Vår minstingen är nu dryga 2 månader. Han är inte SM från början. Vi har en sovschema som (nästan
6.30 god morgon
8.00 45 min
ca 9.45 45 minuter
12.00 1,5 timmar
ca 15.00 45 minuter (ofta blir det tyvärr mindre)
18.30 godnatt!
Oftast sover han då till 3, får mat och sover igen tills vi vaknar för dagen. De senaste nätterna har jag gett napp vid 1 på morgonen.
Schemat la jag upp efter jag observerade hans 'rytm' och insomnande fungerar bra för alla lur förutom eftermiddagens där jag måste hjälpa till en del. Han har också svårt att komma över skarven i middagssömnen, jag får hjälpa till också där.
Frågan gäller maten; Jag matar så fort han vaknar och igen innan han sover sin längre lunchpass (Jag ville inte vara osäker om han vaknade i skarven pga hunger..) och innan hans eftermiddagssomn, (för jag fick för mig att han var hungrig och därför hade svårt att sova.) Med dessa plus en kvällslurk blir det ca 8 mål per dag plus en nattmål. Jag höll på läsa SHN vid hans födseln och körde med mycket mat.... men eftersom han har så korta sovpass blir det många mål som sagt.
Är detta ok för hans ålder, eller borde jag försöka få ner antalet på något sätt (och i så fall vilket!
Han är drygt 6 kilo och allt som oftast äter med god appetit. Men nyligen har jag fått känslan att han inte alltid är riktigt hungrig, eller så plötsligt så är han det, trots att det är snart dags att sova, så jag skullle vara tacksam för hjälp att reda ut detta! Jag kan ändra på sovtider i fall det är där skon klämmer och det behövs för att 'komma vidare'.
En sista fråga... borde sista målet vara i ansluting till läggdags.. just nu matar jag i mörkt rum, rapar och lägger honom i sin säng. Jag undrar om det är för mycket för magen (han ligger på den).
OHH! Hoppas någon kan tänka sig ge lite råd!!!
mvh 3mamma