Vagna bort 01-målet. Hjälp

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
PetraL

Vagna bort 01-målet. Hjälp

Inlägg av PetraL »

Hej alla.

Jag heter Petra, min dotter Emilia är 5 veckor.

Jag är helt frälst på SHN och har nu i 5 nätter vagnat Emilia för att ta bort 01-målet på natten. Det går inte som jag har tänkt mig…
Jag börjar bli trött och vet inte hur länge till jag orkar. Natten till idag sov hon bara lite mer än en timme (totalt) mellan 01 och 04 . :(

:arrow: Kanske har jag fel teknik?
Jag drar vagnen så fort hon piper/gnyr/gnölar/skriker. Rytmiskt med en knyck i början på varje rörelse. Jag drar tills hon blir tyst och en liten extra stund så att hon verkligen ska somna. Nu tar det 1-5 minuter så skriker hon igen. Jag har även provat att vagna en lång stund efter att hon har blivit stilla och tyst, men det hjälper inte.
När klockan blir ungefär 03 sover hon lite längre, som mest 20 minuter.

Några tips? :D

Hon somnar inför natten klockan 22 och sover lite mer än 3 timmar i ett svep. Hon sover på mage med andningslarm.
:heart: Alexander :heart: född 110705
:heart: Emilia :heart: född 090204 (v.39+3) Kurad 21 juni -09
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej :-)
Jag kan bara prata för mina små och Emma sov själv över första nattmålet men Rasmus ville äta några fler veckor kl 01 än till en månad!
Så är du riktigt säker på att hon är mätt?
Annars låter det ju som att du har rätta knycken på vagningen och när de är så små kan man gott vagna lite extra tycker jag :lol:

Jag skulle om jag var du fortsätta med nattmål en vecka till och se om inte lilla fröken sen själv sover över!
Men det är bara jag som tycker, du ska göra det som känns rätt, om du är säker på att hon är mätt så fortsätt som du gör men försök backa vagningen lite så hon inte blir för van med den.

Kram Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
elsaviola

Inlägg av elsaviola »

Hej Petra och Välkommen hit.

Jag skulle om jag var du avvakta någon/några veckor till. Det kan vara så att matmängden inte är riktigt "rätt", och att barnet börjar visa tendenser till att sova förbi ett mål, så kan man ta tag i det då och haka på och efter det då vagna vid uppvak.

Jag har varit där du är en gång i tiden :roll: och det spelar ingen roll hur mycket man än vagnar om magen inte är rätt så kan barnet inte sova.

Mitt heta tips vad gäller att vagna så här jättesmå bebisar är att man ska vara där så fort de piper till, liksom pang på en gång, och inte avvakta så att barnet hinner skrika upp sig. (när de blir lite större kan man med större framgång avvakta en aning) Men här har det i alla fall blivit svårt för att inte säga omöjligt att få till omsövning om jag inte huggit vagnen på stört. :wink:
kaxiga storebror på 15 vårar :heart: illbattingen på 2 år och 10 månader :heart:
Och så våra "partners in crime" båda 20 månader :heart: :heart:
elsaviola

Inlägg av elsaviola »

magen rätt ska vara maten rätt :oops: :lol:
kaxiga storebror på 15 vårar :heart: illbattingen på 2 år och 10 månader :heart:
Och så våra "partners in crime" båda 20 månader :heart: :heart:
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej PetraL :D Välkommen hit och GRATTIS till Emilia :heart:

När jag vagnar så puttar jag också iväg vagnen så att det blir ett knyck även i början, sedan hugger jag tag i handtaget när den ska tillbaka så att det blir ännu ett knyck- alltså två knyck, förstår du :lol:

Läs gärna:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... an-vagning

Hur ser dagarna ut? Hur somnar hon på dagen?
Ofta så är det så att vaknar man så ofta så är mer mat dagtid som är nyckeln. Så det gäller verkligen att få in minst 4 hela fullproppade SM mål per dag.

Kram Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
PetraL

Inlägg av PetraL »

Tack alla för bra svar. :D

Jag känner mig lite nedstämd.. :cry: :( Efter 6 nätters vagnande med lite sömn och utan förbättring gav jag upp och har nu ammat min älskling :heart: i tre nätter.
Jag kände att gränsen var nådd när jag blev upprörd på henne för att hon hela tiden vaknade..

