Blir väckt -sen klarvaken-sen otröstlig!

Skriv svar
Sagasmamma

Blir väckt -sen klarvaken-sen otröstlig!

Inlägg av Sagasmamma »

Behöver goda råd om hur jag skall få lilla hjärtat att somna om efter ett märkligt scenario som uppträder sent på kvällen. Vanligtvis brukar hon lugna sig med ramsan om något stört henne (vi har en hel del ljud här i huset, inte minst bråk-familjen ovanpå) och de få gånger som ramsan inte bitit har en solfjäder gjort susen. Men nu har något hänt, verkar som hon i och med sin lilla kris har blivit mer störningskänslig. Så det har blivit såhär istället:

1. Hon blir väckt av något, igår var det ambulanshelikoptern som sniffade så lågt över huset så att fönstren skakade.

2. Jag ramsar-hon blir lugn och tyst

3. Hon blir störd av fortsatt ovant/högt ljud och blir arg&ledsen för att hon inte kan somna. (det kan vara folk utanför, fest under eller bråk ovanpå, eller som igår helikoptern som stod och varvade en bit bort)

4 Ramsan biter inte som den brukar göra, hon blir tyst, försöker somna och skriker sedan med förnyad kraft. Det låter mest "synd-om-mig-som-inte-kan-somna" först, men efter ett tag gör hon sig själv mer och mer uppjagad.

4. Jag bryter av med att gå in.Hon suckar lugnt när jag lägger tillrätta. Jag solfjädrar en stund till andningen lugnat sig. Då händer det märkliga; hon fnissar till, eller småpratar, istället för att somna. Alltså hon är helt klarvaken! Känns inte som om min närvaro hjälper någon, så jag ramsar ut.

5- Det eskalerar. Lyssnar på ramsan ibland, men kommer inte till ro. Skriker upp och ner, men tillslut är det snyftningar och närmast hysteri. Går in igen och hon är otröstlig och nästan okontaktbar. Tar en evighet att lugna henne, buffningen som hon brukar älska fungerar inte som den brukar, solfjädern samma. Efter en låång stund blir hon lugn och ligger ner. Men då är vi tillbaka på punkt 4 -hon är pigg!

Detta har hänt 3-4gånger på knappt 2veckor och det tar 2h innan hon somnar om, som ett helt vakenpass alltså.

Min sambo som hade nattpasset första gången har provat både det ena och det andra. Han tog upp henne ur sängen (!) när inget hjälpte och hans stora,varma men lite blödiga hjärta inte klarade mer, tröstade och bytte blöja. Lade henne igen och efter en lång stunds protesterande accepterade hon ramsan och somnade.
Andra tillfället ville han inte ta upp henne utan stod med en solfjäder/buff i över en timme vid punkt 5 ovan, men hon somnade aldrig in ordentlig. HOn började störtgråta när han gick ut så det slutade med att han tog upp henne igen (!!) och jag fick komma in och lägga henne med vanliga kvällsrutinen (dra ner persienner, bädda ordning sängen glatt etc) , som funkade.

Igår var jag själv hemma och var verkligen taggad att få det att funka med vanliga verktygen. Scenario 1-5 enligt ovan, med bergfast attityd hela vägen därefter ramsade jag ut och satte på lite mozart, ramsade så sällan det gick, på slutet var hon trött så trött, men det kändes mer som 5-minuters utmattningsmetod :( hon somnade till, vaknade och grät. Hon lät ledsen och övergiven och även om hon lyssnade på ramsan började hon strax gråta igen. Tillslut (efter totalt ca 2h) var jag själv såå trött (och ledsen) att jag inte orkade mer. så jag gick in igen och gav henne en kram i sängen. Hon grep tag så hårt och klamrade sig fast så jag lyfte upp henne. Då somnade hon i min famn på stört-det har hon inte gjort sen hon var riktigt liten! Så jag stod en stund och lade sedan ner henne och ramsade ut -hon vaknade till men accepterade denna gång läget och somnade tillslut, efter dryga 2h

Så här jobbigt var det aldrig ens under kuren!

