3 veckors kille sover inget på dagarna.. :(

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Livi

3 veckors kille sover inget på dagarna.. :(

Inlägg av Livi »

Hej!!

Jag nu var jag här igen! Härligt:) Har lärt mig så mycket på detta forumet! Senast jag var här kurade jag min stora tjej som nu har blivit storasyster till en liten Love :heart:

Love föddes den 19/9 i v.41 plus 3. Förlossningen var helt naturlig och gick jättebra inga komplikationer eller likande. Han vägde ca.3,8 kg och när han var 2 veckor så hade han kommit i fatt och förbi sin födeslsevikt och vägde då 4,4 kg.

Bestämmde mig tidigt att jag skulle utgå så gott jag kunde från SM. Och de första 2 veckorna funkade det väldigt bra. Har sedan han var ca. 1 vecka haft vaken tid på kvällen. ca. 4 tim. Då han har velat ligga och amma/snutta.
Innan han har sovit i sin säng (på sida) ca. 2,5 tim i stöten innan mat och sov igen.

Men nu.. Ja.. Går inget bra längre.. Läser i barnaboken om den egentliga födelsen och visst är det där vi är nu.. Men stackarn sover ju inget på dagarna!! :(

Det började för ca. 4 dagar sedan och har sedan bara blivit mindre och mindre sov tid på dagen. Nätterna fungera ok (än så länge).

Så här ser dagarna ut just nu:
Vaknar ca. 8.00 - då är det för stora syster att gå upp och lagom då så äter Love sin frukost enligt SM. Jag tar på kläder och han får vara med i köket när vi gör välling mm till storasyster.

9.30 påfyllning. med mera mat. Love somnar vid bröstet och jag rapar lägger honom och han sover ca (max) 1 tim.

Nu börjar det jobbiga- Efter han har vaknat nu så är han inte nöjd. Ledsen på skötbordet.. Äter enligt SM (försöker) man han är inte nöjd.. Blir ledsen när maten rinner till osv. När han har ätit "klart" byter vi blöja och han är missnöjd. Vill inte ligga och titta vill inte någonting.. Bara bli buren. Men inte ens det funkar egentligen.. Lägger honom då till bröstet igen för han verkar hungrig. Äter lite men blir arg.. Han somnar lite.. Vad jag än försäker så blir han inte nöjd :? Allting går bara i en ond cirkel.

Så här håller vi nu på hela dagarna.. Han äter, somnar, jag lägger honom och han vaknar efter 10 min och är missnöjd, vill inte ligga och titta. Han får mat igen- han äter, somnar, jag lägger honom och han vaknar efter 10 min..

Vi kommer aldrig längre än 1 mål enligt SM och 1 sovpass (på 1 tim) sen så blir det pankaka av allt..

obs. Nätterna funkar fint. Love somnar då om efter ammningen.

Vad ska jag göra?

Kramar
Storasyster L -07 SHN vid 9 månader
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
Livi

Fy.. Nu kommer paniken..

Inlägg av Livi »

Nu kommer paniken... det går verkligen inte att lägga ner honom i sängen eller någonstans :cry:

Om han sover så vaknar han direkt.. Och när jag tar upp honom så somnar han med en gång.. Han måste vara helt färdig stackarn :cry: eller vad är det som pågår?

Om han inte sover så gallskriker han så fort jag lägger ner han någonstans.. Inte ens skötbordet är roligt :(
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Livi! :D

Välkommen hit och grattis till lillpojken! :D
Jag hinner inte skriva just nu, så jag nöjer mig med att rekommendera kapitlet om Marie & Samuel i 5:e delen av Barnaboken. :wink: Jag tror du kommer att få bra hintar där!
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Fanny83

Inlägg av Fanny83 »

..och magläge med larm?
Fanny, mamma till världens bästa Charlie, född april 2009.
Alice82

Inlägg av Alice82 »

Hej Livi! Grattis till knyttet! :heart:

Vi hade också ett väldans strul med dagsömnen för vår lilla pöjk och visste varken ut eller in. Han sov typ ingenting på dagarna, förutom några småslattar här och var. Satte igång vid ca 3 veckors ålder om jag minns rätt. Nätterna funkade bra, precis som det verkar vara för er, men dagsömnen - jiiises vilket strulande. Misnöje, småsnuttande och allmän oro.

