Omföderskor/syskonmammor! Berätta om era vardagar!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Omföderskor/syskonmammor! Berätta om era vardagar!

Inlägg av blivandemamma »

Hej!
Jag har själv inte varit aktivast om man säger så :lol: Men hade tyckt det varit roligt att läsa om barnens framsteg (OBS! inte för att jämföra och TÄVLA utan för att det är roligt att höra!!), tankar, rutiner, bakslag och annat. Jag upplever att omföderskorna som liksom har BB i ryggen sedan ettan (eller tvåan etc :lol: ), inte har samma behov att fråga om råd och lusläsa barnaboken (man har liksom uppfattningen om hur barnaboken tolkas i ens egen familj och vilket vis den fungerar bäst på), att man inte behöver fråga om detaljer för att lösa en helhet :D

MEN jag vill ju gärna läsa om hur andra har det. Hur man funderar runt vardagen, rutinerna, hur man kanske "slappar till det" :lol: :lol: och inte blir Hitler :shock: (ja jag har själv blivit kallad det!) på tiderna. Eller kanske tvärtom? Värdesätter tiderna och blir ännu nogrannare?! Jag diskuterar gärna BB ur en ur en synvinkel som inte handlar om att tolka allt bokstavligen utan kanske faktiskt ha utvecklat sin egen vardag med tvåan, trean eller vad det nu kan vara, efter att ha kurat tidigare i syskonskaran. Tror det finns många här som inte hör hemma på späda eller kurforum, men gärna diskuterar sin vardag förutsättningslöst, med BB i ryggen!

KRAM!
Anna
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
noanamn

Inlägg av noanamn »

Tiden är knapp, ville bara säga: vilken bra tråd! :D

Jag har känt att jag önskat ett forum/en tråd där man kan ge och få insikter och utsikter vad gäller livet med barnen - utan att det blir så mycket problem- eller frågasvarkänsla över det hela.

Återkommer alltså! :wink:

/M
Jannika

Inlägg av Jannika »

Vilken roligt tråd, blivandemamma! :thumbsup:

Kram Jannika
Sköldis

Inlägg av Sköldis »

Kul :D

Jo jag har ju två barn och det är faktiskt roligare och lugnare med tvåan eftersom jag är tryggare. Alfred är kurad och jag var lite besatt av hans tider. Majken är lärd från start och jag använder mig av marginalkvartar med henne mycket mer. För några veckor sedan var vi på barnkalas/middag och vi stannade till kl 20.30 med en lycklig Alfred som sprang runt med deras dotter och var nakenfisar i vattenspridaren, Majken satt och gullade med mig i knät. Det är första gången vi gör något sådant. Mattider är jag hård på eftersom barnen inte mår så bra om det blir rubbat.

Jag funderar på att ha en vinter och en sommartid för Alfred... :roll: På sommar passar kl 20 bättre att sova, ljust och han är piggare. På vintern kl 19.00. Majken har jag inte sett någon skillnad på.

opps, Majken ska sova

kram och hej
Mamma till Alfred - April 07. Kur september 07.
Och nu även mamma till Majken född den 8 oktober 08. Vecka 40 plus 3 SM från start
Det blir bara roligare och roligare
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Oj vilken rolig trådstart!

:D :thumbsup:

Vilket elände att jag inte har tid att skriva...

:?

/Fjällmor
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Kul att fler är intresserade!

Fjällan kanske har tid att skriva en annan dag? :wink: :D

Jag vet inte riktigt hur jag skall börja mitt skrivande här :lol:
Men hoppas fler ansluter :D

Kram, Anna
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
miar70
Kontakt:

Re: Omföderskor/syskonmammor! Berätta om era vardagar!

