Jag har ett standardmetodsbarn (2003), och ett kurat barn (2006).
Lilltjejen kurades tidigt för att hon aldrig kom till ro på rygg.... Men hon har alltid haft en väldigt skör sömn. Hon sov enligt schema till dryga ett, när hon började på dagis etc.
Hon har alltid varit super-super lättväckt, både som spädbarn och som nu 3,5. Det räcker oftast att man gläntar på dörren till hennes rum så verkar hon varkna av närvaron eller det ev vinddraget?
(Hennes storasyster han alltid sovit djup djupt och väcks inte av nåt. )
Lillan har alltid vara mycket gnällig och missnöjd. När hon var 1,5 slutade vi med laktos, alltså helt laktosfritt, och hon blev piggare och gladare, men jag var fortfarande övertygad om att något annat också fortf felade för henne. När hon var 2,5 slutade vi med mjölkprotein efter tips från annan med samma bekymmer (och vars barn, precis som mitt inte hade jollrat som bäbis, bara gnällt!) och hon blev ännu piggare och gladare, börajde prata och sjunga, och fick glada ögon, inom en vecka(!) - och även sove en timme kortare varje natt. Så det var ju tydligt att hon inte mådde bra av mjölk,
MEN
Hon sover fortf för lite, och är faktiskt supergnällig fortf (trots att det är bättre än förut) och ibland så "råkar" hon sova 2 h extra (detta händer kanske 1 gång/månad eller mera sällan), och är som ett annat barn då! pigg och glad och trevlig och t o m är pigg när vi hämtar henne från dagis!? Suck.
Hon sover, jag vågar knappt säga det, men 9.0 - 10,5 h /natt.
Och vad göråt det?
Jag mår så dåligt för hennes skull. Hon är dessutom super-mammig, vilket gör att jag känner det lite som om det blir mitt ansvar att få henne på bättre humör?
Tilläggas bör att hon fortf alltid somnar själv.
HJÄLP!
Kram!