En fråga - helammar du? Annars kan det ju vara en idé att ge en liten slurk ersättning för att få rätsida på snuttandet? Vi gjorde det och det var från den stunden vi kunde börja skönja ett bättre sovmönster (dock inte SM från början, blev upplysta om detta fantastiska för ett par månader sedan). Även om man inte konsekvent vill ge ersättning kanske det kan vara ett sätt att få cirkeln att sluta vara ond?

Och instämmer i Fannys fråga - magläge? Vi införde detta på maglurarna och det var nog det bästa beslut någonsin. Med larm.

:heart: :heart: :heart:
Lille Jalle 090603
Livi

Inlägg av Livi »

Nämen konstigt.. vart tog mitt första svar vägen?

Skriver igen.. TACK för tipset med boken! Ska slå upp det direkt när jag får möjlighet! TAck för hjälpen!

Ang. Magläge.. Så vågar jag inte :oops: .. Vet inte varför egentligen.. Men man har ju hört så länge att det förhindra SID.. Så jag antar att det är därför som jag tvekar.. Har AngelCare hemma som bara står och väntar på att andvändas men jag vågar inte.. :oops: Tänka om larmet går av av misstag.. Hör ju hur sjuk fel detta låter!!! Skäms att jag tänker så här.
Får bli en promenad ut och köpa baterier direkt!!

Har tänk på ersättning också.. Men det känns så fel när han har gått upp så bra i vikt :?: :!: Men jag ska absolut tänka på det.. Jag helammar.

Idag sov han 2 tim efter första målet :D Men samma visa igen när det var dags för andra, Fick då ett extra mål efter påfyllanden. Han åt bra i 40 min. Men vaknade igen när jag la ner honom.. MEN :!: NU märkte jag att han faktiskt har somnat om av sig själv medans jag har suttit här och skrivit!! [-o<

Får se hur resten av dagen blir.. Ska försöka komma ut efte mål nr. 3 kanske kanske har vi kommit på rätt spår :?:

Men frågan är.. När vaknar igen efter 5 min i sängen ska jag då ta upp honom och på börja programmet enligt SM igen med vaken tid 2 tim :?: :?:

TAck snälla ni för hjälpen!! :heart: :heart: :heart:
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
Livi

Lite mer frågor om någon kan hjälpa..

Inlägg av Livi »

Nu är det morgon här! Och Lowve somnade strax innan midnatt. Låg och snuttade en bra stund utan att verka nöjd riktigt men till slut kände jag att det fick vara nog och la honom i sin lilla korg.. OCH HAN SOMNADE SJÄLV :!:

Där ser man... :wink:

Sista kvällsluren innan natten gick sådär men han låg och somnade faktiskt själv då med i ca 1 tim. Så också inatt. Lade ner honom även fast han inte sov och han somnade själv efter maten. :)

:arrow: På natten vaknar han med 2 tim mellanrum... Men då äter han bara på ett bröst :?: Försöker allt jag kan för att väcka honom men det går bara inte. Han äter kanske efektivt i 10 min sen är han helt utslagen.. Han kan vakan till men så fort jag lägger honom vid bröstet så somnar han lika snabbt
Betyder detta att han inte är så hungrig och skulle egentligen kunna sova längre :?: Just nu sover han sin första lur på mage - med larm. Så i natt blir det första natten på magen. Kan han kanske sova över ett av målen då :?:

:arrow: Stora syster är 2 år och just nu känns det helt omöjligt att hitta en bra tidpunkt att komma ut på :!: Storasyster har ett "schema" med morgon 08.00, Lunch 12.00, Sova 13.00 14.30. middag ca 18.00 sova 20.00
Om lillebror också vaknar upp 8.00 sen följer SM vakna 12.00 så infaller nästa sovtid kl.14. Då sover ju storasyster. Om han då sover i 2 tim och ska vara vaken i 2 tim så blir nästa sovpass 18.00 och då är det dags för middag för vår del samt att det är mörkt ute..

Gå ut när lillebror är vaken måste ju gå.. Men att hålla på och underhålla en så liten från att somna och proppa i så mycket mat medans man måste ha kolla på storasyster känns i teorin väldigt svårt!!
:arrow: Hur har ni andra med storasyskon gjort :?: :?:
:arrow: Eller är det bara jag som ser problem som egentligen inte finns :?:

Vore väldigt tacksam för tips och hjälp här!
Kramar
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: Lite mer frågor om någon kan hjälpa..

