vrålapa nr. 1

Skriv svar
Lady_Luck

vrålapa nr. 1

Inlägg av Lady_Luck »

Hej!

Vi kurade vår tjej när hon var runt 14månader (är ca 20 månader idag)och det gick bra, hon har sovit helt ok, lite strul på kvällarna med uppvak osv, men har efter en liten stund alltid somnat om.

Nu har problemen börjat- för kanske 2 veckor sedan började hon få raseriutbrott på dagarna som fick oss att stå handfallna, kastade saker, förstörde tom bet sig själv, hon är otroligt envis.
Kvällarna och nätterna gick sämre och sämre, hon vaknar varje natt och vrålar så att det skär genom öronen.
Hon är helthysteriska och ramsan gör henne ännu argera.
Hon är världesn lugnaste och sover bra på dagis, men på helgerna vill
hon inte sova vid lunch.
Vi vet inte vad vi ska göra, grannarna har börjat kommentera varför vi låter vår dotter skrika så och vi ropar (ramsa) tillbaka.

Hjälp!
Odessa född 9/4-08, född v. 38+6
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej du! Låter lite som förtrots det där... Jag klistrar in ett par länkar och hoppas att du kanske hittar lite hjälp i dem :D

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5797

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13298
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Lady_Luck

Inlägg av Lady_Luck »

Hej igen!

Har läst igenom de 2 trådarna du klistrade in, och det låter ju onekligen som ett för-trots.

Vi har kommit lite på kant med nätterna, har inte orkat (fy,fy) ta fajten mitt i natten med den vrålande dottern, tänkt kanske för mycket på vad grannarna ska säga.
Spj'lsängen står hos oss igen, men dottern vaknar, är arg, hoppar ner i vår säng och skriker vidare där, går runt i sängen som en arg liten Godzilla, somnar om jämte mig ( sambon har redan stormat iväg för att ta soffan, arg att jag låter lillan sova hos oss).

I ena tråden läser jag att vi helt enkelt ska låta henne skrika?
Men hon skriker ju hysteriskt i flera timmar då?
Hur många nätter kan hon tänkas göra det?
Ska vi kura om henne helt?

Vi har tappat kontrollen lite, vi behöver hjälp att komma på fötter igen.
HUr ska vi göra rent praktiskt?

Tacksam för svar!
MVH
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol: (Det har jag nog inte sagt förut :oops: )

Lite gnällvarning får utfärdas - det är ett rejält klagande här på lilla barnet, så då är det väl inte mer än rätt och lagom att JAG klagar på ER en smula :roll:

Ni hanterar henne destruktivt och negativt snarare än konstruktivt och positivt. Den linjen håller inte i längden. Små barn kan inte acceptera bristen på välvillig ledning och samarbete. Och det gör de rätt i. Det är de små barnen som är våra bästa pedagoger.

Får jag rekommendera Barnaboken för en mera - helst alltigenom - konstruktiv, positiv attityd :?: :!:
Lady_Luck skrev:I ena tråden läser jag att vi helt enkelt ska låta henne skrika? Men hon skriker ju hysteriskt i flera timmar då?
Det "rådet" har du inte fått här. Möjligen av BVC / barnläkare som rekommenderar femminutersmetoden, även kallad skrikmetoden.
Lady_Luck skrev:Ska vi kura om henne helt? Hur ska vi göra rent praktiskt?
Ja, det tycker jag - för lilla barnets skull, inte för er och verkligen inte för grannars; ni senare får nattsömnen och friden som bonus, men det är BARNET som behöver lugna nätter först och främst - och ett lugnt liv av konstruktivt, positivt bemötande och hanterande över hela linjen :wink: :lol:

Så får jag rekommendera Internationella Sova hela natten också :?: :!:

LYCKA TILL! För er handlar det egentligen "bara" om att TÄNKA OM. Och det kan ni så bra så, med all er kärlek i botten :-({|=

O:) :heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Lady_Luck

Inlägg av Lady_Luck »

Hej!

Ja, jag antar att det är lätt att gnälla, man blir liksom uppgiven när hon sovit så bra nu i ett par månader och kuren funkade på en natt.
Ett par nätters icke-sömn ger en obehaglig påminnelse om hur det såg ut innan, trött barn, sömnlösa nätter och frustration- om vi vill absolut inte tillbaka dit..

Vad jag menade med :

Lady_Luck skrev:
I ena tråden läser jag att vi helt enkelt ska låta henne skrika? Men hon skriker ju hysteriskt i flera timmar då?

så hänvisar jag till den tråd som klistrades in i min fråga:

Och jo, du kan visst gå ut och låta henne skrika. Hon är ingen bebis längre. Stäng som sagt dörren och sluta stå till pass. Det är så du i handling kan tala om för henne det du säger här och nu: Du står inte UUUT. Genom att framhärda i saklighet och cool förvisning lär du henne - inte på en enda gång men på 3-4 - att det inte är HENNE du inte står ut med, utan just hennes mindre trevliga beteende, och där får du se dig som en saklig respresentant för samhället. 'Så där kan man inte bära sig åt.' Man kan göra det för sig själv, men inte med andra.