Så för att sammanfatta och fråga lite:
  • -Hon är mer ljudkänslig än tidigare
    -Om hon blir störd när hon försöker somna om verkar hon bli pigg som på dagen och inte veta vad hon skall ta sig till, somnar inte ens med solfjäder som hon gjort vid kris tidigare. Jagar upp sig och blir tillslut otröstlig.
    -Har blivit räddad ur sängen :oops: flera gånger, (men hade inget behov av det annars, när hon vaknade till i vargtimmen i morse tex tog det en liten ramsa och sen sov hon gott igen)
  • :arrow: Hur skall jag bemöta det här? Vad göra när hon är pigg mitt i natten?
    :arrow: Beror det här på den ökända 8mån krisen? Hon är rätt gnällig & ifrågasättande på dagarna ;)
    :arrow: Skall jag flytta henne till vårt sovrum som är tystare än hennes under en period, tills det lugnar ner sig?
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
Lillebror 21 september 2012
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Jag tycker det låter som åttamånadersångest - läs gärna i BB om det :)
Hon har just insett och upptäckt att hon är en egen individ i världen, inte en och samma hela familjen och tillvaron.

Det skapar ju viss förvirring och oro, givetvis. Det viktigaste är att fortsätta förmedla trygghet och stabilitet. Inget förändras även om hon gör det. Så precis som ni gör, ramsa när hon behöver det. Solfjäder eller buffning vid kris. Så ska ni se att hon reder ut stormen igen.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

Jo, vi kör på så lugnt och tryggt det går, men kan inte låta bli att längta ett par veckor bort i tiden....

Igår var det samma visa igen, fast den här gången somnade hon tillslut utan upplockning (dock efter 1h45m). Fast skriken var betydlig mindre panik och mer -fan-jag-kan-inte-sova kombinerat med trött-gråt. Så betydligt bättre

Känns lite svårt med krisverktygen nu, solfjädern/buff funkar ju inne i rummet MEN att gå in orsaker just nu bara vildare skrik när jag går ut än det var när jag gick in...och stå kvar tills hon somnar verkar inte funka heller -sambon stod ju i långt över en timme utan att hon somnade :(

Så jag undrar fortfarande om det finns nåt dunderknep ;) mot detta att hon är för pigg för att somna?

Upplever att det hela startar med att hon är på väg att somna, störs och sedan blir helpigg och därmed upprörd! (det kan man ju iofs själv bli om nåt stör en när man håller på att somna om...)

Vad tycker ni om att byta rum för henne nu? Är det mer förvirrande mitt i än hjälp 8mån krisen att få sova i ett nytt, tyst rum?
Storasyster född Mars 2009 (fick aldrig till det där med sömnen trots många försök)
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Jag tror inte på tyst rum, om det inte är väldans höga och oregelbundna ljud. Det ger bara risk för att hon kommer att vara ljudkänslig som äldre.

Men jag funderar på ert schema. Kan det vara så att hon sover lite för mycket och börjar tala om att det är dags att ändra?

14 timmar behöver hon ungefär nu, troligen fördelat på två lurar + natt.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

Jo, det är en del höga och oregelbundna ljud. (tex raggarbil som rivstartar på parkerinegn, tokpappan ovanpå som vrålar för full halls på barnen, moppemaffian hänger utanför), men mest är det grannarna ovanpå som spelar elefenbowling, leker gapiga familjen och har VM i toalettbesök. :roll:

Men i natt sov hon bra ändå, så hon får sova kvar tills vidare. Vi har nyss tagit bort em luren, så hon har 12-30-1,5 på schemat -när vi gjorde det tog det plötsligt 2min att somna istället för 20 ;)

Återkommer om det blir värre igen.
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Dunderknep! Ja, var är dom :lol: ?!

Här kommer ett från vårt liv: musik. Funkar särskilt extra bra vid orosperioder. En del tycker inte att man ska vänja dom vid det, det bestämmer man själv. Jag tycker att det är ett lysande verktyg. Vi spelar varje kväll vid läggning (tidigare också vid dagvila) och ibland vid uppvak på natten. Det funkar som ramsan ungefär, det blir en betingad reflex och en tydlig signal att man ska sova vidare.. Man kan evetuellt reglera volymen efter barnets volym alt. om man vill dölja yttre oljud (har inte vi gjort så mycket). OCH, det bästa: det tar bort föräldrarnas överkoncentration :wink: .