:arrow: Provar igen om någon vecka... :) Utsövd, med nya krafter och ännu mer övertygelse! :) Jag vet ju att det funkar.
Johanna w. skrev: När jag vagnar så puttar jag också iväg vagnen så att det blir ett knyck även i början, sedan hugger jag tag i handtaget när den ska tillbaka så att det blir ännu ett knyck- alltså två knyck, förstår du :lol:
Jag är med på vad du menar med två ”knyck”, och vi menar samma sak.. :)
Johanna w. skrev: Hur ser dagarna ut? Hur somnar hon på dagen?
Ofta så är det så att vaknar man så ofta så är mer mat dagtid som är nyckeln. Så det gäller verkligen att få in minst 4 hela fullproppade SM mål per dag.
Emilia är SM:ad från födseln så hon får minst 4, ibland 5, stora mål mat om dagen, så jag tycker att hon borde få tillräckligt med mat.

När hon sover på dagarna sover hon oftast 45 minuter, då brukar jag vagna henne i lugn takt så somnar hon om och sover då totalt 2 h. Hur länge kan jag vagna henne? Jag vill inte gräva ner mig i ”vagnings-träsket”… :)
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

PetraL skrev:
:arrow: Provar igen om någon vecka... :) Utsövd, med nya krafter och ännu mer övertygelse! :) Jag vet ju att det funkar.

Låter som en bra plan, attityden kan göra all skillnad ibland :D
PetraL skrev: När hon sover på dagarna sover hon oftast 45 minuter, då brukar jag vagna henne i lugn takt så somnar hon om och sover då totalt 2 h. Hur länge kan jag vagna henne? Jag vill inte gräva ner mig i ”vagnings-träsket”… :)

För oss så var det faktiskt en del vagnande fram till 2 månader, då vi backade ordentligt.

Vad du kan göra är att du vagnar henne lite fint och mjukt precis som du gjort, men att du gör detta precis innan hon hunnit vakna, så att det aldrig blir något uppvak. Efter ca tre dagar kan du backa där också, för då är mönstret brutit.

Somnar hon själv på dagen? Jag kan verkligen rekommendera er att införa "skak i handtaget".
Du lägger lillan mätt och belåten på mage, vagnar i ro, tills lilla kroppen är sömntung sedan skakar du i handtaget och går. Då har du något att backa till så småningom :wink:

Tycker att ni jobbar på jätte fint och även om det är många som plockar bort första nattmålet vid 1-månad, så finns det även många som väntar ytterliggare en tid.

Kramar!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
PetraL

Är hon redo nu?

Inlägg av PetraL »

Den här veckan har Emilia tagit ett språng i utvecklingen tycker jag.. O:)
Det känns som att hon har börjat äta mer vid varje mål, kanske inte mer men effektivare ( :?: ).. Hon suger så det kluckar, ibland sätter hon till och med i halsen... Det märks också på dagen genom att hon orkar vara vaken längre och på natten genom att hon tuttar en kortare stund innan hon somnar om.. Nu äter hon ca 15 minuter istället för 35.

En natt har hon även sovit 4½ h i ett svep... :sleep:
Är det här ett tecken på att hon är redo för att sova i 6 h utan att äta?
Johanna w. skrev:Somnar hon själv på dagen?
Det är både och, men jag ger henne alltid chansen att somna själv och går bara dit om jag hör att hon inte somnar och/eller börjar på att skrika.
Johanna w. skrev:Jag kan verkligen rekommendera er att införa "skak i handtaget". Du lägger lillan mätt och belåten på mage, vagnar i ro, tills lilla kroppen är sömntung sedan skakar du i handtaget och går. Då har du något att backa till så småningom Wink
Superbra tips! :thumbsup: Det ska vi börja med bums.. :)
Johanna w. skrev:Tycker att ni jobbar på jätte fint.

Åh, tack så mycket. :oops:

Kramar
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej igen :D
Vad kul att läsa att det går så bra!
PetraL skrev: Nu äter hon ca 15 minuter istället för 35.

Så är det ofta till en början- att nattmålen tar lite längre tid och 20 minuters nattmål kan kännas som en dröm, men matar man på enligt SM så fint som du gjort så kortas nattmålen ner inom kort, så bra jobbat :thumbsup:

Att hon själv förlängt natten är super tycker jag. Och inte helt ovanligt sover de små över av sig själv. Men inte alla...
Du ska ta bort nattmålet när du känner att det är dags.

