Insomningsproblem - HJÄLP!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
manna8

Insomningsproblem - HJÄLP!

Inlägg av manna8 »

Hej,

Vi har en dotter som precis blivit 9 månader. Vi har aldrig ansett henne ha problem att sova på nätterna utan vår tjej har från ca 3 månaders ålder kunnat sova minst 7 timmar i sträck per natt. Från 6 månaders ålder tom 8 månader har hon somnat mellan 19-20.00 och sovit fram till kl 10.00 på morgonen med 2 amningar per natt. Det tycker vi har varit kanon. Vår tjej har dock haft problem med att sova längre stunder på dagen (endast 30-35 min åt gången), men det är ju inte så konstigt med hennes nattsömn!

Vi har haft en "läggningsrutin" som varit enligt följande: bad, sedan sång och sagoläsning innan amning. Hon har nästan alltid somnat under/efter amningen och då har jag lagt ner henne i sin spjälsäng. Efter 30 min brukar hon vakna och då har antingen jag eller min sambo gått in och vaggat henne till sömns igen och då har hon kunnat sova flera timmar i sträck.

Problemen har börjat dyka upp efter 8 månaders ålder. Detta då vi börjat trappa ner på amningen och insett att vår fröken tror att det bara finns ett sätt att somna på - dvs med att suga sig till sömns!

Vid 9 månaders ålder beslöt vi därför att testa "sova hela natten-kuren". Vi anser att vi endast har ett insomningsproblem men vi tänkte ändå att metoden kunde vara något för oss. Hennes schema ser ut som följer:

8.00 Frukost - gröt
10.00 Mellis ex barnsmörgås
10.30 Förmiddagslur i vagnen 45 min
12.00 Lunch ex potatis och fisk
14.00 Eftermiddagslur i vagnen 45 min
15.00 Mellis ex mosad banan
16:15 Här har vi fått lägga in en 5 minuters powernap i vagnen för här brukar hon bli trött och gnällig!
17:00 Middag ex pasta med köttbullar
18:00 Bad
19:00 Gröt
19:30 Goskrattet innan Godnatt!

Schemat ger henne 14 timmars sömn per dygn. Jag brukar också amma henne någon gång under dagen vid behov.

Vi har nu hållit på enligt detta schema 4 dagar och uppföljningsveckan är nu inne på 16 dagen. Vi tyckte det fungerade ganska bra förutom att vi har problem med insomningen. Vår tjej (som tidigare glad i hågen kunnat ligga i sin spjälsäng och leka på dagarna) blir helt hysterisk när vi lägger ner henne i sängen. Enligt metoden ska det ju, efter 3 nätter, kunna gå att bara lägga henne tillrätta och sedan gå ut med ramsan. Men så är inte fallet för oss. Vår tjej skriker, ställer sig upp och kan knappt få luft. Detta är givetvis jättejobbigt för oss, så efter några minuter får man gå in och lägga henne tillrätta igen, för att sedan lämna henne skrikande igen med ramsan. Efter ca 30 minuter brukar hon, trots allt, "ge upp" men det är efter att vi gett lite buffning. Nu har vi kommit till ett vägskäl - antingen så får vi råd av er hur vi kan lösa detta obehagliga nattande eller så lägger vi ner kuren för vi vill inte att vår tjej ska somna med hysteriskt skrik varje natt!

//Jag måste iaf erkänna att jag/vi släppt in vargen :oops: ...Efter uppföljningsveckan fick vår tjej 40 graders feber på natten. Hon vaknade återigen skrikande och jag försökte med ramsan men det fungerade ej. Jag gick in för att markera med buffning och då kände jag att hon var stekhet och jag tog upp henne....Bytte blöja, i med alvedon och nezeril och sedan fick hon sova i vår säng i två nätter....Jag vet att det står att man ska klara av att trösta och ta hand om barnet i sin egen säng men jag är väl för blödig och orolig för det....När vi nu skulle låta henne sova i eget rum igen så blev det givetvis protester - inte konstigt när vi släppte in vargen.........//

Snälla vi behöver hjälp för vi vill givetvis att vår tjej ska få njuta av 12 timmars sömn!