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol: Det har jag nog inte sagt förut :oops:
Livi skrev:Gå ut när lillebror är vaken måste ju gå.. Men att hålla på och underhålla en så liten från att somna och proppa i så mycket mat medans man måste ha kolla på storasyster känns i teorin väldigt svårt!!
Är det synd om dig :?: Det kan jag väl inte tro, peståss :roll: :lol: Du har fått två barn - två gudagåvor. Sluta gnälla, BE HAPPY :lol: :heart: :heart: :lol:

Apropå Be Happy så finns både Barnaboken (FTLOC, For the Love of Children) och Internationella Sova hela natten (GNS, A Good Night's Sleep) på engelska numera. Om du möjligen har en kanadensisk man eller själv läser engelska bäst (se startsidan) \:D/
Livi skrev:På natten vaknar han med 2 tim mellanrum... Men då äter han bara på ett bröst. Försöker allt jag kan för att väcka honom men det går bara inte. Han äter kanske effektivt i 10 min sen är han helt utslagen.. Han kan vakan till men så fort jag lägger honom vid bröstet så somnar han lika snabbt. Betyder detta att han inte är så hungrig och skulle egentligen kunna sova längre :?:
Ja. Varför härja med att väcka honom i stor stil på nattmålen :?: Fyll på, bara, och lägg honom sedan! Två nattmål (brukar infalla vid 1 och 4) på 20 min, typ, är allt som behövs. Vackert så :lol:
Livi skrev:Ang. Magläge.. Så vågar jag inte .. Vet inte varför egentligen.. Men man har ju hört så länge att det förhindra SID.. Så jag antar att det är därför som jag tvekar.. Har AngelCare hemma som bara står och väntar på att andvändas men jag vågar inte..
Ser att du lagt honom på mage nu vilket är sömnbefrämjande :thumbsup: Och du ska ha klart för dig att INGET sovläge "förhindrar" SIDS. Det är andningsuppehållen som är - kan vara - det farliga i sammanhanget. Ett enda sådant andningsstopp - som nyfödda gör på uppemot 40 sek varje gång, flera gånger om dygnet (något få av oss vuxna skulle klara av) kan bli ett för långt och för mycket - och då kan det vara för sent på tre minuter. Vem kan kolla ett litet barns andning var tredje minut dygnet om :?: :!: (Jo, larmet kan,)

Då spelar det ingen som helst roll hur barnet har legat, på rygg, sida eller mage. Då är det för sent. Låt inte ditt Angel Care ligga oanvänt, för Guds (och barnets) skull :!:

:heart:

PS Vill berätta en sorgesam historia. En väninna till ett av mina barn fick sitt tredje barn. Jag hyrde ett andninsglarm åt famljen. Hon tackade så mycket, men använde det inte. "Vi sover ju med alla våra barn tillsammans i sängen." Vägg i vägg bodde en granne som också fått sitt (första) barn precis samtidigt. Lilla barnet skulle döpas just. Dagen innan var man på BVC och allt var toppenbra. På natten efter BVC-besöket och före dopet dog barnet. På andra sidan väggen låg alltså ett oanvänt larm på bordet.

Mitt barns väninna som jag hyrde larmet åt har inte förlåtit sig själv än. Och inte vågat tala om det med sin förkrossade mamma (ej mer) till granne.

Dopet blev i stället en begravning omsider :cry: :cry: :cry:

I onödan.

:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Livi

Re: Lite mer frågor om någon kan hjälpa..

Inlägg av Livi »

Har aldrig citerat förut så jag hopps detta blir ok :lol: Fick inte till det riktigt :D
Livi skrev:Gå ut när lillebror är vaken måste ju gå.. Men att hålla på och underhålla en så liten från att somna och proppa i så mycket mat medans man måste ha kolla på storasyster känns i teorin väldigt svårt!!
Anna skrev:
Är det synd om dig :?: Det kan jag väl inte tro, peståss :roll: :lol: Du har fått två barn - två gudagåvor. Sluta gnälla, BE HAPPY :lol: :heart: :heart: :lol:

Nä jag tycker absolut inte synd om mig själv :wink: Är bara lite orolig att i brist på uppmärksamhet på storasyster att det ska hända henne något :( Det är en stor park med mycket folk i rörelse så.. ja.. lite hönsmamma kanske.. :oops:

