Hej Anna
Nu har inte jag kurat någon av mina barn, de är "SM:ade" från start, alla utom ettan som var ett "kolikbarn" därför att jag inte hittade Barnaboken förrän han var nio månader. Barnaboken har varit stommen i fostran av barnen och grunden till att de sovit som folk från i princip dag ett. Utan den är det inte alls säkert att det blivit fler än ett barn...
blivandemamma skrev:
MEN jag vill ju gärna läsa om hur andra har det. Hur man funderar runt vardagen, rutinerna, hur man kanske "slappar till det"

och inte blir Hitler

(ja jag har själv blivit kallad det!) på tiderna. Eller kanske tvärtom? Värdesätter tiderna och blir ännu nogrannare?!
Jag kan inte säga att vi slappar till det, men det är inte så att vi har ett schema med tiderna uppsatt på kylen.
Tider är inte SÅ viktiga för mig, för oss, utan det viktiga är vad vi gör av tiden

.
Vi äter frukost, lunch, mellis och middag, vi lägger oss och vi kliver upp och när barnen är små sover de middag på dagen.
Vi har en vila på dagen för alla, när vi bara ligger och slappar men inte nödvändigtvis sover.
Vi är ute varje dag, nu på sommaren mest hela tiden om vädret är snällt O:) och andra årstider lite mer styrt två gånger om dan (förmiddag och eftermiddag).
Våra nattningar av de små ser i princip lika ut kväll efter kväll, men tiden är inte alltid densamma, ffa inte nu under sommaren. De stora barnen sköter sånt själva, och när det är skola så går de till sina rum vid åttatiden på kvällen och ibland är det uppe och läser, håller på med datorn, tittar på tv och ibland lägger de sig direkt. Jag har inte så stor koll

. De små läggs åtta de också när det är skola, och sen ligger de ofta och babblar en stund innan de somnar - men så länge ingen är ledsen så bryr jag mig inte om det...
När vi vaknar på morgonen, under skolgång med väckarklockan klockan sju, nu under sommaren sover vi oftast utan

, så leker de små för sig själva ett bra tag innan jag behöver masa mig upp och släppa ut djur, koka kaffe och sätta mig vid datorn 8) . Sen äter vi frukost, oftast runt nio nu på sommaren, oftast en rejäl så vi står oss länge - genom simskola och massa lek!
Och så fortsätter dagen, det viktiga i vår familj är att vi hjälps åt, vi jobbar ihop med det mesta. Och att syskonen, över åldrarna, hjälps åt och tar hand om varandra. Det jobbet görs inte av sig själv, och det har varit det viktiga för mig, för oss. Att lära barnen göra rätt för att de vill och inte för att de är rädda för straff om de gör fel

(DET är vanligare än man tror

)...
Jag läser inte SÅ ofta i BB nu, men det som är min ryggrad ifrån den är alltså:

Standardmodellen från dag ett, inte strikt med tider utan tanken att det ska vara MAT i mängder och magläge och roliga vakentider däremellan!

Att lita till sin egen förmåga som förälder, tro på sig själv!

Alltid visa barnen hur man gör, inte bara tala om hur man INTE gör!

Göra barnen delaktiga i sysslorna, från i princip dag ett!

Stärka syskonbanden. Inte tillåta att de slåss, alltid se till att de blir sams.

Se till att de får bra mat, mycket utevistelse och god nattsömn - inte så himla noga med tiderna alla dagar

Ha roligt! Skratta tillsammans! Har dagen varit lite si och så ska det åtminstone skrattas på kvällen
Det finns helt säkert mer men just nu hoppar småtjejerna omkring mig och vill ha sina regnkläder så jag måste kila! Var kan jag ha lagt dem

...
Kram så länge!
Mia