Tacksam för snabbt svar,

Mvh

AnnaLena
[/b]
ilindstrom

Inlägg av ilindstrom »

Hej och välkommen hit! :heart: :lol:

Såhär tänker jag om det bara är ett insomningsproblem som ni vill få hjälp med. Då tar det mycket längre tid eftersom ni inte använder verktygen så mycket på natten som ett barn som kanske vaknar en gång i timmen första kurnatten. Jag skulle under ett par kvällar stå kvar med en solfjäder tills hon är helt sömntung och sedan gå ut med ramsan, var noga med bekräftelsen. Ramsan måste få schans att sätta sig innan den fungerar som ett verktyg.
antingen så får vi råd av er hur vi kan lösa detta obehagliga nattande eller så lägger vi ner kuren för vi vill inte att vår tjej ska somna med hysteriskt skrik varje natt!
Den här meningen känns för mig lite obehaglig. Ansvaret ligger hos er som föräldrar att besluta om det här är något för er och om ni tror på det ni gör. Annars tycker jag absolut att ni ska avbryta kuren på en gång. Vi kan inte övertyga er om att ni ska kura, det måste er innre röst tala om för er.

hälsningar :heart:
Ida
Storbus :heart: -02
Mellanbus :heart: -04
Lillbus :heart: -07

www.sovgott.net
silwerj

Inlägg av silwerj »

Hej,

Ville bara se om jag kanske kunde ge ett tips. Jag är ganska ny här, vi har bara kört en vecka, så min son (9mån) är ingen helt säker sovar än. Däremot fick jag jättebra tips av en annan mamma här på forumet som jag gärna vill dela med mig av till dig. Och hennes dotter är en säker sovare :)
Vi började som sagt för en vecka sedan nu och vi hade stora problem med läggningen. Det verkade nästan som att det tog längre tid för varje gång och blev mycket skrikigare hela tiden. Dessutom verkade det som om ramsan bara triggade igång honom och gjorde honom mer förbannad istället för att lugna honom.

Sedan fick jag tips här att "börja om" en natt. Vara lite mer generös med verktygen. Lägga, buffa, solfjädra och ramsa mig ut. Sedan upprepa detta ett par gånger. Efter 3:e gången fick jag tipset att verkligen ramsa tyst på honom. Har inte tänkt på det på det sättet eftersom jag läst i boken att man skulle ramsa max x8.
Bestämde mig dock för att testa detta eftersom det andra tydligen inte funkade på honom.
Jag "började alltså om" fjärde eller femte natten enligt dessa tips och när jag hade varit där inne tre gånger och lagt tillrätta och buffat och solfjädrat så ramsade jag tyst på honom. Det tog en halvtimme!! Men det gjorde susen. Jag ändrade tonläge efter hur han protesterade eller frågade. Var aldrig arg, jobbade han upp sig blev jag bara mer bestämd och när han lugnade ner sig blev jag glad och uppmuntrande i rösten. Detta tog verkligen skruv. Ju längre in på den halvtimmen vi kom ju mer kändes det som om vi faktiskt hade den dialog det stod skrivet om i boken. När han jobbade upp sig blev han lugn mycket snabbare på slutet.
Jag har varit lite mer generös med ramsan än man "ska". Fick även tipset att i början när jag börjat bekräfta verkligen bekräfta tills han är tyst och det har funkat även om jag fått stå en stund ett tag.
Nu går läggningarna så mycket bättre för oss. Han blir lugnare av ramsan istället för arg.

Nu har det gått en vecka och det verkar som om ramsan satt sig utmärkt så nu har jag börjat backa mer och mer och låter det gå längre och längre tid mellan ramsningarna. Vi bestämde oss för att skynda långsamt.
Kan vara värt att testa om det funkar på er dotter också.
Läs mer under rubriken "Lyssnar inte alls på ramsan!" Där hittar du alla jättebra tips som jag fick!

Lycka till!
Mika 081122 Påbörjad kur 090904
manna8

ETT STORT TACK FÖR RÅD OCH TIPS!

Inlägg av manna8 »

Hej på er!

Ville bara tacka för era inlägg samt be om ursäkt till dig Ida som upplevde delar i mitt inlägg som otäckt. :oops: Jag/vi var helt enkelt på väg att ge upp och ville bara få råd och coachning så att vi kunde ta oss vidare.

Nu till det viktiga -> vår dotter somnade igår efter go-skrattet helt själv - inget skrik! Helt otroligt! :lol: Okej det har tagit sin tid men det är det värt! Den enda detalj som vi har problem med nu är att vår tjej vaknar efter lite mer än 11 timmar och det går inte att få henne att somna om. Men i dagsläget känns det som ett litet problem!

Tack igen!

/annalena
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan! :D

Grattis och vilken bra jobb du gjort!

Vill bara påminna om att tidiga morgnar är ett vanligt "problem2 i början och det brukar ta ett litet tag, men ta det med ro och var lugn. Använd sök och slå in "tidiga morgnar" så kommer du att hitta mycket matnyttigt, välj en strategi och håll dig till den så är morgnarna snart ett minne blott!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"