Anna Skrev:
Apropå Be Happy så finns både Barnaboken (FTLOC, For the Love of Children) och Internationella Sova hela natten (GNS, A Good Night's Sleep) på engelska numera. Om du möjligen har en kanadensisk man eller själv läser engelska bäst (se startsidan) \:D/

Har köpt med mig två BB från Sverige :D Den nya upplagan ligger precis brevid mig :D Och den är hur fin som helst! MÅNGA blir väldigt imponerade när jag berättar om Livs 12 tim nätter och hur lätt det är att lägga henne, bara puss och godnatt - sen sover hon så gott. Hänvisar dem då till hemsidan :wink:

Anna Skrev:
Ja. Varför härja med att väcka honom i stor stil på nattmålen :?: Fyll på, bara, och lägg honom sedan! Två nattmål (brukar infalla vid 1 och 4) på 20 min, typ, är allt som behövs. Vackert så :lol:

Okej.. Har liksom tänkt att jag ska mata i han så mkt som möjligt så han sover längre.. Ska bli spännande och se hur han sover inatt på mage - med larmet :wink: .

OM han nu fortsätter att vakna efter 2 tim på nätterna är det dags att börja vagna då tycker du :?: För vad jag har förståt så är det dags att ta bort ett mål mat vid 1 månads ålder. Men då blir det ju 2 mål som tas bort för min lille knort, det blir inte för mycket det :?: Han har ju gått upp väldigt bra i vikt! Och läkarn sa sist att jag inte behövde väcka på honom om han skulle börja sova längre och längre stunder..

Tusen tack för ditt svar :heart:

Kram
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Oj, intressant citerande :wink: :lol:

Sikta på 6 tim nattsömn vid månadsgränsen. Man kan tänka sig 10 - 4 (och sova vidare till ca 7). Vid tvåmånadersgränsen kan man tänka sig 8 - 4. Då har man sina åtta timmar. Vid tre månader sedan skippar man 4-målet.

Om man alltså vill ha det så - enligt Standardmodellen :wink: :lol: Då behövs heller ingen kur. Vid fyra månader har man sedan enkelt sina - barnets :heart: - tolv timmars natt.

Tack för varma ord :-({|= Hänvisa folk till böckerna :lol: Särskilt de engelsktalande. Jag är så stolt över FTLOC och GNS \:D/

:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Livi

Det går upp och ner...

Inlägg av Livi »

Ja citaten blev inge vidare bra :D :?

Tusen tack igen för kanon svar :heart:
Målet är ju att Lowve ska ha en god natt sömn så fort som möjligt så han orkar vara en glad liten kille och gillar livet!! (och lite så klart för att hans mamma ska vara utvilad också :wink: )

Har ganska mycket funderingar ang. SM.. Hoppas det är någon som kan hjälpa mig reda upp det som gnager mig..

De första 2 dagarna efter att jag bas om hjälp här på forumet så gick allt SUPER BRA :D Lowve var vaken i 2 tim och sov där efter 2 tim [-o<

Från och med igår så vände det igen.. Han vaknar nu efter 1 tim.. Och jag vet inte hur jag ska göra :? ..

Med stor inspiration av Nancy:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13784
Så försöker jag att ta hand om min kor istället för att bekymra mig för att han är vaken och skriker.. (för det gör han). Men självklart känns det i hjärtat och jag blir så osäker på om det är menat så.. Eller om jag gör han "illa" genom att inte ta upp honom från sängen :?: Kanske är det överlevnadsångesten som har tagit vid :?: Vet varken ut eller in här :( :?

Har läst om Marie och Samuel i 5.e delen av BB och fick bra tips där! Men då känns det mer som att jag jobbar ut efter SHN istället för SM..

:arrow: Vet ju att SM är just en modell så kanske ska jag var jätte nöjd med att han faktiskt sover ca. 60 min eller ska jag jobba för att de ska bli ca 2 tim :?:
Men har ju SHN kuren ganska färskt i minnet och hur jag jobbade med marginalkvartar då.. Är det för tidigt :?:

:arrow: OM jag nu borde få han att somna om (vill ju att han ska få sova :heart: ) Vad ska jag göra för att få honom somna om :?: Har testat att buffa (men tror jag började alldeles för sent..) Han somande till lite ialf men vaknade så fort jag sluta.

