid 9 så jag vill nog gärna ha den kvar, eller försivnner den tröttheten i och med att man tar bort den. ( vana liksom?).
Samma med em luren.. hon är trött där kring 16 och vi tar alltid en prommis den tiden då hon får sova 20 min för att orka till kvällen..

Som sagt, tips för lunchlur och schema tips och alla andra tips är välkomna !! :-)

/Mian
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej på dig Mian! :D

Din tös är nu 8½ månad och är med största säkerhet redo att övergå till ett tvålurarsschema. Typiska tecken på att lurarna är för många är just att barnet vaknar för tidigt. Så fundera ut ett nytt schema med bara två lurar och inför det med Attityden av självklarhet så ska du se att hon snart sover långlur som hon ska :wink:

PS Ta inte bort fm-luren. Den hänger kvar tills hon är cirka året. Det är sista luren som ska bort!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej på dig Mian! :D

Din tös är nu 8½ månad och är med största säkerhet redo att övergå till ett tvålurarsschema. Typiska tecken på att lurarna är för många är just att barnet vaknar för tidigt. Så fundera ut ett nytt schema med bara två lurar och inför det med Attityden av självklarhet så ska du se att hon snart sover långlur som hon ska :wink:

PS Ta inte bort fm-luren. Den hänger kvar tills hon är cirka året. Det är sista luren som ska bort!
Mian71

Inlägg av Mian71 »

Hej. Ja, jag tror också 3 lurar är förmycket och igår så fick hon inte sin 20minutare på eftermiddagen. Vilket innebar att jag hade en mycket trött tjej på eftermiddagen och det var inte roligt för nån.. :-) Men gick över efter gröten men somnade till vid vällingen så jag fick sitta och väcka henne.
Sen lite piggelin efter välling. La henne 18.45 och hon sov inom en minut.
Vaknade 6 i morse.
Är det övergående??? Alltså, tröttheten när man tar bort en lur så där?
Så här ser schemat ut
7 vakna Välling
8 smörgås och ibland lite fil
9-9.45 sova ( kan vara från 9.15-10)
Lunch 11.15 Mat och Frukt
Sova 12.30-14.00 ( och det är alltså det här passet som strular
14.30 Mellis , Yougurt
16.30 Gröt, Frukt, smörgås
kvälls bestyr bad och lek
18.15 Välling
19.00 - Natti Natti

Jag har ju varit lite bortskämd med lilla damen som skött sina dagslurar intill perfekt. Hur gör jag när jag liksom minikurar där på lunchen? I bland vaknar hon ju även efter 30 min och gråter i 15 min.. Hon får en ramsa av mig då sen låter jag henne vara. Sen tar jag aldrig upp henne utöver marginalkvarten.
Rätt?
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej igen!

Visst gör du rätt i att ge henne förutsättningar att sova tills sovtiden är slut. Men kom samtidigt ihåg att ett barn som gråter mycket inte har förutsättningar för att sova. Då måste man verktyga.

Jag tror dock att allt detta reder upp sig bara du snickrar på ett nytt tvålurarsschema. Du kan justera båda lurarna lite "framåt", så att det sista kvällspasset inte blir så långt. På det sättet blir det också mera vakentid mellan lurarna, och då torde gumman utnyttja sin sovtid bättre. Som det är nu misstänker jag att hon inte varit tillräckligt trött för att sova hela långpasset ut.

Och ja, tröttheten vid schemabyte är övergående. Ge det en knapp vecka!
:D
Mian71

Inlägg av Mian71 »

Great!! :heart:
Tack för svaret.. och ja,, jag brukar " verktyga" om hon blir riktigt ledsen.
Skönt att höra att det då blir övergående att hon blir trött. Men hon ÄR oerhört trött vid 12.30 så en lur där är nog lämplig.
Kanske ska korta ner fm luren till 20 min och försöka förlänga lunchluren ytterligare..
Nåväl, ska klura lite. Återkommer om det skulle vara så.

What would i do with out you girls on the forum ;-)

Kram
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

... utan varandra vore detta forum ingenting - det är du lika väl som jag och alla andra som bygger upp det!

Tack för fina ord :heart:
Mian71

och jag tog upp henne...