Ang. vagnandet så försök backa ytterliggare lite tycker jag. Vagna i ro och sedan skaket :wink:
Jobbar hon upp sig igen så går du dit och upprepar. Jag är övertygad om att det kommer att underlätta för er om lillan redan har vanan inne att somna själv, när ni sedan vagnar bort första nattmålet.

Kram!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
PetraL

Kvällstrassel

Inlägg av PetraL »

Nu är jag tillbaka med mer frågor.. :wink:

Men först lite uppdatering. Vi har lyckats vagna bort nattmålet!! Jag känner mig riktigt nöjd med det. Hon behövde lite extra tid på sig. När hon började förlänga natten (hon sov 4½-5h i ett svep) så drog jag henne i vagnen (en liten kort stund bara :heart: ) så hon somnade om och sov sina 6 h :sleep: innan det var dags för amning.

:arrow: Älsklingen blir snart 2 månader och jag har börjat skissa på ett schema utifrån de rutiner och tider vi redan har idag. Jag skulle behöva lite hjälp med att finslipa det. :)

Så här ser det ut idag:
ca 6:30 Vaknar. Mål 1 (Bröst x2 inom 1h & Umgänge) 1h15min
7:45 Sova ute i vagnen (På balkongen) 2h (Oftast väcker jag henne)
9:45 Mål 2 2h (Efter 1½h brukar hon blir trött och gnällig/skrikig, men vi håller ut så länge det går innan det är dag att sova)
Ca 11:15-11:45 Läggs för att sova 2 h (Vaknar själv)
13:45 Mål 3 2h
15:45 Sova 45min
16:30 Mål 4 2h

När hon har ätit från B1, vi har bytt blöja och gosat lite börjar kvällstrasslet… :(
När hon sen ska äta från B2 suger hon några tag, ibland så länge som 5min, sen släpper hon och skriker (både sitt trött- & hunger-skrik) Jag trugar och trugar.. Efter en stund tar jag upp henne går omkring lite, oftast slutar hon skrika, men inte alltid. När jag provar att lägga henne vid bröstet igen börjar hon alltid skrika. Och så här håller vi på en stund… :(

Oftast hjälper det att lägga henne på köksbänken medan jag donar med maten/disken.. Får byta mellan att ligga på mage/rygg/mage. :arrow: Om hon inte fixar det själv förstås… :D

Nu har det gått timmen gått och jag försöker inte längre att få i henne mat.
Vi grejar och donar vidare. Förbereder inför natten med storskötning, ibland bad, och pjamas.
Hon är fortsatt upprörd mellan varven, men inte hela tiden.

Nu börjar det bli dags för kvällsslurken, men hon vill inte ha. Hon skriker så fort jag lägger henne vid bröstet, vi provar med flaskan också men den ratar hon ännu mer..

Vi lägger henne att sova i vagnen. Hon somnar 45 minuter, vaknar, skriker, vi vagnar, hon somnar 1 minut, vaknar igen, och så håller vi på så länge vi orkar..

Vi plockar upp henne, nu äter hon med god aptit.
Ibland börjar hon skrika igen, ibland inte. Oftast somnar hon någon gång mellan 21-22.

I min värld vill jag att det ska se ut så här: :D :D
7:00 Vaknar. Mat x2 & Umgänge 1h15min
8:15 Sova 2h (Utomhus)
10:15 Mat x2 & Umgänge 2h
12:15 Sova 2h
14:15 Mat x2 & Umgänge 2h
16:15 Sova 45min
17:00 Mat x2 & Umgänge 1½h
18:30 Kvällsslurk ½h
19:00 God natt! Sova2½h
21:30 Nattmål ½h
22:00 Sova 6 h
4:00 Nattmål ½h
4:30 Sova 2½h
7:00 Morgon

Hur får vi till det? Några tips? Kanske rent av kan ha 8h natt snart? :sleep:

Mycket blev det, hoppas ni förstår vad jag menar.. :)

Många kramar! :heart:
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Hej Petra! Bra jobbat med nattmålet =D>

Jag tycker ditt schema ser fin fint ut.Det blir lätt att ändra allt eftersom liten blir större vilket kommer underlätta för er alla.
Det enda jag tänker... att ofta om man har tidigare natt och endast en 45 minuterslur på slutet så brukar det behövas en liten powernap för att mota kvällstrasslet- så som du beskrev. Övertrötta små älsklingar varken äter eller sover särskilt bra. Ibland blir det för mycket med en 20 minuterslur ( också med tanke på att du har 2h som första lur) och då kan du istället ge 5-minuter. Du märker vilket som passar lila damen bäst :D .

