smekmånad - mm

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Hippo

smekmånad - mm

Inlägg av Hippo »

hej kära forum!
nu kör vi igen :D
Vår andra flicka har just kommit till oss! Vilken skillnad från första gången.... Denna gången gick förlossningen otroligt bra - mkt tack vare Anna Wilsbys profylax :lol: , rekommenderas varmt.
Nu med vår andra flicka är mamma lugn och känner inte oro på samma sätt som med första. Nu har jag ju Barnaboken att vända mig till!

Eftersom vi inte körde Standardmodellen med vår första flicka är jag lite ovan (det tog ju ett par månader innan jag hittade Boken...)och har några frågor:

1. :arrow: Hur länge varar smekmånaden? AW skriver om att upprätta schema när barnet är 2 mån. Innebär det att smekmånaden varar två månader och att barnet styr tiderna fram till dess att barnet är två månader? Nu kör vi 4 stora mål/dygn + nattslurk x 2.

2. :arrow: Lillan gnyr en hel del när hon sover, jag tolkar detta som ytlig sömn och att hon håller på att vakna upp. Det tar oftast minst en timma för henne att vakna ordentligt och till dess att första skriket kommer. Om jag förstått AW rätt så ska man vänta till första skriket innan man tar upp barnet och påbörjar målet. Alltså ska jag vänta till dess att ett riktigt skrik kommer?

3. :arrow: Lillan sover minst 2½-5 timmar. Ska jag låta henne sova så länge som 5 timmar eller ska jag väcka henne när hon sover djup och påbörja målet? AW skriver att nyfödda helst ska sova färdigt samtidigt som hon skriver att man kan väcka.
När Lillan sover så där långa pass är det omöjligt att få in 5 stora mål /dygn (har ännu inte fått till det) och lite tight att få in 4 stora mål / dygn.
Vad göra? låta sova så länge hon vill eller väcka lite nu och då?

Som alltid är jag otroligt Tacksam för all hjälp jag får från er :heart:
kram mammahanna
ps. Storasyster är sååå stolt över sin bebis :lol:
Febe född 080116. Kurstart 080619
Tilda född 091109.
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: smekmånad - mm

Inlägg av annawahlgren »

:D GRATTIS till nya lilla älsklingen :heart: :lol: :heart: En hel vecka gammal, idag O:) Fantastiskt att du skriver redan! Du är SÅ välkommen \:D/