Hojta om du vill ha musiktips. Klassisk musik är ju beprövat, men även yoga- och avslappningsmusik (helst utan sång till mindre barn) är utmärkt.

/P
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

Ja, det var en segdragen fnurra det här.

Fortfarande samma problem, hon kan sova lugnt några nätter och sen vaknar hon oftast på kvällen men ibland senare på natten. Hon vaknar till lugnar sig själv eller med ramsa (beroende på hur hon låter). Sen försöker hon somna om i 15-30minuter, vrider och vänder, gråter till lite ibland, vilar några minuter men efter en halvtimme tröttnar hon. (och det förstår jag, när jag vritt och vänt på mig en halvtimme mitt i natten brukar jag ju själv göra något för att "starta om", dricka mjölk,kissa, läsa bok etc). och börjar gråta upp sig. Vanliga verktygen funkar ej, och det är sambon (den blödigare av oss) som har nattpassen nu, eftersom jag skall börja jobba. Han har löst det med att ta upp henne, låta henne krypa runt en stund och sedan natta om. det brukar funka. men det känns inte som nån ideal lösning precis, att vara vaken 1-2h på natten en eller ett par gånger i veckan.....

Piggelin: vi har också använt musik mycket, på morgonen funkar det alltid,men jag tar gärna tips på fler bra stycken. Men vid de här nattpassen har det bara funkat en eller två gånger....

Nån som känner igen det här med att barnet är så klarvaken mitt i natten? Hon försöker ju verkligen somna om först och blir sedan ledsen när hon inte kan... ( vi har en sådan där videomonitor som jag kan slå på ibland och tjuvkika, så jag vet att hon ligger ner och verkligen försöker somna om, fast hon vrider och vänder på sig mellan varven)

Hon är 9,5månad och har 12h natt +0,5h+1,5h dagsov på schemat +ev en 5-15min lur på eftermiddagen (i vagn) om hon är väldigt grinig och trött vid fyra. Kan det vara för mycket/för lite sömn på schemat som stör på något vis? Problemet började ung. när vi försökte ta bort em luren...
Sagasmamma

Inlägg av Sagasmamma »

Knask skulle tillägga att hon har en segdragen förkylning med elak hosta och rossel i halsen (det liksom vibrerar i henne när hon andas) + att hon två kindtänder på gång (trots att hon bara är 9,5mån!), två riktiga bulor i tandköttet och ett niagarafall i mungipan vissa dagar.
miniz

Inlägg av miniz »

Hej!

Jag tror att problemet ligger här:
Sagasmamma skrev:Vanliga verktygen funkar ej, och det är sambon (den blödigare av oss) som har nattpassen nu, eftersom jag skall börja jobba. Han har löst det med att ta upp henne, låta henne krypa runt en stund och sedan natta om. det brukar funka.
De vanliga verktygen funkarej, för de används inte...

Hon fàr konstiga svar mitt i natten när man ska sova lugnt och fint i sin säng.
Hon borde fà svar pà att hon kan (och ska) sova gott i egen säng. Pappa vaktar och allt gàr bra.

När hon vaknar och är mottaglig för hjälp, sà kan ni hjälpa henne med att lugna henne där hon ligger. Tillrättaläggning, buffning eller solfjäder och ramsa är toppenverktyg om man själv tror pà dem. :wink: Jag tror pappan borde läsa pà lite antingen i SHN-boken om ni har den eller under sova-hela-natten-fliken överst pà sidan.
Under krönikor-fliken finns ocksà mycket bra läsning t.ex
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet
och
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... min-epilog

Det är vanligt att sömnen störs när man byter schema, sà kan vara det som har startat denna fnurra. Sà nu behöver hon er hjälp med trygga och säkra svar för att fà nätterna tillbaka.

Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"