Är du med på hur jag menar?

Kramar Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
PetraL

Inlägg av PetraL »

Johanna w. skrev:...det brukar behövas en liten powernap för att mota kvällstrasslet- så som du beskrev. Övertrötta små älsklingar varken äter eller sover särskilt bra. Ibland blir det för mycket med en 20 minuterslur ( också med tanke på att du har 2h som första lur) och då kan du istället ge 5-minuter. Du märker vilket som passar lila damen bäst :D .

Är du med på hur jag menar?
Det är lite så det känns.. Att hon är övertrött.
Ska jag bara lägga henne i vagnen och vagna tills hon blir tyst och somnar själv eller ska jag vagna tills hon somnar?

Jag måste bara få berätta.. :) Natten till idag somnade älsklingen kl 19 som jag ville. Hon sov 45 minuter som hon brukar men jag var beredd och vagnade henne innan hon vaknade, vilket resulterade i att hon sov till 21:30 då jag väckte henne. Nattmål på 20 minuter och godnatt till 03:55...
Det var snudd på perfekt! :D :thumbsup:

Ibland undrar jag hur min vardag skulle sett ut om Anna inte hade skrivit Barnaboken. Jag är evigt tacksam!! :heart:
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Vad härligt! Visst är det underbart när man verkligen börjar se resultat :D

När du lägger henne för en liten lur så gör du som alltid annars :wink:

Kramar!
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
PetraL

Inlägg av PetraL »

Hej igen,

Nu är jag tillbaka. Den här gången med allmänt trassel och panikskrik...

Lite bakgrund:
:arrow: Nätterna har börjat strula med många uppvaknanden. Vi kämpar på och har nattamning klockan 04:00 som tänkt men det är inte vårt stora problem.

:arrow: Lilla hjärtat har nämligen börjat skrika i panik när jag ska erbjuda bröst nr 2 eller om jag tar upp och rapar och ska erbjuda henne en till slurk från bröst nr 1.. Ibland börjar hon skrika i panik när vi gör andra saker också, så det är inte enbart kopplat till brösten.. Det liknar kvällstrasslet som jag beskrev förut, det här inträffar när som helst på dagen.
Oftast hinner hon inte skrika upp sig om jag sätter henne mot axeln eller med ryggen mot min mage, men ibland är det enda som hjälper att lägga henne i vagen och vagna kraftfullt. (Vi ger henne 10 droppar Minifom inför måltider och även Sempers magdroppar varje dag.)
Det här beteendet kom från klar himmel en dag utan förvarning..

:arrow: Som topping på glassen har älsklingens middagslur börjat krångla.. Hon vaknar efter 45 minuter och vill inte somna om.

Mina frågor till er som varit med förr... :D
1 Brukar det vara så att nätterna som har funkat riktigt bra går tillbaka och börjar krångla igen?
2 Jag vet att det är mat, mat och mera mat som gäller men vad ska jag göra när hon bara skriker när jag ska erbjuda bröst 2?
3 Får hon i sig tillräckligt ur bröst 1?
4 Kan hon vara överkänslig mot något?
5 Ska jag stå och vagna när hon vaknar vid middagsluren, tills det har gått 2 timmar?

Kramar Petra
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, skall försöka svara på dina frågor.

En del 2 mån (vid 2 mån har man dels en ökningsperiod, den jobbigaste) samt att man skall ner med matningen till 1 timme. Det man då kan göra tycker jag som du gott kan testa är:

1. ge B1 och sen en lur på max 5 min ta upp sovandes bebis och mata på.

Eller

2. Amma B1 och B2 i ett svep utan rap. Ibland nästan bryta B1 innan hon gör det. då får man också oftast i mer mat.

Så för att svara på dina frågor.

1. Ja, vid ökningsperioder inte helt ovanligt.
2. Se ovan, alt. 2 kanske :wink:
3. Det kan bara du och barnet avgöra, ja det får hon om hon sover 1,5-2,5 timme på det om hon vaknar inom 30 min så får hon det inte.
4. så kan det absolut vara, men lagom till att man har hittat VAD det är så har magen vant sig för det mesta. Listan på VAD de kan vara känsliga mot är LÅNG.
5. Sätt gränsen på 1,5 timme tycker jag. Men ja, vagna om är melodin och sluta INNAN barnet somnar. Lugn inte mer. 2 timmar förutsättningar skall man ha.

Kram!
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"