Schemaändring på G??

Sylla78

Schemaändring på G??

Inlägg av Sylla78 »

Hej!
Lilltjejen har nu fyllt 7 månader och i princip på födelsedagen så bestämde hon sig för att vakna för tidigt, så nu skulle jag behöva lite hjälp på vägen.
Vi har aldrig behövt kura Majken och hon har varit väldigt duktig på att hitta rätt i sina scheman med lite hjälp när det är dags att ändra. Däremot nattammar jag fortfarande av två orsaker, jag tycker det är mysigt, då hon inte är så sugen på att amma på dagen och så har hon lite allergier så jag ville amma så mycket som möjligt (och med en dagvägrare så har det fått bli på natten). Iom att hon alltid varit så duktig på att hitta rätt så har jag förutsatta att hon kommer att sluta nattamma av sig själv när hon blir tillräckligt mätt på dagen, men där gick jag bet. Vi hade bestämmt att sluta nattamma nästa helg, men om hon nu har börjat vakna tidigt på morgnarna så vet jag inte riktigt i vilken ordning jag skall ta tag i detta.

Majkens schema ser (eller såg ut) ut som följer:
Natt 19,45-07,30 (med marginaler på ca 15-20 min, nattamning 04,30 har varit samma tid sedan hon var 3 v, mao rätt invant)
8,00 Frukost, Amning
9,45-10.30 Förmiddagslur
11 Lunch, mat (relativt mycket då hon är stor i maten detta mål)
12.30-14 Vila
14,30 mellis, Frukt och amning
16,15-17 Em lur
17 Middag, gröt (tänkte snart gå över till mat detta mål och ge gröt till frukost)
19 Kvällmys med amning, pappamys med pyamas och bokstund, lite amning till och god natt utan problem kl 19,40.

Så, med en kort introduktion :wink: , till vårt problem. Lilltjejen har nu börjat vakna mellan 6 och 6,30 mao för lite sömn på natten. Detta har ibland resulterat i en extra kort lur (en fjärde) och det känns inte alls bra. Sover hon för mycket på dagen och därför vaknar tidigt, är det dags för bara två lurar? Eller skall vi lägga henne tidigare för att få tillräckligt lång natt? Behöver lite råd här!! Gärna lite hjälp med ett schema om dagen skall börja 6,30, vill gärna inte ha lunch kl 10 och tar jag ett mellanmål vid kl 9,30 och lunch vid 13 så blir det mitt i vilan (förutsatt att vi fortsätter med 3 lurar).

Sen en tanke till, skall jag sluta nattamma mitt i denna förändring, vill gärna sluta innan 8 månadersböket.

Nu blev det ett långt och förvirrat inlägg, sorry, men det är lika förvirrat i huvudet :D
Mamma till Majken 080731, född v38+5
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej på dig!

Va härligt att ni fått så fina nätter från start, det är alltför få förunnat!

En 7-månaders ska sova ca 14,5 timmar per dygn. Jag får ihop 15 timmar nu (knappt) när jag ser på ert schema. Så det kan vara läge för en ändring, precis som du säger. Då skulle jag rekommendera att antingen
:arrow: övergå till två lurar eller
:arrow: korta sista luren

Sedan, precis som du säger, så kommer inte tösen att skippa diandet nattetid av sig själv. Det är du som måste visa henne att i denna värld äts det på dagen och inte på natten. Hon förstår det inte själv! Hon behöver inte mjölken för att klara hela natten, redan en 4-månaders kan sova 12 timmar i sträck. Och jag skulle servera alla förändringar på en och samma gång, du ska inte känna att du behöver ta tag i ett problem i taget. Det uppstår färre frågor om hon får alla nyheter samtidigt, då drunknar de liksom i varandra.

Så fundera på ett nytt schema och bestäm vilken natt du ska börja! Du måste ha attityden på topp och målet för ögonen!

Har ni förresten ramsa? Om inte så inför du den samtidigt, den är ett fenomenalt verktyg som ni sedan kan använda i många år framöver :wink:

Återkom ifall något ännu känns oklart :D
Dipl. SHN-kurare och mamma till
:heart: Saga född 28 maj 2005 och kurad vid 6 mån
:heart: Sigrid född 9 maj 2007, SM-barn
:heart: Hugo född 1 april 2009, SM-barn
:heart: Astrid född 20 februari 2012, SM-barn
http://www.alternativjournalen.se/obesprutat
http://vaccin.me
Sylla78

Inlägg av Sylla78 »

hej igen
Tack för ditt svar.
Jag har nu funderat på schema och kännt lite på Majken och hon känns inte redo att bara sova två gånger på dagen, hon klarar inte att vara vaken mer än 2,5h på förmiddagen, särskilt med tanke på att hon vaknar för tidigt på morgonen. Nätterna är nu 19,30 till ca 06.20 (plus minus 15min, oftast minus). Så jag tänkte mitt schema lika som innan men att morgonen börjar 0700, då blir det 14,5h.