Och visst är Anna Wilsby en gudagåva. OCH en underbar människa :heart: Som, sade hon blygsamt :oops: ivrigt rekommenderar BB och Standardmodellen.
PappaMatte skrev:1. :arrow: Hur länge varar smekmånaden? AW skriver om att upprätta schema när barnet är 2 mån. Innebär det att smekmånaden varar två månader och att barnet styr tiderna fram till dess att barnet är två månader? Nu kör vi 4 stora mål/dygn + nattslurk x 2.
Nej, smekmånaden menar jag får råda fram till den egentliga födelsen, som inträffar vid tre veckors ålder (möjligen vid 2,5). I och med den egentliga födelsen börjar man lämpligen STRÄVA efter 2-2 (två tim vaken, 2 tim sova) vilket inte alls alltid går på räls - man får kosta på sig en halvtimmes marginal åt alla möjliga håll 8) Vi månadsgränsen sedan bemödar man sig om att säkra 6 tim sammanhängande nattsömn (vilket små välgödda älsklingar brukar visa tendenser att ta sig själva, om man bara någorlunda följt Standardmodellen på dagarna).
PappaMatte skrev:2. :arrow: Lillan gnyr en hel del när hon sover, jag tolkar detta som ytlig sömn och att hon håller på att vakna upp. Det tar oftast minst en timma för henne att vakna ordentligt och till dess att första skriket kommer. Om jag förstått AW rätt så ska man vänta till första skriket innan man tar upp barnet och påbörjar målet. Alltså ska jag vänta till dess att ett riktigt skrik kommer?:
Ja, det är riktigt - man håller sig beredd, men man stör inte. Man får betänka att lilla rösten ju heller aldrig använts förut... lika lite som lungorna för att andas luft eller lilla magen för att smälta mat... I livmodern förbereddes barnet för allt möjligt som nu ska tas i bruk, utomhus, om man säger :shock: Att SE, att HÖRA, att använda alla de fem sinnena - på helt andra premisser än de som rådde i magens fostervattensmörker - det är stora saker :!: Så allt gnyende och låtande betyder inte en massa märkvärdiga saker alltid (eller alls). Det nyfödda barnet är programmerat att använda sig av diverse packning som Gud skickade ut henne i världen med, inklusive lilla röstapparaten :wink: :lol:
PappaMatte skrev:3. :arrow: Lillan sover minst 2½-5 timmar. Ska jag låta henne sova så länge som 5 timmar eller ska jag väcka henne när hon sover djup och påbörja målet? AW skriver att nyfödda helst ska sova färdigt samtidigt som hon skriver att man kan väcka.
Ja, hon är alldeles nyfödd, en liten färsking. Hon ska få sova. Men jag tycker man kan dra gränsen vid tre timmar ungefär. Risken är annars att hon väldigt snart vänder på dygnet och det vill vi inte, för hennes egen skull. Stryk henne fint över huvudet, ta upp henne och lägg henne till - hon kommer att äta så vackert även om hon verkar medvetslös :wink: Och försök sträcka ut målet till 1,5 timme. Det går kanske inte alla gånger men försök! Lilla magen måste bli ordentligt full vid varje mål - och få vila lika ordentligt mellan varven, och du behöver ju också få plats med fyra stora mål (helst) varje dag, så att nattmålen blir lugna och korta.
PappaMatte skrev:ps. Storasyster är sååå stolt över sin bebis :lol:
Tror jag det :lol: :heart: :lol:

Och jag är så glad att du känner dig säkrare nu och lugnare. Det är så det ska vara. Små barn ska njutas - och njuta själva :lol:

O:) :heart: :sleep:
Senast redigerad av annawahlgren den mån 16 nov 2009, 23:11, redigerad totalt 2 gång.
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ett litet, litet tilläggstips från mig som ju blev mamma i samma veva, fast för tre år sedan då... Lägg fröken att sova ljust på dagen. Gärna så nära ett fönster det går och skiner solen så låt den skina på, den blir ändå inte farligt het såhär års. Då får man hjälp med att skjutsa rätt dyngsrytmen och ett lite piggare skräp dagtid, som kanske i allafall orkar öppna sina blå...
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack, TorpSara :heart:
Hippo

Inlägg av Hippo »

Anna och Torpsara,
TACK för råd - uppskattas mycket :lol: :heart:

Idag har jag väckt henne vid två av målen, efter dryga 3 timmar, hon sover verkligen som en klubbad :shock: . Jag har massor av mat (och det hade jag även till första lilla grynet men då fattade jag inte att jag skulle använda maten flititgt :shock: :oops: ).

:?: Kan det vara så att hon får så mycket god mat i sig så att hon är ganska nöjd :?:
När jag väcker henne äter hon mindre än om hon får sova klart och vakna av sig själv. Då är hon verkligt hungrig!

Det går bra att hålla henne vaken 1½timma, ibland blir det närmre 2 timmar vaken.

Har ställt henne ljust under dagtid, men det är rätt så grått här på västkusten "now days".

Just nu är klockan 21:30 och jag väntar på att klockan ska gå så att jag kan väcka lillan för sitt sista mål. Allt har blivit förskjutet, tänker att jag ska styra upp det ännu lite mer imorgon så man kan komma till säng före midnatt :roll: .

