Vi har en dotter som precis blivit 9 månader. Vi har aldrig ansett henne ha problem att sova på nätterna utan vår tjej har från ca 3 månaders ålder kunnat sova minst 7 timmar i sträck per natt. Från 6 månaders ålder tom 8 månader har hon somnat mellan 19-20.00 och sovit fram till kl 10.00 på morgonen med 2 amningar per natt. Det tycker vi har varit kanon. Vår tjej har dock haft problem med att sova längre stunder på dagen (endast 30-35 min åt gången), men det är ju inte så konstigt med hennes nattsömn!
Vi har haft en "läggningsrutin" som varit enligt följande: bad, sedan sång och sagoläsning innan amning. Hon har nästan alltid somnat under/efter amningen och då har jag lagt ner henne i sin spjälsäng. Efter 30 min brukar hon vakna och då har antingen jag eller min sambo gått in och vaggat henne till sömns igen och då har hon kunnat sova flera timmar i sträck.
Problemen har börjat dyka upp efter 8 månaders ålder. Detta då vi börjat trappa ner på amningen och insett att vår fröken tror att det bara finns ett sätt att somna på - dvs med att suga sig till sömns!
Vid 9 månaders ålder beslöt vi därför att testa "sova hela natten-kuren". Vi anser att vi endast har ett insomningsproblem men vi tänkte ändå att metoden kunde vara något för oss. Hennes schema ser ut som följer:
8.00 Frukost - gröt
10.00 Mellis ex barnsmörgås
10.30 Förmiddagslur i vagnen 45 min
12.00 Lunch ex potatis och fisk
14.00 Eftermiddagslur i vagnen 45 min
15.00 Mellis ex mosad banan
16:15 Här har vi fått lägga in en 5 minuters powernap i vagnen för här brukar hon bli trött och gnällig!
17:00 Middag ex pasta med köttbullar
18:00 Bad
19:00 Gröt
19:30 Goskrattet innan Godnatt!
Schemat ger henne 14 timmars sömn per dygn. Jag brukar också amma henne någon gång under dagen vid behov.
Vi har nu hållit på enligt detta schema 4 dagar och uppföljningsveckan är nu inne på 16 dagen. Vi tyckte det fungerade ganska bra förutom att vi har problem med insomningen. Vår tjej (som tidigare glad i hågen kunnat ligga i sin spjälsäng och leka på dagarna) blir helt hysterisk när vi lägger ner henne i sängen. Enligt metoden ska det ju, efter 3 nätter, kunna gå att bara lägga henne tillrätta och sedan gå ut med ramsan. Men så är inte fallet för oss. Vår tjej skriker, ställer sig upp och kan knappt få luft. Detta är givetvis jättejobbigt för oss, så efter några minuter får man gå in och lägga henne tillrätta igen, för att sedan lämna henne skrikande igen med ramsan. Efter ca 30 minuter brukar hon, trots allt, "ge upp" men det är efter att vi gett lite buffning. Nu har vi kommit till ett vägskäl - antingen så får vi råd av er hur vi kan lösa detta obehagliga nattande eller så lägger vi ner kuren för vi vill inte att vår tjej ska somna med hysteriskt skrik varje natt!
//Jag måste iaf erkänna att jag/vi släppt in vargen
Snälla vi behöver hjälp för vi vill givetvis att vår tjej ska få njuta av 12 timmars sömn!
Tacksam för snabbt svar,
Mvh
AnnaLena
[/b]