19,30-7 Natt
7,30 frukost
9,00-9,45 Lur
11.00 Lunch
12,30-14,00 Vila
14,30 Mellis
16,15-17 Vila
17 Middag
19 Välling och mys och natt 19,30

Det är bara det att på eftermiddagarna så klarar hon att vara vaken lite längre och är inte jättetrött när det är vila. Så om jag kunde få natt 19,30-0730 så skulle hon lätt klara två lurar.

MEN, hur gör jag för att få henne sova lite längre på morgonen?? Inget funkar, Pang-ramsa, låta henne vara, ställa klockan (har tom mutat med amning någon gång då hon vaknat alldeles för tidigt och det är väl gott men hon är lika pigg efteråt). Hon är inte ledsen när hon vaknar utan ligger och pratar och tuggar på gosen och bara skrattar åt mig när jag ramsar. Ramsan funkar annars väldigt bra om hon skulle vakna fel.

Jag tror att hon vaknar av att pappa går upp och tror att det är morgon och det är ju svårt att ändra på, pappa behöver ju gå till jobbet....

Någon som har råd om att förlänga morgonen, så vi kan få till ett bar schema som funkar hela dagen
Sylla78

Inlägg av Sylla78 »

hej igen,
en snabb fråga.
Den sömn de missar pga för tidigt uppvak, skall man låta dem ta igen det eller hålla schemat? Eller skall jag justera schemat till det nya uppvaken som nu har varit 6,20 i två veckor och med natt kl 19,30 ger det ju 11h.

Håll sedan tummarna för mig för i natt börjar avvänjningen av nattätandet, känns lte skrämmande iom att vi är helt ovana att trösta henne på natten, men vi hittar nog vår väg.

Trevlig helg på er alla som läser
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Nå, hur gick det med att ta bort nattmatandet?? :D Va bra att ni bestämde er för att ta tag i det!

Jag är ledsen att du fått vänta länge på svar :( . Jag ska försöka beta av dina frågor:

Den sömn barnen missar pga tidiga uppvak ska man definitivt inte låta dem ta igen under dagen! Detta cementerar bara problemet. Så småningom rättar allt till sig bara man tar ledningen och visar när det ska sovas.

Majken kommer att börja klara två lurar finfint, bara du inte erbjuder henne tre. Så enkelt är det :wink: Då kommer hon istället att börja sova på morgnarna. Du har gått i den klassiska fällan nu: du vågar inte ändra schemat till två lurar eftersom hon vaknar alldeles för tidigt. MEN - om du ger henne bara två lurar kommer hon inte längre att vakna alldeles för tidigt...! Bryt cirkeln, ta ledningen!

Och så är det ju viktigt att komma ihåg, att det är förutsättningar för sömn du ska ge Majken. Tvinga någon att sova är omöjligt. Så länge hon ligger och skrattar och är glad på morgonen ser jag egentligen inget problem :D :!: Du ska absolut inte göra någonting när hon ligger där och filosoferar - inte ramsa och definitivt inte amma :shock: Du ska bara låta henne vara tills klockan ringer in den nya dagen och DÅ går du in i hennes rum glad som en lärka! Se till också att det är becksvart i rummet - nu kommer våren och ljuset och det brukar få små barn att vakna tidigt om mörkläggningen är bristfällig :wink:
Sylla78

Inlägg av Sylla78 »

Hej Sagalinda!

Tack för din självförtroende-boost behövdes verkligen, nu känner jag mig ännu mer beslutsam!! :heart:

Ingen fara att svaret tog tid, bättre sent än aldrig :wink:
Ser ju i din profil att du har lite att stå i, att er 3:e bulle snart är färdigbakad, är nästan lite avundsjuk :D Hoppas du mår bra och lycka till om vi inte ses här innan det är dags.

Så till nattammandet, blev inte av. Halva familjen insjuknade i magsjuka och förkylning feber och allt som hör till. Så nu laddar vi denna vecka för att klara av tårar, känner mig väldigt beslutsam.

Tack för hjälpen kring mina frågor om schemaändring och tidigt uppvak. Så nu kör vi, inga förlängda lurar, två pass om dagen och så får hon ligga och småprata i sängen på morgonen. Inga fler klassiska fällor :wink: Så vad tror du om detta schema:

19,30-07,00 Sova natt
07,00 God morgon och amning
08,00 Frukost, Gröt eller välling
10-11,30 Förmiddagslur
11,45 Lunch
14,30 Mellis, gröt eller frukt och yogurt
15-16,30 Eftermiddagslur
17,00 Middag
19,00-19,30 Nattmys och välling och amning
19,30 God natt!

