matschema för en 2,5 månaders..

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
3mamma

matschema för en 2,5 månaders..

Inlägg av 3mamma »

Hej!!

Vår minstingen är nu dryga 2 månader. Han är inte SM från början. Vi har en sovschema som (nästan :!: ) fungerar för honom som ser ut så här;
6.30 god morgon
8.00 45 min
ca 9.45 45 minuter
12.00 1,5 timmar
ca 15.00 45 minuter (ofta blir det tyvärr mindre)
18.30 godnatt!

Oftast sover han då till 3, får mat och sover igen tills vi vaknar för dagen. De senaste nätterna har jag gett napp vid 1 på morgonen.
Schemat la jag upp efter jag observerade hans 'rytm' och insomnande fungerar bra för alla lur förutom eftermiddagens där jag måste hjälpa till en del. Han har också svårt att komma över skarven i middagssömnen, jag får hjälpa till också där.

Frågan gäller maten; Jag matar så fort han vaknar och igen innan han sover sin längre lunchpass (Jag ville inte vara osäker om han vaknade i skarven pga hunger..) och innan hans eftermiddagssomn, (för jag fick för mig att han var hungrig och därför hade svårt att sova.) Med dessa plus en kvällslurk blir det ca 8 mål per dag plus en nattmål. Jag höll på läsa SHN vid hans födseln och körde med mycket mat.... men eftersom han har så korta sovpass blir det många mål som sagt.

Är detta ok för hans ålder, eller borde jag försöka få ner antalet på något sätt (och i så fall vilket! :? ) Igår började jag läsa BB och 2,5 månaders gossen där hade 5 mål. Jag undrar också om jag ska mata enligt standardmodellen (som jag också läsde om igår!) med ett bröst, lite till, sköta, andra bröst inom 1,5 timmar. Gäller det för ett barn i hans ålder? Just nu matar jag från en bröst, rapar, förtsätta med den eller den andra beroende på hur länge han har hållit på på den första. Men både bröst i en sitting, det tar kanske 15-30 minuter.

Han är drygt 6 kilo och allt som oftast äter med god appetit. Men nyligen har jag fått känslan att han inte alltid är riktigt hungrig, eller så plötsligt så är han det, trots att det är snart dags att sova, så jag skullle vara tacksam för hjälp att reda ut detta! Jag kan ändra på sovtider i fall det är där skon klämmer och det behövs för att 'komma vidare'.

En sista fråga... borde sista målet vara i ansluting till läggdags.. just nu matar jag i mörkt rum, rapar och lägger honom i sin säng. Jag undrar om det är för mycket för magen (han ligger på den).

OHH! Hoppas någon kan tänka sig ge lite råd!!!
mvh 3mamma
Storkillen 9år, stor-lillkillen 6år och lillkillen 2år som dessutom är den första att få riktig hjälp med mat och sömn!
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Hej 3mamma! :D

Grattis till lillkillen och välkommen hit! :D

Vad bra att du har hittat standardmodellen! Det kommer ni att ha mycket glädje av. :thumbsup:

Till att börja med skulle jag vilja råda dig att läsa kapitlet Problem: Sömn i 5:e delen av BB om Marie och Samuel. Sedan kan du återkomma med dina frågor - jag tror att de flesta besvaras där, nämligen! :wink:

Jag tror inte att det blir så svårt för dig att införa SM; verkar som om ni redan är på god väg. Ni kommer bara att behöva en liten puff upp ur snutträsket så att han äter mer när han äter och sover längre mellan måltiderna. O:) Det blir jättebra! :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
3mamma

Inlägg av 3mamma »

Tack!!! Jag läser på och återkommer!
3mamma
Storkillen 9år, stor-lillkillen 6år och lillkillen 2år som dessutom är den första att få riktig hjälp med mat och sömn!
3mamma

Inlägg av 3mamma »

Hej igen!!

Nu har jag läst i BB och har några frågor. Det verkar som jag borde få längre vaken pass och längre sovpass för att kunna ha längre tid mellan mål och se till att han 'koncentrerar sig' och får ordeltligt med mat. Så jag tänkte...