Inlägg av miar70 »

Hej Anna :D

Nu har inte jag kurat någon av mina barn, de är "SM:ade" från start, alla utom ettan som var ett "kolikbarn" därför att jag inte hittade Barnaboken förrän han var nio månader. Barnaboken har varit stommen i fostran av barnen och grunden till att de sovit som folk från i princip dag ett. Utan den är det inte alls säkert att det blivit fler än ett barn...
blivandemamma skrev: MEN jag vill ju gärna läsa om hur andra har det. Hur man funderar runt vardagen, rutinerna, hur man kanske "slappar till det" :lol: :lol: och inte blir Hitler :shock: (ja jag har själv blivit kallad det!) på tiderna. Eller kanske tvärtom? Värdesätter tiderna och blir ännu nogrannare?!
Jag kan inte säga att vi slappar till det, men det är inte så att vi har ett schema med tiderna uppsatt på kylen.

Tider är inte SÅ viktiga för mig, för oss, utan det viktiga är vad vi gör av tiden :wink: .

Vi äter frukost, lunch, mellis och middag, vi lägger oss och vi kliver upp och när barnen är små sover de middag på dagen.
Vi har en vila på dagen för alla, när vi bara ligger och slappar men inte nödvändigtvis sover.
Vi är ute varje dag, nu på sommaren mest hela tiden om vädret är snällt O:) och andra årstider lite mer styrt två gånger om dan (förmiddag och eftermiddag).

Våra nattningar av de små ser i princip lika ut kväll efter kväll, men tiden är inte alltid densamma, ffa inte nu under sommaren. De stora barnen sköter sånt själva, och när det är skola så går de till sina rum vid åttatiden på kvällen och ibland är det uppe och läser, håller på med datorn, tittar på tv och ibland lägger de sig direkt. Jag har inte så stor koll :wink: . De små läggs åtta de också när det är skola, och sen ligger de ofta och babblar en stund innan de somnar - men så länge ingen är ledsen så bryr jag mig inte om det...

När vi vaknar på morgonen, under skolgång med väckarklockan klockan sju, nu under sommaren sover vi oftast utan :sleep: , så leker de små för sig själva ett bra tag innan jag behöver masa mig upp och släppa ut djur, koka kaffe och sätta mig vid datorn 8) . Sen äter vi frukost, oftast runt nio nu på sommaren, oftast en rejäl så vi står oss länge - genom simskola och massa lek!

Och så fortsätter dagen, det viktiga i vår familj är att vi hjälps åt, vi jobbar ihop med det mesta. Och att syskonen, över åldrarna, hjälps åt och tar hand om varandra. Det jobbet görs inte av sig själv, och det har varit det viktiga för mig, för oss. Att lära barnen göra rätt för att de vill och inte för att de är rädda för straff om de gör fel :? (DET är vanligare än man tror :shock: )...

Jag läser inte SÅ ofta i BB nu, men det som är min ryggrad ifrån den är alltså:

:heart: Standardmodellen från dag ett, inte strikt med tider utan tanken att det ska vara MAT i mängder och magläge och roliga vakentider däremellan!
:heart: Att lita till sin egen förmåga som förälder, tro på sig själv!
:heart: Alltid visa barnen hur man gör, inte bara tala om hur man INTE gör!
:heart: Göra barnen delaktiga i sysslorna, från i princip dag ett!
:heart: Stärka syskonbanden. Inte tillåta att de slåss, alltid se till att de blir sams.
:heart: Se till att de får bra mat, mycket utevistelse och god nattsömn - inte så himla noga med tiderna alla dagar :wink:
:heart: Ha roligt! Skratta tillsammans! Har dagen varit lite si och så ska det åtminstone skrattas på kvällen :lol:

Det finns helt säkert mer men just nu hoppar småtjejerna omkring mig och vill ha sina regnkläder så jag måste kila! Var kan jag ha lagt dem :roll: ...

Kram så länge!

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Tack söta Mia för att du delar med dig!
Jag blir alltid glad att läsa när du skriver!

Det där med tider är lite upp och ner för mig. I perioder är jag benhård. Arvid var ett sådant barn, ett kurat. Så han krävde att man följde mallen så att säga. Blev alltid bakslag annars. Med Ebbe är det skillnad. Han har sovit på magen hela livet och standardmodellerats. Och någon "enklare" unge har det ju inte funnits :lol: Beror ju på just standardmodellen OCH att jag har ett annat självförtroende idag. Jag vågar lite på mig själv och att jag kan vad mina barn behöver! Det är en härlig insikt och känsla!

