NU behöver vi HJÄLP! 2 -åring som är vaken 3 tim/natt!

Skriv svar
Livi

NU behöver vi HJÄLP! 2 -åring som är vaken 3 tim/natt!

Inlägg av Livi »

I över ett år har våran lilla tjej som blir 2 år i juni sovit som en liten ängel. Med undantag när hon har varit sjuk.. SHN kuren blev räddningen för mig som ammade min 9 mån tjej var 3 tim varje natt utan att få någon sömn.

Har så mycket att tacka alla här inne för! Utan er skulle jag aldrig ha tänkt tanken att skaffa ett syskon till våran dotter. Det hade jag inte orkat. Men nu ska hon bli storsyster i september :heart: .

MEN. Sedan 2 månader tillbaka har de underbara 12 tim nätterna förvandlas till rena skräcken :cry: .. Paniken börjar komma. Hur ska jag orka när vi snart får en liten till i familjen? Vi reste hem ifrån Kanada där vi bor halvårsvis. Till en början så vaknade hon till någon gång per natt (oftast) och det tolkade jag som att det var tidsskillnaden som ställde till det lite. Men bara att klappa lite på henne så somande hon om. Men sen har det bara gått utför. Nu är det katastrof. Inatt var hon vaken mellan ca. 00.00 - 03.30. Hon skriker hysteriskt - MAMMA, ONT, BAJS, TÄCKE omvartannat.

Jag har då försökt att ramsa först. Men har sanbbt konstaterat att det INTE hjälper, har du gått in och buffat/klappat på henne, ramsat och gått ut. Då är hon tyst för några minuter och jag hinner nästan somna om, och hon gallskriker igen och så här håller det på timme efter timme, natt efter natt ](*,) . Iband vill hon ha vatten, då ger jag henne vatten och ibaland byta blöja och då byter jag. Men detta hjälper inte.

Igår kom hennes pappa hem. Har inte setts på dessa 2 månader. Utan jag har varit ensam med dotterna och mina heltidsstudier, vilket kanske har gjort att jag inte har föjlt spelreglerna riktigt för SHN. När hon har varit sjuk har jag tagit upp henne för att orka gå på mina föreläsningar dagen efter..

Våran tjej är väldigt framåt! Äter bra! Glad! Trottsig som få :D ! Och alldeles underbar!!

Men nu orkar jag inte mer.. SNÄLLA. Jag behöver verkligen HJÄLP :cry: ..
Storasyster L -07 SHN vid 9 månader
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej på dig och ett varmt GRATTIS till syskonet som ska komma :heart: Va underbart!

Nu måste du ta dig i kragen och ge tösen de svar hon så desperat skriker efter på natten. När hon vill ha täcke, vatten, blöja och så vidare är det frågor, inte ett krav. Hon undrar om man SKA byta blöja på natten, om man SKA dricka nattetid och så vidare. Och vad svarar du? Ja, svarar du. I handling. Bort med det! Istället svarar du att det är natt och man ska sova och inget annat händer. Detta svarar du i handling. Med hjälp av ramsan. Du går inte in, du säger inget annat än ramsan helt enkelt.

Du skriver att ramsan inte har någon verkan. Det är för att du har desarmerat den genom att först ramsa och sedan snabbt gå in efter det. Du har talat om för lillan att ramsan inte har någon betydelse för du kommer strax in i rummet i alla fall. SÅ nu måste du ta och slipa attityden och sätta målet för ögonen: här ska banne mig sovas!

Här har du lite pepp:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=5252

Lycka till och berätta gärna hur det går :D
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Livi

Inlägg av Livi »

Hej!

Kan inte med ord beskriva hur lättad jag blev över ditt svar. Jag och min man satt faktiskt och skratta åt hur självklart det lät! Vi eller jag har ju gjort precis det som vi lyckades kura bort!!

Det är så många i min omgivning, eller rättar sagt alla som säger att det försvninner av sig själv och det är bara att ta upp henne så att hon får sova hos oss istället.. MEN, det vill ju vi verkligen inte både för vår skull och för våran dotter.

Håller er uppdaterade!
Storasyster L -07 SHN vid 9 månader
Lillebror L -09 SM
Lillasyster B - 11 SM
Lillelille L nov 5 2012
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

:D

Nå hur har det gått? :wink: Va glad jag blev över att läsa om er lättnad då ni läste mitt svar! Jag tyckte nästan jag lät lite brysk i tonen och var rädd för att du skulle ta illa upp :lol: Men icke! Härligt.

Jo det där med att omgivningen säger att det går över har man ju hört förut... och det är klart att de har rätt. Allt går väl över förr eller senare. Sedan är det bara att välja om man vill att det ska gå över på tre dygn eller tre år... :wink:

Kram!
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
KajsaIE

Inlägg av KajsaIE »

Hej Livi!

Du har fått ett jättebra svar från Sagalinda och jag vill bara bekräfta det. Jag har själv en 2 åring hemma, en säker sovare, men OJ så frågvis dagtid..."E med?", "ut och cykla?", "äta mat?"....allt allt skall bekräftas och mamma kämpar på här, öronen blir faktiskt trötta ibland :wink:

Bara för en vecka sedan så fick jag känna på hur lätt det går att förstöra de fina rutinerna. Oftast börjar ju det med sjukdom eller resa eller ngt ovanligt. Och man går ifrån rutinerna för att man är så säker på att det går att rycka på dem, 1 GÅNG men inte fler.

Här kördes det på med frågor "E dricka vatten?", "E cykla cykelvagn?" osv osv. Och så var man in och och svarade "Javisst lite vatten osv osv" När jag väl hade bestämt mig, när jag väl hade förstått vad hon egentligen ville så körde jag en rejäl ramsa, en ramskur helt enkelt och på 2 kvällar nöjde hon sig med de riktiga svaren...."på natten sover man!!!"

Lycka till nu!
Kajsa
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"