6.15 godmorgon!
mat enligt SM
8.00 1, 5 sömn
mat enligt SM
11.45 1,5 sömn
mat
15.15 40 eller 1,5 sömn
18.30 godnatt!!

han brukar äter 02 eller 03

Jag hjälpte honom över skarven i de första 2 pass och det gick fort och smidigt. MEN, han vaknade efter 20 minuter i de sista passet och jag vagnade i :oops: en timme innan jag fick avbryta för att laga middag!! :cry: Jag var skakis och han var röd och svullen i ögonen, riktigt skockat kändes det som, han hade aldrig möt på något så envist förut. Usch. Ikväll somnade han 18.00 med lite protester (fler än vanligt men 8 minuter kanske.)

Hur kan jag vagna i en timme utan att han somnar?? Jag försökte verkligen att hålla attityden och jag buffade lite mellan.. det var värre, han blev så arg!!Jag känner mig trött och dum. Han är förkyld, men det har han varit i några dagar och har somnat ändå. Nappen tog vi bort igår fm, och jag trodde att det hade gått så bra.

Innan eftermiddags pärs skulle jag fråga är det bättre att han ha en sömnschema med extra lång middags pass 2,5 och sedan bara 45 eller 30 på em? Spelar det någon roll eller kan det vara 1,5 för alla pass. nu känner jag att jag vill aldrig 'hjälpa' över en skarv igen!! 8-[

Om det.. ska jag 1)står i rummet när jag vet att det är snart dags och försöka rulla innan han vaknar till, 2) rusar dit när jag hör han vaknar 3) avvaktar och ser var hans låt tar vägen innan jag gå in.

Sedan har jag en fråga enligt målen*. Jag har försökt att amma enligt SM men får för mig att han tömmer första bröstet så fort och han är verkligen inte nöjd med att gå och byta blöja, var social etc. Då har jag erbjudit den andra bröst och sedan efter umgänget etc, gett först det bröstet och sedan den första. Är detta tokig? Han tuggar duktigt på det 'tomma' bröstet men blir mer och mer upprörd /less.

Ack, det känns inte bra ikväll, han har aldrig blivit så ledsen/ arg förut, har jag sabbat hans insomnande ?..

Tack för att ni är där ute!! Jag kände er stöd och råd när jag vagnade på..

3 mamma
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jo, det är vanligt att sista passet aldrig (sällan) blir längre än 45. Vi hade 45+20 i en övergångsperiod. Så visst kan du göra så.

Och, nej, man sabbar inget så fort. :D

Om tuttarna får du känna av själv, man får vara envis som en åsna och hoppas på att det rinner fram en omgång till, annars kan man ju labba lite som du gör, huvudsaken magen blir mätt och mer därtill.
3mamma

Inlägg av 3mamma »

tack för svar!, jag satsar på att inte vänta för mycket av det sista passet.

vi jobbar på, ny dag, nya krafter!

3 mamma
Elle

Inlägg av Elle »

Vill bara önska dig varmt välkommen till "Späda barn och Små" :D Grattis till juvelen :heart: Det ska bli spännande att följa er resa! NJUT av varandra!

:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
3mamma

Inlägg av 3mamma »

Tack för det, Elle!

Vi stapplar fram, 3 steg framåt, en bakåt.. :wink:

Få jag fråga några små saker? När lillkillen låg på rygg i vagnen tittade han på en dinglande råtta och pratade med det och somnade in, visserligen med napp. Nu somnar han på mage, utan nap, och jag undrar om han skulle kunna ha någon sällskap. Sätter ni någongång en liten bild på vagnens insida att titta på? Han är illa tvungen att ligger där han gör och jag tänkte det kunde distrahera lagomt tills han somnar... Eller så är det en krycka.. vad tycker ni?