I perioder är vi inte så noga med tiderna, om vi är borta eller det är något annat kul på gång, kan det bli lite senare nattning. Morgonen har alltid varit sju, tills för nån vecka sen när mamman började stänga av klockan och gå upp åtta istället :roll: meeeen! oftast funkar allt fint och tiderna sitter liksom i ryggmärgen utan att för den sakens skull alltid vara på minuten.

Att sträva efter att ha barnen hemma, är nog "viktigaste" kort. Att låta dem bli mogna för andra barn och vuxna i sin takt. Vi har aldrig varit på ÖF :shock: träffar ofta vänner, mormor, morfar, farmor&farfar mm. Nu har jag märkt att Arvid verkligen intresserar sig för andra barn! Jätteroligt! Så jag vill gärna träffa barn oftare. Men förskolan får vänta.

Att ha barnen hemma ger också just den fördelen med mat, att man kan välja själv vad man vill servera sina barn. Dagis erbjuder ju (inte alla) en del halvfabrikat, något som man ju själv kan styra över hemma. visst äter vi också korv med bröd ibland :lol: men jag är lycklig och glad att barnen får fin och bra mat alla dagar året om! :D

Utevistelsen kan bli bättre hos oss. Vi är ute mycket i trädgården, på terassen, grejar med blommor, vatten och annat spännande. Men har varit dåliga på att motionera med barnen. Ebbe har precis börjat klara att vara vaken när man kör vagnen :lol: beror väl lite på det, men inte hela sanningen. Måste erkänna att jag tycker det är rätt tråkigt att gå på barnprommenad :oops: :roll: mest pappan i familjen som fixar med det.

Social delaktighet finns det också en hel del av här! Kan glömmas vissa dagar men då fyller vi på ordentligt, så blir det nöjda barn igen!

En sak som jag väl inte går direkt hand i hand med BB i är väl att Ebbe fortfarande har napp :roll: funkar skitbra! :lol: :lol: han har en otroligt bra motorik, stoppar in nappen själv när han vill ha den, så även på natten. så den stör inte mig alls! Var lite meckigt runt 4 månader, men gick över snabbt. Han är jättefäst vid sin napp (mitt fel visserligen :roll: ) men eftersom den inte ställer till bekymmer alls så låter jag honom ha den :)

Nu skall jag dricka upp mitt kaffe och kanske lägga mig på sofflocket en stund innan barnen går upp. Haft förkylning i tre veckor :shock: och nu när den verkar ge med sig, har jag fått jättesvullna slemhinnor så jag hör som en gammal kärring och är yr :evil: lite vila sen blir det till å fixa fika åt kidsen!

KRAM, Anna
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
blivandemamma
Rådgivare/advisor

blivandemamma skrev:Beror ju på just standardmodellen OCH att jag har ett annat självförtroende idag. Jag vågar lite på mig själv och att jag kan vad mina barn behöver! Det är en härlig insikt och känsla!
:shock: att jag vågar LITA på mig själv menar jag :lol: :lol:
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Tack Anna :D
blivandemamma skrev:Att sträva efter att ha barnen hemma, är nog "viktigaste" kort. Att låta dem bli mogna för andra barn och vuxna i sin takt. Vi har aldrig varit på ÖF :shock: träffar ofta vänner, mormor, morfar, farmor&farfar mm.
Precis! Det glömde jag :wink: likaså att jag tycker jag är en ganska "cool" mamma som inte ängslas och oroas speciellt ofta, och jag har anammat AW:s "inte hindra"! Barn är oerhört kompetenta, ofta överraskar de mig med att kunna saker jag inte hade en aaaning om :lol: :!:

Hoppas din förkylning släpper!

