1. Hon blir väckt av något, igår var det ambulanshelikoptern som sniffade så lågt över huset så att fönstren skakade.
2. Jag ramsar-hon blir lugn och tyst
3. Hon blir störd av fortsatt ovant/högt ljud och blir arg&ledsen för att hon inte kan somna. (det kan vara folk utanför, fest under eller bråk ovanpå, eller som igår helikoptern som stod och varvade en bit bort)
4 Ramsan biter inte som den brukar göra, hon blir tyst, försöker somna och skriker sedan med förnyad kraft. Det låter mest "synd-om-mig-som-inte-kan-somna" först, men efter ett tag gör hon sig själv mer och mer uppjagad.
4. Jag bryter av med att gå in.Hon suckar lugnt när jag lägger tillrätta. Jag solfjädrar en stund till andningen lugnat sig. Då händer det märkliga; hon fnissar till, eller småpratar, istället för att somna. Alltså hon är helt klarvaken! Känns inte som om min närvaro hjälper någon, så jag ramsar ut.
5- Det eskalerar. Lyssnar på ramsan ibland, men kommer inte till ro. Skriker upp och ner, men tillslut är det snyftningar och närmast hysteri. Går in igen och hon är otröstlig och nästan okontaktbar. Tar en evighet att lugna henne, buffningen som hon brukar älska fungerar inte som den brukar, solfjädern samma. Efter en låång stund blir hon lugn och ligger ner. Men då är vi tillbaka på punkt 4 -hon är pigg!
Detta har hänt 3-4gånger på knappt 2veckor och det tar 2h innan hon somnar om, som ett helt vakenpass alltså.
Min sambo som hade nattpasset första gången har provat både det ena och det andra. Han tog upp henne ur sängen (!) när inget hjälpte och hans stora,varma men lite blödiga hjärta inte klarade mer, tröstade och bytte blöja. Lade henne igen och efter en lång stunds protesterande accepterade hon ramsan och somnade.
Andra tillfället ville han inte ta upp henne utan stod med en solfjäder/buff i över en timme vid punkt 5 ovan, men hon somnade aldrig in ordentlig. HOn började störtgråta när han gick ut så det slutade med att han tog upp henne igen (!!) och jag fick komma in och lägga henne med vanliga kvällsrutinen (dra ner persienner, bädda ordning sängen glatt etc) , som funkade.
Igår var jag själv hemma och var verkligen taggad att få det att funka med vanliga verktygen. Scenario 1-5 enligt ovan, med bergfast attityd hela vägen därefter ramsade jag ut och satte på lite mozart, ramsade så sällan det gick, på slutet var hon trött så trött, men det kändes mer som 5-minuters utmattningsmetod
Så här jobbigt var det aldrig ens under kuren!
Så för att sammanfatta och fråga lite:
- -Hon är mer ljudkänslig än tidigare
-Om hon blir störd när hon försöker somna om verkar hon bli pigg som på dagen och inte veta vad hon skall ta sig till, somnar inte ens med solfjäder som hon gjort vid kris tidigare. Jagar upp sig och blir tillslut otröstlig.
-Har blivit räddad ur sängen
flera gånger, (men hade inget behov av det annars, när hon vaknade till i vargtimmen i morse tex tog det en liten ramsa och sen sov hon gott igen)
Hur skall jag bemöta det här? Vad göra när hon är pigg mitt i natten?
Beror det här på den ökända 8mån krisen? Hon är rätt gnällig & ifrågasättande på dagarna 
Skall jag flytta henne till vårt sovrum som är tystare än hennes under en period, tills det lugnar ner sig?