Det ändra gäller vårt beslut att ta bort nappen vilket jag är glad för :D och lite stolt över :wink: Men en vän sa att hon föredrog att sitt barn sög på nappen eftersom händerna kan man inte alltid håller rent och i dessa sjukdomstider.... Jag antar ni har hört resonemanget och undrar hur ni svarar sådana kommentarer..

tack för detta underbara forum!
3mamma
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej 3mamma, congrats och välkommen, säger jag som inte har hälsat tidigare :)

Gällande ngt distraherande att titta på när man skall sova tänker jag inte så mycket. Dock tänker jag "Inte en MASSA prylar/saker". Tanken med sömnen är att nu skall det vilas, synintrycken skall minimeras. Lugn och ro. Sen är det mer upp till var och en.

Nappen och tummen. Där tänker jag " :shock: hur många tar en bebis i hand varje dag i dessa sjukdomstider?" Snarare att man _själv_ har tagit i hand, tagit i handtag och SEN tar nappen och ger till bebis. Bebis' hand (och tumme) är ju där de är.

:heart:!
3mamma

Inlägg av 3mamma »

Tack för det kalaskakan!!

Bra råd! Apropå nappen tänker jag också.. jag anser att nappen störde hans sömn och motstandskraften hos en utvilat människa måste vara starkare än hos en trött..

Jag ville bara tilläga att standardmodellens amningsmönster funkar kalasbra! Torpsaras tips om att vara envis och vänta på mjölken att rinna till igen, gör att jag har en 'ny' bröst till att erbjuda sedan. Jag tycker han blir mättare!! Tack!

Visst ska maten vara innan ramen av 1,5 timmar (dvs i början och slutet av den tiden) nu även för en 2,5 månaders? Eller har jag fattat fel? Hugo i BB verkade få all sin mat på en gång... men jag vågar inte riktigt hoppas på lång dagssömn utan mat lite narmare sömnen.

Ville också tillägga att han börja sova över sina skarvar själv!!!!!!!!!!! :D :D :D
Jag tror eftersom han är mätt och han söker inte nappen :lol: :lol: :lol:

Tack för allt ni gör!
3mamma
chokladkaninen

Inlägg av chokladkaninen »

Bra jobbat! :D :thumbsup:

Fortsätt du med mat inom 1,5 h, 30 min extra vaket när han orkar :wink: och gå ned till mat inom 1h först när du känner att han äter tillräckligt effektivt för det. :D
Mamma till :heart: Storasyster f feb 07
och :heart: Lillebror f okt 08
3mamma

Inlägg av 3mamma »

tack, då vet jag!!
3mamma
3mamma

Inlägg av 3mamma »

Hej igen!!

Vi jobbar på med dagschemat, det är inte alltid att det går som vi har tänkt, men vi jobbar på det! :wink: Jag har två nya frågor.. (tack på förhand!!)

Det första är ang. amning igen. De senaste två nätter har lillkillen sovit från 18.30- 6.30 utan att vakna! till min förtjusning! :D Men jag vill fråga: borde jag vakna och pumpa ut mjölk för att hålla igång produktionen eller kan kroppen fixa inget halva dygnet och mycket andra halvan? Idag kände jag att han beställde mer än han fick, och jag var tacksam jag hade en flaska utpumpade till kvällen (han brukar få som sista slurk..)

Den andra fråga är; vad är en draglakan?? Och har ni nån tips för alla nergeggade lakan? Min lille älskling dreglar och sugar på sin lilla hand och rapar/småkräks nu och då också och egentligen har jag anledning att byta lakan varje dag om jag tittar noga.

ooo, vad jag är tacksam att ni har detta forumet!! Var inne på allergisiderna också, och får så bra tips! TACK!!

3mamma
Kalaskakan

Inlägg av Kalaskakan »

Hej 3mamma!

Vad bra att sömnen är så god! Toppen ju :D

Gällande amningen kan jag inte svara på eftersom vi har flaskat.
Draglakanet däremot - jag har i ärlighetens namn aldrig fattat det där heller men vi har ett vuxenörngott som jag viker dubbel, funkar precis lika bra. Eller ett minilakan där.

Kul att höra ifrån er!
:heart:!
3mamma

Inlägg av 3mamma »

Tack för tipset! :D
Vet någon annan det om amning?
3mamma
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"