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

:D Tack Anna :D
blivandemamma skrev:Att sträva efter att ha barnen hemma, är nog "viktigaste" kort. Att låta dem bli mogna för andra barn och vuxna i sin takt. Vi har aldrig varit på ÖF :shock: träffar ofta vänner, mormor, morfar, farmor&farfar mm.
Precis! Det glömde jag :wink: likaså att jag tycker jag är en ganska "cool" mamma som inte ängslas och oroas speciellt ofta, och jag har anammat AW:s "inte hindra"! Barn är oerhört kompetenta, ofta överraskar de mig med att kunna saker jag inte hade en aaaning om :lol: :!:

Hoppas din förkylning släpper!

Kram!
Ewa

Inlägg av Ewa »

miar70 skrev:Barn är oerhört kompetenta, ofta överraskar de mig med att kunna saker jag inte hade en aaaning om :lol: :!:
Eller hur :shock: :D Anton lyckades igår sätta ihop nästan hela IKEA:s Helmer själv. Hade jag ju förstås inte gissat mig till själv, i förväg. Men att "inte hindra" bjuder på ständiga överraskningar.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Ewa skrev:Eller hur :shock: :D Anton lyckades igår sätta ihop nästan hela IKEA:s Helmer själv. Hade jag ju förstås inte gissat mig till själv, i förväg. Men att "inte hindra" bjuder på ständiga överraskningar.
:shock: shit! :lol: vet ifs inte vad Helmer är. Men känns imponerande att en liten kille lyckas med sånt (IKEA) som man själv sliter sitt hår över :lol: :lol: :shock:

Det området vi bor i är en katastrof. Speciellt när det gäller barnen. Det är en tragedi i sig :cry: vill inte prata för öppet om det, med hänsyn till dem som bor här. Men vi är i desperat behov av annat boende. Att se barn som far illa, när ens egna guldgryn har en trygg och säker uppväxt, blir en jobbig kontrast... :roll: :cry:

En parentes i det hela..... :roll:
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.
VIlken kul tråd.
Jag var superstrikt med tider med Vera och blev helnojjig så fort det diffade mer än en kvart när hon var mindre.
Det har tagit lång tid att slappna av i det, men nu är jag mycket lugnare.
Men när Ivar kom fick jag nog en liten chock. Jag visste ju hur det skulle vara och standardmodellen skulle ju liksom fixa biffen. Men det blev inte alls så. Jag höll på att bli riktigt deppig ett tag. Prestationsångest, skulle jag säga

Men man glömmer fort. I helgen har vi varit på festival. Det kan man ju fundera på om man ska med så små. Men det var viktigt för oss och då funkar det även för dem. Tiderna blev sådär och Ivar har sovit mycket i vagnen. Vera har fått vara vaken så länge hon velat. Ivar skulle försöka få ihop rätt antal timmar per dygn så gott det gick och sedan styra upp när vi kom hem.
Jag är inte det minsta bekymrad över den saken.

Men nu ska jag sova - för jag fick inte de timmar jag brukar ;)

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
elsaviola

Inlägg av elsaviola »

Intressant tråd.

Mitt första barn är ju kurad för hundra år sedan nu :roll:
Men de första 3 åren så höll jag mig rätt noga till rutinerna. Visst ibland så blev det pannkaka, så är det ju. Och jag tycktes märka att det blev så mycket mer gnäll när vi avvek från rutinerna så jag återgick alltid snabbt som ögat till schemat.
Efter 4-5 års åldern så var jag inte fullt lika kontrollerande beträffande rutinerna. Men har alltid haft de ungefärliga tiderna.
Men som nu sommartid så brukar det bli lite fria tyglar, utflykter och resor.
Och allt möjligt. Men skippade rutiner, är ganska lätt att återställa så det känns inte som ett problem.

Barn nummer 2-4 så har jag för varje barn taggat ner mer och mer. Rutinerna har man automatiskt om man har barn sedan tidigare. Det flyter på av sig självt.
Och mina 3 andra barn är ju inte kurade så jag tror det blir lite skillnad.
kaxiga storebror på 15 vårar :heart: illbattingen på 2 år och 10 månader :heart:
Och så våra "partners in crime" båda 20 månader :heart: :heart:
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"