Lägg henne en halvtimme tidigare på kvällarna nu, tycker jag. Det ger henne tid och påverkar förmodligen morgnarna positivt mycket snart.

För säkerhets skull : utmana inte ödet genom att bekräftelseramsa heller. Hon vet vad som gäller och VILL sova, även om det inte blir så förtjusande lugnt de första kvällarna, innan hon vet att du verkligen står pall (se trotskapitlet). Gå in innan du lägger dig och titta till, men skulle hon vakna så ut med dig som ett rött streck på en gång! Du var inte där för att träffa henne. Du var där för att (sakligt) kolla att allt stod rätt till.

Har jag missuppfattat?

Det är så lätt att man börjar tvivla, när allt som sagt har gått så bra i ett par månader- och när den lilla står där inne i sin säng, mitt i natten och med panik i rösten skriker "mamma", nlir det så lätt att man tänker en massa saker. "Hon behöver mig" osv.

Men ditt råd är helt enkelt att kura om henne helt?
Ska jag bortse från det svar jag fick tidigare, från den inklistrade tråden?

Blir bara lite förvirrad...
tack på förhand...
MVH
miniz

Inlägg av miniz »

Hej! :D

Det är lätt att bli förvirrad när man läser att barnet ska inte alls gràta och senare läser man att jo, dà làt barnet skrika.

Men det är det som är skillnaden, gràta och skrika.

Ingen ska vara ledsen eller rädd, men arg fàr man vara. Man màste fà reagera.
Med förtrotsen kommer ocksà insikten om att hon har nàgot att säga till om, det finns ett nej som hon ocksà kan använda sig av. Och dà màste man kanske bli asförbannad när mamsen lägger en, för det var verkligen inte det hon hade tänkt sig!

Sà gör som Anna Wahlgen skrev. Genomför en kur. Flytta in henne i eget sovrum, hitta attityden och ge henne klara, trygga och säkra svar! Med kuren ska hon fà svar direkt pà momangen med verktygen som finns till hands. Sà fàr vi se om hon tar imot kuren lika bra som förra gàngen, för dà är den dàrliga vanan bruten och fnurran borta.

Berätta gärna hur det gàr!
Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

Lady_Luck skrev:
:arrow: "Och jo, du kan visst gå ut och låta henne skrika. Hon är ingen bebis längre. Stäng som sagt dörren och sluta stå till pass. Det är så du i handling kan tala om för henne det du säger här och nu: Du står inte UUUT. Genom att framhärda i saklighet och cool förvisning lär du henne - inte på en enda gång men på 3-4 - att det inte är HENNE du inte står ut med, utan just hennes mindre trevliga beteende, och där får du se dig som en saklig respresentant för samhället. 'Så där kan man inte bära sig åt.' Man kan göra det för sig själv, men inte med andra."

Har jag missuppfattat?
Jag förstår att du blev förvirrad. Har jag verkligen skrivit detta till DIG, som "bara" har en liten förtrotsare :?: Jag tycker det låter som om det handlade om ett trotsbarn. Men oavsett allt kan vi aldrig acceptera att ett barn "skriker hysteriskt i flera timmar". Aldrig hysteri ALLS :evil:

:arrow: Vad vi vill är att uppnå lilla barnets äntliga reaktion av lättnad. Oavsett ålder. Och dit får man arbeta, tålmodigt med målet för ögonen, det mål som ligger i BARNETS intresse.

Jag kan absolut ha fel i citatet ovan :oops: Det är svårt ibland att lära känna både barnet ifråga och föräldern i fråga per skrift. Jag kan absolut skjuta över målet :oops: Då ska du lyssna till dig själv och ditt eget bättre vetande :!:
Lady_Luck skrev:Men ditt råd är helt enkelt att kura om henne helt?
Ja, det tycker jag, från och med andra natten på kuren. Det blir inte så svårt den här gången :wink: :lol: Om du bara verkligen känner att du VET vad du gör och varför.

Men som sagt, du ska lyssna till det du själv känner är rätt och riktigt för er alla.

O:) :heart: :sleep:
Lady_Luck

Inlägg av Lady_Luck »

Hej!

Vi körde faktiskt om kuren för 2 dagar sen.
Natt 1 gick läggningen perfekt, men hon vaknade runt 4-tiden och skrek, vi ramsade, husljudade osv- hon var förbannad i ca 30 minuter, somnade sedan om.

Natt 2, alltså igår, gick själva läggningen inte så bra, hon var helt enkelt jättepigg och min sambo lät henne vara uppe, hm, jag var på möte och han hade ansvaret, hon blev lagd en timme senare än vanligt, med stora protester- men natten flöt på utan ett endaste knyst.

Ikväll var protesterna inte lika ihärdiga, och vi får väl se hur natten blir!Men det känns bra, allt kommer att fixa sig!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Låter finemang :lol: Och hur ser det ut nu :?:

:heart:
Lady_Luck

Inlägg av Lady_Luck »

Hej igen!

Ja du, hon sover som en stock, efter 3 dagars intensivkur.
Blir fortfarande helt blown away när jag tänker på hur fantastiskt kuren faktiskt funkar.
Det känns såå betryggande att veta att det går att reparera en urspårad sovrutin så här snabbt!
Tack!
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:lol: :heart: :lol:

:thumbsup:
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"