3-åring sover för lite! Gnäller och gnäller av trötthet

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
mariaviolin

3-åring sover för lite! Gnäller och gnäller av trötthet

Inlägg av mariaviolin »

Hej igen Alla! :heart:

Jag har ett standardmetodsbarn (2003), och ett kurat barn (2006).
Lilltjejen kurades tidigt för att hon aldrig kom till ro på rygg.... Men hon har alltid haft en väldigt skör sömn. Hon sov enligt schema till dryga ett, när hon började på dagis etc.

Hon har alltid varit super-super lättväckt, både som spädbarn och som nu 3,5. Det räcker oftast att man gläntar på dörren till hennes rum så verkar hon varkna av närvaron eller det ev vinddraget?
(Hennes storasyster han alltid sovit djup djupt och väcks inte av nåt. )

Lillan har alltid vara mycket gnällig och missnöjd. När hon var 1,5 slutade vi med laktos, alltså helt laktosfritt, och hon blev piggare och gladare, men jag var fortfarande övertygad om att något annat också fortf felade för henne. När hon var 2,5 slutade vi med mjölkprotein efter tips från annan med samma bekymmer (och vars barn, precis som mitt inte hade jollrat som bäbis, bara gnällt!) och hon blev ännu piggare och gladare, börajde prata och sjunga, och fick glada ögon, inom en vecka(!) - och även sove en timme kortare varje natt. Så det var ju tydligt att hon inte mådde bra av mjölk,
MEN
Hon sover fortf för lite, och är faktiskt supergnällig fortf (trots att det är bättre än förut) och ibland så "råkar" hon sova 2 h extra (detta händer kanske 1 gång/månad eller mera sällan), och är som ett annat barn då! pigg och glad och trevlig och t o m är pigg när vi hämtar henne från dagis!? Suck.

Hon sover, jag vågar knappt säga det, men 9.0 - 10,5 h /natt. :oops: Ibland slocknar hon på väg från dagis (en resa som tar 4 min), och hon får sova minst 45 min då för att ens kunna gå och väcka. Sen är hon så j-lva arg när hon vaknar och skriker och gormar i 1-2 timmar. (det enda som kan funka då som humörhöjare är att locka med något, typ godis, men det kan vi ju inte göra) Sedan har hon svårt att somna på kvällen(när hon tjuv-sovit middag). Och ju senare hon somnar, ju tidigare vaknar hon. "Sovmorgon" för oss är till 6. I morse vaknade hon 5.20, och får då komma in till oss. (allt annat känns hemskt, och hon skulle bli tokig om hon inte fick komma.) Sedan ligger hon som en elvisp i vår säng till vi ger upp och kliver upp. (väckaren ringer för oss 6) Ibland sover hon ju till 6 också förstås, men på det stora hela så känns det som om hon alltid är trött, och pga av att hon sover så lätt, pratar/låter i sömnen rätt ofta, så undrar jag om hon någonsin kommer ner i djupsömn? Kan det var så?
Och vad göråt det?

Jag mår så dåligt för hennes skull. Hon är dessutom super-mammig, vilket gör att jag känner det lite som om det blir mitt ansvar att få henne på bättre humör?

Tilläggas bör att hon fortf alltid somnar själv.

HJÄLP!

Kram! :heart: :heart: :heart:
mamman med 2 flickor, 031126 och 060730
Ewa

Inlägg av Ewa »

Ojojoj, vem skulle inte vara gnällig på så lite sömn, höll jag på att säga :shock: Ingen annan än ni själva kan ta ansvar för att se till att hon får de 12 timmar hon så innerligt väl behöver - och är värd. För vem vill gå omkring och vara så trött så man gnäller sig fram i tillvaron. När den ska njutas i vild fart. Kur med införande av nya rutiner som innebär att man sover i sin egen säng tills väckarklockan ringer och det är morgon skulle jag förorda. Vilket kommer kräva att ni håller er på pass några dagar och är där när hon vaknar till och vill nattvandra, för att leda tillbaka och sedan ramsning ända tills glada morgonen. Så här stora raringar kan man dessutom gå igenom med in, visa och gå igenom hur det fungerar från och med nu, så att det hunnit landa en smula i henne också.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
mariaviolin

Inlägg av mariaviolin »

Tack Ewa för snabbt svar!