Inlägg av Mian71 »

Back för en fråga eller pepp med sömn .
Lilla gumman åkte på en envis förkylning. Vi har varit hemma hela veckan. Allt började med ögoninflammation och sen gick det över till förkylning med hög feber.
I natt var hon kanonvarm. Vaknade 2.. kamin.. jag går in och ger henne en alvedon och jag byter samtidig blöja, hon får lite vatten att dricka och efter det lgger jag henne på mage och hon lugnar sig. Och jag ramsar sedan tyst ut. Vid halvfyra har hon inte somnat om. Hon ropar Maaammmaa.. maaaammmaaa... och mamman med migrän :evil: klarar inte mer utan går in och lyfter upp sedan första gången på kuren som var october 09. :shock:
Lägger henne i min säng, säger ramsan och hon bränner av. Jag hade sååådan huvudvärk så jag k l a r a d e inte attetyden.
Men mitt huvud bultade och jag har inte varit med om detta tidigare. Alls.
Ja, jag har trafikerat mkt när hon varit dålig. Jag kan inte ramsa när jag inte vet hur hon har det där inne. Jag märker när alvedonen gått ur. Den håller ju 4-5 timmar och sen vaknar hon ju oftast och då lär jag ju gå in.
Tycker jag.
Nu har jag lite ont i magen över det hr och är rädd om vår goda nattsömn och i förebyggande skriver jag nu så jag inte står där mitt i natten och vet inte hur jag ska bete mig om hon nu ansåg det var väldigt mycket mysigare i mammas säng än sin egen.
Jag ska putsa attetyden i kväll och natt för febern var inte alls hög idag och vid läggis.

Pepp önskar jag ju.
Hur kan man agera just vid sjukdom och hög feber.

Kram
Mian
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Sagalinda
Kontakt:

Re: Frågor

Inlägg av Sagalinda »

Hej Mian71 :D

Jag förstår så väl att du vill gå in och titta till ett febrigt barn - vem vill inte det? Det bör man också göra tycker jag, även om man måste passa sig för att ha vargar i släptåg. Tänk så här: ett sjukt barn behöver sin nattsömn extra mycket. Det är inte synd om henne för att det är sovdags, det är SKÖNT att sova! För att din oro inte ska ta överhanden, ska du se till att dagtid ge henne massor med vätska. Inte mjölk (om du inte ammar eller har tillgång till opastöriserad mjölk), utan hellre te eller vatten. Massor med C-vitamin, flera gram om dagen. Det är suveränt mot feber! Sedan ska du INTE ge alvedon, eftersom detta sänker kroppstemperaturen, vilket i sin tur ger de främmande mikroberna fritt spelrum. Febern är kroppens vän, det är den som tar kål på mikroberna. Fråga vilken mikrobiolog som helst, de skulle aldrig drömma om att försöka ta ner kroppstemperaturen - de har i mikroskop sett vad temperatur gör med bakterier och virus. Alvedon drar bara ut på sjukdomsförloppet samtidigt som det skadar magsäckens slemhinnor.

Sedan ska du inte anklaga dig själv för att du tog upp henne! Tänk så här; en gång ingen gång men två gånger en dålig vana :wink: Alla gör vi våra undantag och det förstår de små bara vi i attityden talar om att det var just ett undantag. Nu vet jag inte hur förra natten gick? Jag hade i alla fall gått in vid första gråt för att checka läget, men sedan låtit ramsan göra jobbet.
Mian71

Inlägg av Mian71 »

Hej igen!
Åhh. va tjusigt forumet blivit :D

Jo, natten efter så sov hon bra. Men igår natt väckte hostan henne som övergick i gråt.Jag gick in en gång och kollade, precis som du svarade. Allt coolt. Sen gråt Lääänge. Jag visste där och då att det var inte febern ( man hör ju sånt på gråten också)... så jag Ramsade och satte igång med husljud. Tyst. Så jag husljudade mig ner i säng igen och pratade även med mis själv i sängen .. :shock: Dett blev tyst, och efter 30 min börjar hon igen. jag flyger upp , rusar in (i smyg steg- såklart) . Lägger om henne . Detta för att hon inte ska hinna "gråta upp sig" tog säkert 5 skunder och gick ut. Sen sov hon till 8 i morse. Hon är trött och slut. En veckas elakt förbannat :twisted: skitvirus har gjort henne trött. Hon hostar och hostar och jag kör med hackad lök vid sängen och anar mig att hon sover bra på grund av den.
Fantaaaastiskt tips jag fann här på forumet!

Det är JÄTTESVÅRT när hon blir sjuk. Och jag ska villigt erkänna att detta är första VABEN sen jag skolade in henne i augusti. Hon är annars kärnfrisk så när som på en elva under näsan i bland... Men så HÄR har hon aldrig varit.
Klart man nojjar och tappar lite av den stenlsäkra attetyd jag har annars.
För r det n å g o t som inte ska stå på ända här hemma r det sömnen. Men blev så kluvet :oops: Men sen mådde jag ju inte bra själv i tanke på huvudet.

Är glad, tacksam för fourmet ff. Nr man lever själv utan en annan vuxen och inte kunna bolla och tnka högt med någon är ni underbara att ha till råds.

All kärlek!
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Underbart att löktipset hjälper er! Det är kanon!

Hur gammal är tösen nu? Har hon möjligen fått MPR-sprutan rätt nyligen? Min äldsta hade en elak hosta med återkommande febertoppar hela vintern efter MPR, det var därför jag började fundera...
Mian71

Stöd inför kvällen!

Inlägg av Mian71 »

Hej! Behöver verkligen råd nu !!! :( Jag är lite förtvivlad.