Jo just det... Natten som gick åt hon bara ett kort mål, hon sover över det andra... :? Är det ok eller ska jag väcka henne två gånger på natten :?:

Fler råd?
kram mammahanna
Tilda född 091109.
ElinN

Inlägg av ElinN »

Ursäkta om du fått vänta på svar! :oops: Och stort GRATTIS till underverket! :heart:

Hur har det gått för er under veckan? :?:
PappaMatte skrev: :?: Kan det vara så att hon får så mycket god mat i sig så att hon är ganska nöjd :?:
Jadå! :thumbsup:
PappaMatte skrev: När jag väcker henne äter hon mindre än om hon får sova klart och vakna av sig själv. Då är hon verkligt hungrig!
Det där är en balansgång -man får prova sig fram hur länge just ens eget lilla underverk behöver sova för att bli utvilad nog att äta ordentligt.
PappaMatte skrev: Jo just det... Natten som gick åt hon bara ett kort mål, hon sover över det andra... :? Är det ok eller ska jag väcka henne två gånger på natten :?:
Det där med att sova över nattmål verkar Lillan sköta själv och då tycker jag att du ska lita på henne och följa med! :wink: Helt OK! :thumbsup:

KRAM :heart:
Hippo

Inlägg av Hippo »

Elin - Tack för kloka råd! :heart:

Vet inte hur ni andra föräldrar fungerar men jag tycker verkligen att det är toppen att få bekräftelse på mina egna tankar och goda råd från er alla, jag behöver er! Tack att ni finns :heart:

Veckan som gått harvarit ganska bra . Mitt enda problem (om man nu får kalla det ett problem :shock: ) är att Lillan sover för mycket!
På dagtid får jag alltid väcka henne, brukar väcka henne efter ca 3 timmar.
På natten vaknar hon själv efter ca 3 timmar.
Hon är otroligt kvällspigg och kan vara vaken upp mot 3 timmar.... De flesta kvällar somnar vi efter midnatt.
Att somna efter midnatt är lite sent tycker vi vuxna i detta hushåll :shock: :roll:.

Målsättningen är att vi ska sova för natten senast 23. Jobbar på att få till det... Om Lillan inte vaknat 07:30 väcker jag henne på morgonen.

Vi får bara till 4 ordentliga mål varje dygn. 3 av 4 av dessa mål brukar hon vara ordenligt vaken och pigg men ett av målen brukar vara väldigt trött :sleep: :sleep:

Det som oroar mig lite är att Lillan ska få för sig att starta Nattklubb. Vi är inga trogna Nattklubbsgäster så vi är inte alls intresserade av sådan verksamhet :lol: 8-[

Finns det nått mer att göra eller är det bara att forstätta på den redan inslagna vägen? Alltså helt enkelt nöja oss med att hon bara får 4 stora mål om dagen och sover mer än de flesta andra små knott?

Nu är hon 15 dagar och jag tänkte försöka korta ner sovtiden från 3 h till max 2½ samt förlänga vakenpassen till minst 2 timmar. Det är väl dax för det nu?
kram
Tilda född 091109.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag skulle spara på stöket tills den "egentliga födelsen", den kommer vid tre veckor. Ta det lugnt en vecka till så tror jag att hon nog piggar på sig helt själv!
Hippo

Inlägg av Hippo »

Lillan är idag 23 dagar gammal :D Hon sover mycket :shock: 8) .
Något lite har hon kvicknat till men jag får ofta väcka henne efter 3 timmar.

Nu är frågan; Hur ska vi gå vidare?
Tanken är ju 2 timmar mål (med mat 1½timma) och därefter 2 timmars sömn.

:?: Tycker ni att jag ska väcka henne efter 2 timmars sömn?

Problemet när jag väcker henne är att hon då är jättetrött... och då blir det mest mat och inte så mycket umgänge...
Hon är som piggast när hon sovit klart (efter 3-4 timmar) och då kan hon vara vaken 2-3 timmar och vara jättepigg.

mammahanna
Tilda född 091109.
ElinN

Inlägg av ElinN »

Jag skulle låta Liten sova färdigt. Så gjorde vi med vår lilla, för oss blev tillvaron trevligast då. Nöjd och glad bebis är ju det viktigaste. :D Om det börjar osa nattklubb framöver, så börjar du styra upp tycker jag. För oss blev det ofta bara 4 dagsmål, men det fungerade bra. Vid 3 månader började jag styra lite mer och inrättade schema baserat på min lillas preferenser.