Ja, du har rätt det är vårt ansvar...

Jag ska genast göra så, att hon inte får komma in till oss förrän väckaren ringer (för jag kan ju inte somna om med henne i sängen och ligger och hetsar upp mig öfr att jag är så trött...)

En funderingar har jag då.

12 h: Hon går på dagis, på"storbarnsavdelning" = ingen dagsovning (det kanske kan ordnas om vi kräver(?) men är det rätt för en 3,5 åring?) Men om hon inte sover på dagen, och vi behöver gå upp 6 för att hinna. Hon kan ju inte lägga sig 18.00? Då har vi ju knappt hunnit äta middag, och dessutom knappt setts? (den av oss som inte hämtar kommer hem kl 18.00)
Hon skulle kunna sova till 6.30, och ändå hinna, men det kan ju var svårt att "tvinga" henne att sova/ligga kvar i sängen tills dess, om vi andra är uppe?

Ska jag köpa henne en egen väckarklocka som ringer hos henne, eller ska jag väcka henne?

Tack!
Ewa

Inlägg av Ewa »

En 3,5-åring behöver helst 12 tim, men 11,5 kan väl få duga om man verkligen inte kan ordna det på annat vis. Dagsovning ska hon inte ha, om hon ska kunna sova gott om nätterna. Och lär heller inte få, på dagis. Välbehövlig stunds vila kan man däremot gärna ordna, åtminstone på hemmaplan, med sagocd och lite mys i säng eller soffa 1 timma mitt på dagen. Gör gott för både stora och små. 06.30-18.30 låter väl annars som en utmärkt plan. Eller 06.30-19. Hon kan visst tryna på en halvtimma extra på morgonen. Med EGEN väckarklocka på SITT rum så vet hon att det är när DEN ringer som det är morgon för henne. Om hon får vänja sig vid att det är den ordningen ni har hemma :D
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
mariaviolin

Inlägg av mariaviolin »

Tack för ditt stöd Ewa!

Jag har pratat med Ingrid nu och hon har fått en väckarklocka på sitt rum. jag sa att jag hade pratat med en "sovexpert", och när hon sedan skull lägga sig, undrarde hon var sovexperten var! :lol:
I morgonbitti ringer klockan 6.30.

19-6.30 blir hennes natt.

Om 1 vecka meddelar hur det gått!

Håll tummarna! [-o<

Tack igen!

//M
Ewa

Inlägg av Ewa »

:D Tjusigt - då hörs vi om en vecka!
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej,

smyger in här för att berätta att man visst kan lägga barn före klockan 19! Jag trodde som du: vad blir det kvar? hinner vi äta? Men nu när vi är i övergången mellan sov och vila på dagtid lägger vi ofta Lilleman 1830. Eller till och med 1815! OCH det går alldeles utmärkt. Det är inte för evigt och tiden man får tillsammans blir så mycket bättre.

Men som vanligt beror det på barnet också. Vår stora tjej klarar inte att lägga sig olika tider varje kväll (dels får vi problem med insomning, dels vaknar hon för tidigt), medan lillebror kan somna mellan 18 och 19 och sover tills vi väcker :sleep:.

/P
mariaviolin

Inlägg av mariaviolin »

Hej Piggelin!

Tack för tipset, och jag inser ju också att det går...Och jag har tänkt att 18.45 skulle gå också, men förnärvarande är faktiskt kruxet julkalendern som barnen följer med spänning och som slutar 19. Och morgonversionen är för sent för att hinna till skola, dagis och jobb...

Men de två första nätterna har gått bra hittills faktiskt. Hon kändes piggare redan igår, och somnade inte ens i bilen 18.15! En biltur som varande i 20 minuter!!!!???? Har aldrig hänt tidigare :D

Återkommer om några dagar...

//M
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "