GRATTIS till nya lilla älsklingen

En hel vecka gammal, idag O:) Fantastiskt att du skriver redan! Du är SÅ välkommen \:D/
Och visst är Anna Wilsby en gudagåva. OCH en underbar människa

Som, sade hon blygsamt

ivrigt rekommenderar BB och Standardmodellen.
PappaMatte skrev:1.

Hur länge varar smekmånaden? AW skriver om att upprätta schema när barnet är 2 mån. Innebär det att smekmånaden varar två månader och att barnet styr tiderna fram till dess att barnet är två månader? Nu kör vi 4 stora mål/dygn + nattslurk x 2.
Nej, smekmånaden menar jag får råda fram till den egentliga födelsen, som inträffar vid tre veckors ålder (möjligen vid 2,5). I och med den egentliga födelsen börjar man lämpligen STRÄVA efter 2-2 (två tim vaken, 2 tim sova) vilket inte alls alltid går på räls - man får kosta på sig en halvtimmes marginal åt alla möjliga håll 8) Vi månadsgränsen sedan bemödar man sig om att säkra 6 tim sammanhängande nattsömn (vilket små välgödda älsklingar brukar visa tendenser att ta sig själva, om man bara någorlunda följt Standardmodellen på dagarna).
PappaMatte skrev:2.

Lillan gnyr en hel del när hon sover, jag tolkar detta som ytlig sömn och att hon håller på att vakna upp. Det tar oftast minst en timma för henne att vakna ordentligt och till dess att första skriket kommer. Om jag förstått AW rätt så ska man vänta till första skriket innan man tar upp barnet och påbörjar målet. Alltså ska jag vänta till dess att ett riktigt skrik kommer?:
Ja, det är riktigt - man håller sig beredd, men man stör inte. Man får betänka att lilla rösten ju heller aldrig använts förut... lika lite som lungorna för att andas luft eller lilla magen för att smälta mat... I livmodern förbereddes barnet för allt möjligt som nu ska tas i bruk, utomhus, om man säger

Att SE, att HÖRA, att använda alla de fem sinnena - på helt andra premisser än de som rådde i magens fostervattensmörker - det är stora saker

Så allt gnyende och låtande betyder inte en massa märkvärdiga saker alltid (eller alls). Det nyfödda barnet är programmerat att använda sig av diverse packning som Gud skickade ut henne i världen med, inklusive lilla röstapparaten
PappaMatte skrev:3.

Lillan sover minst 2½-5 timmar. Ska jag låta henne sova så länge som 5 timmar eller ska jag väcka henne när hon sover djup och påbörja målet? AW skriver att nyfödda helst ska sova färdigt samtidigt som hon skriver att man kan väcka.
Ja, hon är alldeles nyfödd, en liten färsking. Hon ska få sova. Men jag tycker man kan dra gränsen vid tre timmar ungefär. Risken är annars att hon väldigt snart vänder på dygnet och det vill vi inte, för hennes egen skull. Stryk henne fint över huvudet, ta upp henne och lägg henne till - hon kommer att äta så vackert även om hon verkar medvetslös

Och försök sträcka ut målet till 1,5 timme. Det går kanske inte alla gånger men försök! Lilla magen måste bli ordentligt full vid varje mål - och få vila lika ordentligt mellan varven, och du behöver ju också få plats med fyra stora mål (helst) varje dag, så att nattmålen blir lugna och korta.
PappaMatte skrev:ps. Storasyster är sååå stolt över sin bebis

Tror jag det
Och jag är så glad att du känner dig säkrare nu och lugnare. Det är så det ska vara. Små barn ska njutas - och njuta själva
O:)