Farligt med andningslarm?
Farligt med andningslarm?
Laste pa ett annat forum att en neonatalavdelning avratt en familj fran att skaffa andningslarm sedan de i USA gjort en studie som visade att dodligheten var dubbelt sa stor bland de barn som anvande larmet. Tycker detta later markligt, finns det nagon annan som har hort nagot om denna studie? Vad sager man pa BVC om andningslarm?
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
Låter ju helt vansinnigt. Vad i larmet skulle kunna öka dödligheten, det finns ju inget med larmet som är farligt??? Nej det tror jag inte på!
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Falsk trygghet?
Övergångsställen tex är farliga för folk går rakt ut utan att se sig för, går man över vägen på andrtällen är man försiktig.
Övergångsställen tex är farliga för folk går rakt ut utan att se sig för, går man över vägen på andrtällen är man försiktig.
Patrik Andersson
Pappa till Linnea född 03-10-11, Alexander som kom 19/8 2005 och så Matilda som föddes den 16/9 2007. Alla kurad sen start.
http://lottrik.blogspot.com
Pappa till Linnea född 03-10-11, Alexander som kom 19/8 2005 och så Matilda som föddes den 16/9 2007. Alla kurad sen start.
http://lottrik.blogspot.com
Jag kan inte se hur ett andningslarm skulle kunna medföra en ÖKAD dödlighet, genom vilken mekanism då? Oförändrad kan jag köpa, men inte ökad.
Däremot tror jag att man i modern forskning börjat misstänka att det inte är andningen som är det egentliga problemet utan att andningsstörningen föregås av en hjärtrytmrubbning och den detekterar ju inte ett andningslarm, jag vet personer som har skadade barn och de har utrustats med larm som känner av barnets hjärtrytm, men här pratar vi alltså om redan sjuka barn. Jag trivs med mitt andningslarm och det har dessutom känts OERHÖRT tryggt att ha när lille E varit förkyld.
Jag skulle gärna se studien som den neonatalavdelningen hänvisar till, om nån snubblar över den får ni gärna tipsa mig om var den finns.
Däremot tror jag att man i modern forskning börjat misstänka att det inte är andningen som är det egentliga problemet utan att andningsstörningen föregås av en hjärtrytmrubbning och den detekterar ju inte ett andningslarm, jag vet personer som har skadade barn och de har utrustats med larm som känner av barnets hjärtrytm, men här pratar vi alltså om redan sjuka barn. Jag trivs med mitt andningslarm och det har dessutom känts OERHÖRT tryggt att ha när lille E varit förkyld.
Jag skulle gärna se studien som den neonatalavdelningen hänvisar till, om nån snubblar över den får ni gärna tipsa mig om var den finns.
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
I mina öron låter det ju som att de som använt larm av någon anledning har behövt larm - alltså barnen har haft någon form av fel eller problem. Då är ju resultatet kanske inte konstigt om man sedan skulle jämföra med ALLA andra.
Bara mina tankar. Man kan få statistik till att bli detman vill att det ska bli...
/LO
Bara mina tankar. Man kan få statistik till att bli detman vill att det ska bli...
/LO
Lotta, mamma till
Vera
född januari 2004 Minikurad sommaren 2004
Ivar
född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Nytt fotoalbum
En liten fråga, halvt utanför ämnet: var köper man andningslarm? Om man bara vill hyra - hyr man hos dom som även säljer larmen?
Skåning, mamma till underbara Otto (030122) och Frans (060114)
Min spontana tanke var precis som LOs, att det kanske fanns en anledning till varfor de behovde larm. Nej, jag vill ocksa se studien med dess statistik och bakgrund. Tills dess sa skulle jag avfarda detta som en ren myt. Det ar ju sa latt hant att ett rykte formas ur ett losryckt sammanhang och blir till "fakta" som ingen har tid att kolla ordentligt.
maria
maria
Mamma till tvillingar fodda 20 april 2004. Sover som anglar O:)
efter SHN-kur vid 4.5 manaders alder
Till Renee: tänk på att räkna på larmet. Fem månaders hyra på Tachnomedica motsvarade ett inköpt larm på www.babysense.se, kändes klart värt det att köpa, man kanske har turen att få fler barn? Räkna noga som sagt.
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022