:heart:
Hippo

Inlägg av Hippo »

hej igen :D
Nu ska vi se... Lillan är hmmm.... snart 7 veckor. Nu har hon kvicknat till :D och ibland lite för piggt lite för många timmar i sträck 8) .
Hon är lite på eller av, om ni förstår vad jag menar. Jättepigg och uppe mellan 2-3 timmar eller jättetrött och omöjlig att hålla vaken!

Har ni några bra tips på hur man håller en liten vaken så man får i henne mer mat, när hon är trött får jag bara i henne första omgången inom 1½timma.
Några gånger har jag låtit henne sova någon timma och sedan tagit upp henne och matat igen.

Andra gånger är hon så pigg så jag tvingas buffa henne till sömns efter ca 3 timmar. Hon är då otroligt vaken och skådar världen med stora ögon. Igår satte hon personrekord (på självaste julafton) då var hon vaken närmre 4 timmar på sista kvällspasset. Till slut somnade hon när jag buffade henne till sömns i min famn. Sov gjorde hon sedan 45 min, sedan ville hon ha mer mat. Lillan höll sin mamma vaken till 01:30 genom att äta, sova 5 min, äta, sova 20 min, äta, kräkas, inte rapa, kräkas igen....

Efter det långdragna insomnandet sov hon gott i 6 timmar :D, men det blev ingen nattmatning eftersom det blev morgon hos oss vid 07:30.

Råd och dåd?
kram :heart:
Tilda född 091109.
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Hog tid att strukturera tillvaron for den har gamla damen, tycker jag :wink: :lol:

Rakna med att det tar tre dagar (dygn). Markvardigare ar det inte. Hon ar snart tva manader och kommer att uttryckligen krava ordning och reda alldeles sjalv. Det behover vi inte vanta pa 8)

Tank alltsa fram ett schema, som foljer principen 2-2 - inte slaviskt, men med allra hogst en halvtimmes marginal. Var noga med sovpassen: hogst tva tim langa ska de vara, om du vill ha anstandiga kvallar och natter for henne (och dig sjalv). Inga marginaler dar!

Buffa henne vid behov till ro i vagn eller sang men inte i famnen. Det ar viktigt att hon laggs vaken och vid medvetande. Ingen behover trost for ett liv som ar gott, sa hamna inte i DET trasket :roll:

Ge mat inom en timme med marginalkvart. Fyra "ratter" ska hon ha i sig per fyra stora mal under dagen :wink: (Nattslurk och ett nattmal tillkommer om vardera en eller tva ratter bara.) Rapa henne vaken, lat henne INTE slumra till och sova under malen - da far du latt nattliga maratonsittningar, som ingen av er orkar med.

Fran sista slurken pa ena malet ska det aldrig ga mindre an 3 tim till forsta slurken pa nasta. (Undantaget ar nattslurken just fore laggning for natten - sjalva sangfosaren.) Lilla magen behover vila och aptiten vaxa till sig mellan maltiderna.

Kvallarna ska inte vara for sena, och sex timmars obruten nattsomn inforas genast - sedan ar det ju alldeles strax dags for atta tim.

For inspiration kring bade det ena och det andra, las garna "Marie och Samuel - en mailkorrespondens" som finns i BB 25 ar under "Bekymmer? Somn" i femte delen. (Finns ocksa har under SHN-fliken.)

Planera, besluta och genomfor :!: Det mesta med sma barn ar mycket enklare an man tror, om man bara har ett mal for ogonen :idea:

Och ta en titt pa manadens kronika, tycker jag. Ordning och reda, torsda' pa freda' :wink: :lol:

O:) :heart: :sleep:
Hippo

Inlägg av Hippo »

Tack Anna för svar! :heart: :heart:
Har ytterligare några frågor :?