Nätterna funkar OK! Han Somnar bra själv vid 22.30 tiden och sover då till ca. 01. 30 sen vaknar han till vid 04. (bra än så länge)! Men sen å vaknar han vid 05.30 och 08.00. Det blir då precis som på dagen han sover bara 1 tim.
Undrar verkligen varför :?: :!:

:heart: :heart: :heart:
Kram
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
Livi

Inlägg av Livi »

blev lite fel i inlägget nedan..

Han vaknar vid 06.30 äter och sover till 08.00.
Storasyter sover till 08.00 så vore ju skönt om båda gjorde det :!: Eller är det kanske bättre att ta upp honom då :?:
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej Livi! :D

Kan det möjligtvis vara så att det är en ökningsperiod ni går igenom? Ett barn som inte somnar om av buffning/vagning är förmodligen hungrigt. :mrgreen: (Fast man ska inte "testa att buffa, förmodligen alldeles för sent" - antingen tror man på sin buffning och buffar med riktig eller påhittad Attityd, eller så struntar man i att buffa :!:)

:idea: Erbjud fler omgångar per SM-mål i ett par dagar, och satsa på att dricka ordentligt.

Och lämna alla schemafunderingar ett tag till! :wink:

PS. Citaten händer mellan quote och unquote, och om du vill citera i flera omgångar i samma inlägg får du kopiera och klistra dina quote och unquote för att det ska bli rätt. :wink:
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
Livi

Tillbaka på forum efter mkt strul..

Inlägg av Livi »

Hej!

Tack så jätte mycket för ditt svar och förlåt att jag inte har svarat tillbaka förän nu :oops: .. Familjen har verkligen gått igenom stora färändringar och slitet hårt de senaste veckorna. Men nu är vi samlade igen i ett nytt land och med nya förutsättningar :D Och nu ska väl livet vara lite enklare framöver :wink:

Under der här perioden så har jag försökt följa SM så gott jag har kunnat - det har varit mkt farande fram och tillbaka med bil långa sträckor mm så visst har SM blivt lite lidande.. Men det har gott bra ändå! Lillebror verkar må väldigt gott :D Har börjat jollra lite smått och ler så härligt när man pratar med honom :heart:

Det har gott väldigt bra att lägga honom efter maten, har försökt att varje gång lägga honom vaken. Men upptäckte idag att jag nog har fuskat lite med det :? Så det blir att verkligen jobba med attityden :!:

Tills vi flyttade så gick det väldigt bra att lägga honom om kvällen, han stökade lite och frågade men inte så att jag tyckte att han behövde hjälp att komma till ro, utan han somande se av sig själv efter ca 20 min (detta är nu 3 veckor sedan)..

:arrow: Nu är det en helt annat frågande.. Mer hysteriskt (tycker det är svårt att beskriva).. Och det tar aldrig slut, känner att han måste ha ett svar!! Men jag vet inte hur jag ska besvara.. Känner att jag tvivlar på mitt buffande och är osäker om han är hungrig eller inte. MEN när han väl har somnat så sover han BRA! ca. 23.30 - 5.30 flera nätter i rad nu (med undantag för härrom natten) Han sover alltså över ett mål av sig själv.. Om han var hungig så borde han väl vakna tidigare :?:

När jag buffade dottern under SHN kuren så gick det mkt lättare att få henne (hon var 9 månader) att somna än vad det gör nu med lillebro (7 veckor). Självförtroende sviker väldigt mkt här alltså.. :(

:arrow: När han ska somna på kvällen så somnar han oftast ganska fort för att sedan vakna gånger flera och fråga väldigt mkt på går ca 1,5 tim!!
Vill inte missbruka mina "verktyg".. Har en vagga som går fram och till baka (som det blir när man vagnar).. Men man vill ja inte hamna i vagnträsket :shock: :(

Behöver helt enkelt råd om hur vi ska fixa kvälls läggningarna..
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
Livi

Inlägg av Livi »

Vill till lägga att ikväll så började vi buffa men avbröt (vilket inte känndes bra så klart) och började vagga istället och upplevde att det gick bättre. Vaggade sedan så fort han vaknade till. Nu verkar han sova för natten. Han vakande ca. 5-6 gr efter läggningen 22.15.

Läser att det är nu vid 2 månader man spikar ett schema. För att kunna följa de tiderna man spikar är det samma verktyg som vid SHN man har? Buffa, solfjäder, ramsa :?: (Ramsa kanske inte har så stor effekt än :?: ) Lite rädd som sagt att hamna i buffnings och vaggnings träsket...

Tack igen :heart:
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"