Hon hade ju ett uppvak som var jobbigt där mammans attetyd svek då hon var sjuk och hon fick komma till mig.
( som jag skriver om längre upp).
Natten till torsdag förra veckan börjades det igen och då var feber och allt elände över.
jag gick in EN gång och sen försökte med Ramsa. Vi höll på från 22-01:30. Jag gav mig den på att INTE ta upp henne. Ramsan lyssnade hon inte på och jag tror hon somnade av utmattning nästan.
Ok.. so far so good. Hon sov sen bra hela helgen. natten till fre, natten till lör och natten till söndag. Men in NATT :shock: satte allt igång igen.
Hon började 21.30 . jag gick snabbt in ..lugnade och ramsade ut.
Men hon gav sig inte. "maaaaaammma.. maaaaammmaaa... " och massor av gråt. Inte arg utan mer ledset förtvivlat.
jag ramsade ... påminde. Hon lyssnade inte alls.
22.00 går jag in och tänker " solfjädra i 600sek" ( ett gammalt råd jag anammat förr). Jag tror hon sover. Går ut. Och hon igång igen.
Jag ramsar, ... ramsar.. börjar bli förtvivlad. Vid 23.30 går jag in och sitter igen tills jag tror att hon somnar.. ( hellre det än ta upp)
Smyger ut. Och där igen sätter hon igång.
Min son blir förtvivlad och kan inte sova. Tror jag det, då det är så lyhört mellan rummen.
Jag tar upp en timme senare! Fan!! men jag tar upp!!
Jag fixade inte mer.
Lägger henne hos mig och vi sover båda dåligt i min säng, men hon är tyst i alla fall.
Vad gör hon???
Vad är det frågan om??? Varför lyssnar hon inte på ramsan? Vad har hänt med alla 12h nätter? Hur kunde det blir så upp och ner.??

Det får inte spåra ur här och jag känner mig jätterådvill. Hur ska jag göra.
Strategi inför kvällen önskas.
Ska jag ramsa direkt vid första uppvak och bara låta henne vara?? Trots att varken ramsa eller husljud hjälper?

Hon har inte fått ngt vaccin. Vill jag tillägga.
Hon är 19 månader... förtrots, ja.. kanske. men jag måste få kontkret råd. Ska jag bara låta henne vara??
Råd snälla! är så rädd om mina nätter.
En liten född 00
En "lill liten" född 09
miniz

Inlägg av miniz »

Hej.

Hur gick det i natt?

Du kan ta en minikur för att bryta mönstret och sätta ramsan.
Första natten in och lugna sedan ut med ramsa. In pà samma uppvak bara vid KRIS. Sedan ut med ramsa. Hela natten.
Andra natten in och lugna i början av natten, sedan tar ramsan över.
Tredje natten tar ramsan över helt. Här ska du ocksà avvakta innan du ramsar för att se om hon klarar av uppvaken själv.

Snart ska ni fà sova gott allihopa. Odla attityden som ju betyder allt när du ska förmedla tryggheten via ramsan.

Kram.
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Mian71

Inlägg av Mian71 »

Hej miniz!
Alltså.. är laddade jag upp för natten.
Stor loka , snusdosa ( ja jag snusar), papper penna, mandariner , laddat med musik .. Tänkte
" nu ska ordningen tillbaka här"..
Hon gör tre korta uppvak under natten , utan åtgärd.. hon klarar dem själv.
Men visst gör det ont i mamma själen när hon nu ropar.
Jag var in när hon sov efter första uppvaket bara för att snabbt snabbt checka blöja och sånt. Med tanken " allt ok" inget mer spring.
Men sen hände inte mer. Jag fick väcka henne kvart i sju i morse och hon började direkt med att sjunga Lilla Snigel :heart:

jag vet inte vad som pågår , men jag är dock beredd när det återkommer ( känns det nu i alla fall).
När det handlar om EN natts återfall i frågornas värd vet jag inte om det är minikur jag behöver?!
Jag tänker .. för gud vad jag tänkt.. att då är det för mig att bara visa att allt är som vanligt.. även om hon då roddar i timmar..

Man är och blir så kluven när man ändå sällan stöter på sånt här och när man gör det med besked så blir man vansinnigt förvirrad och undrar vad det är frågan om. Hon är ju en stensäker sovare. Men jag har också lärt mig att hon inte fixar att sova med mig. och inte jag med henne. Hon älskar sin säng och på kvällarna står hon faktiskt och håller i spjälis för att hon vill i. Hon bestämmer själv när "skratt" stunden är över. Hon bara går.. haha.. och ställer sig vid sängen. ( trodde inte mina ögon första gången jag såg det)

Som sagt. Får se hur kommande natt igen blir. Jag börjar med att avakta som jag gjorde i natt.
Återkommer om det behövs.

Mången kram!
Mian
En liten född 00
En "lill liten" född 09
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"