Ibland sover hon korta sovpass på 45 min. Ska jag försöka få henne att somna om då? Alltså aktivt buffa/vagna henne så att hon somnar igen så att hon får sina 2 timmars sömn?

Att hålla henne vaken kan ju ibland vara helt omöjligt, vi gör allt som står i vår makt... men troligtvis försvinner det problemet när vi styr upp övriga sömnen?... :? eller?

Jag har gott om mat att ge henne, och hon äter väldigt bra. MEN hon tvärvägrar att ta bröstet 4 gånger under ett mål. På riktigt verkligen tvärvägrar. Någon enstaka gång kan jag få henne att ta bröstet tre gånger men oftast blir det bara två gånger. Hon kniper ihop munnen och ibland nästan kräks hon om jag lyckas få henne att ta bröstet igen.
MEN... kan det vara så att hon faktistk får i så ordentligt ändå, hon har en viktkurva som ökar så kraftigt att BVC-sköterskan aldrig skådat något liknande 8) :shock:
Självklart ska jag fortsätta och trug (och jag lovar att det gör jag) men jag kanske inte ska få panik om hon inte äter 4 gånger under ett mål :?:

:heart: mammahanna
Tilda född 091109.
Hippo

Inlägg av Hippo »

Hjääälp!! :shock: :shock:

"uppstyrnings-dygn" nr 2 har gått och idag är vi på sista dagen. Följer tiderna noga. Arbetar STENHÅRT på att hålla henne vaken minst 1½timma under målen. Ibland är det jättesvårt för ofta vill hon bara sova...

Rapport från dygn 2:
06:30-08:00 mat
08:00-10:00 sova. Somnade utan vagning. Sov utan uppvak.
10:00-12 mat
:arrow: 12-14 sova. många uppvak och mkt vagning
14-16:15 mat
:arrow: 16:15-18:15 sov. Massor av uppvak efter 50 min, vagning var 5 min
18:15-20:45 mat.
20:45 sova natten. Väldigt vaken, var inget sovsugen. Vagnade till sömns.
:arrow: 21:30-01:45 VAGNING var 5 eller var 20 min :shock: :!:
01:45-02:45 sov utan vagning
02:45 Nattslurk :arrow: Åt bara en omgång, var inte speciellt hungrig
03:00-06:30 sov utan vagning :D

Vad tror ni om det :?:
:heart: mammahanna :heart:
Tilda född 091109.
Hippo

Inlägg av Hippo »

God kväll,
Jo.... lite tjatig är jag.... men jag märker att själva skrivandet får mig att tänka till extra mycket.
Oftast kommer jag på svaren på mina egna frågor och det får man väl se som kreativt :wink: :!:
MEN ni är mer än välkomna att hjälpa mig i mitt tankearbete när ni har tid och lust :heart: :heart:

Dagen som gått har gått strålande bra :!:
Jobbar STENHÅRT på att hålla Lillan vaken och se.... det ger resultat :lol:
Två sovpass helt utan uppvak och vagning
Ett sovpass med lite lite vagning efter en timma - YES!
Det känns otroligt bra med tanke på att natten som gick var en pärs :!:

Behöver hjälp med Lillans schema som jag ska införa när hon blir 2 månader
:arrow: Vill ni hjälpa mig och kolla att det verkar ok :?:

SCHEMA from 2 månaders ålder:
06:30-08:00 god morgon
08:00-10:30 sova (2½ timmar)
10:30-12:30 vaken
12:30-15:30 sov (3 timmar)
15:30-18 vaken
18-20 sov (2 timmar)
20-22:30 vaken + sova 20 min (20 minuter)
22:30-06:30 god natt (8 timmar)
Totalt: ca 16 timmar

De två första sovpassen är ganska långa, tror ni att det fungerar?
/mammaHanna
Tilda född 091109.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"