Några funderingar bara: Jag har svårt att få ihop förmiddagarna, vilan och lunchen vill gärna hamna samma tid, vill gärna inte lägga in ett mellanmål på förmiddagen för då blir lunchen för sen i min mening. Tror du detta fungerar eller behövs justeringar? Är det OK med 3,5h mellan första och andra vilan eller behöver jag komprimera här??

Tusen tack för dit stöd!!
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

Hej du rara, tack för omtanken angående bullen :D Jag mår bara bra! Än är det ju inte så mycket att stå i, problemet är väl bara att allt det vanliga tar så mycket längre tid nu då man vankar fram i sakta mak och inte kan skynda sig :lol:

Äsch va tråkigt med magsjuka, det härjar här i min trakt också. Än har vi klarat oss, men så går vi inte på dagis eller klubbar heller och undviker ju därför smittor ganska långt (peppar peppar...)

Nya tag som du säger! Och du - förvänta dig inte tårar och skrik! Negativa förväntningar har en förmåga att infrias... Var beredd på frågor givetvis, men tårar ska du ju fort trolla bort med hjälp av verktygen som lugnar och ger besked.

Jag ska ge lite feedback på schemat, men kom ihåg att det bara är ni som familj som kan avgöra vad som är bäst. Scheman är så individuella. Jag utgår alltid från "standard" om man nu kan säga så, men det visar sig först efter någon vecka om barnet har helt andra preferenser.

För att börja bakifrån så är det säkrast att låta det sista vakenpasset vara det längsta under dagen. Detta för att barnet ska hinna ladda upp inför en lång och skön natt. Jag skulle därför tidigarelägga lurarna - båda två. Det är nämligen så att de flesta barn är som allra tröttast på förmiddagen, tvärtom vad man skulle kunna tro. Ett 3-timmars vakenpass är det ganska få som klarar av på förmiddagen, och jag skulle inte rekommendera det i första hand.

Vad gäller måltiderna så ska de infalla med minst tre timmars mellanrum, men gärna fyra. Lunchen, mellanmålet och middagen kommer alla lite väl tätt - det finns risk för att tösen inte hinner bygga upp den där välbehövliga hungern.

Mitt förslag:

7.00 Godmorgon och amning + gröt
9-10.30 fm-lur
11.00 lunch
13.30 mellis
14-15.30 em-lur
17.00 middag
19.00 kvällsmål
19.30 God natt!

Nu blir det ju bara 2,5 timmar mellan lunch och mellanmål, men det är alltid lite knepigt med ett tvålurars schema eftersom dessa båda bör infalla under samma vakenpass. Det brukar gå bra ändå!

:D
Sylla78

Inlägg av Sylla78 »

Hej Sagalinda och alla andra,
Tack för all ovärdeliga hjälp.
Vet inte om du läser detta eller om du är fullt uppe i bäbismyset :heart:

Nu har vi kört ett tag och försökt att hitta rätt schema och precis som Sagalinda sa så var Majken redo för två sovpass, tog några gnälliga dagar att få henne att förstå men sedan gick det som smort. Däremot får vi inte bukt på de tidiga morgnarna så Majken får helt enkelt lägga sig lite tidigare. Detta kanske reder ut sig nu när vi går in i sommartid om inte annat så funkar det vi har nu:
6,20 Pappa och Majken vaknar, bara för mamma att göra samma sak :wink:
7,00 amning och gröt (gröten brukar bli ca 7,30)
9-10,30 Sova
11,00 Lunch
13,45 mellis
14-16 Vila
17 middag
19,15 God natt (brukar kunna bli 100-150 ml välling vid 19)

Så till nattamningen, den har vi fortfarande kvar, beroende på en hel del sjukdomar men mest på en velig mamma. :oops: På dagarna är jag hemskt beslutsam men på nätterna veknar jag, har fått för mig att jag inte klarar av att trösta henne då hon är hysterisk eftersom hon vanligtvis inte är det. Men även där har jag bevisats fel, Majken är nu mitt uppe i 8 månadersångesten med allt vad det innebär och jag har fått se att verktygen (som vi enträget övat in men aldrig använt) och min egen beslutsamhet faktiskt funkar. Så nu har jag en fråga kan jag mitt i denna ångest ta bort nattamningen?

Om Sagalinda är mitt uppe i bäbismyset så kanske någon annan känner att de kan förbarma sig denna mamma :D
Sagalinda
Kontakt:

Inlägg av Sagalinda »

:lol: Än så länge myser jag bara i tankarna :lol: Och vankar på här hemma...

Underbart att ni hittat ett fungerande schema! Och hon sover ju ändå 11 timmars natt så jag ser inga problem alls :D Va bra att ni själva kom på att lägga henne tidigare, detta har oftast enbart en positiv effekt på morgnarna. Och som sagt, sommartiden kommer :wink:

Och JA, det är bara att ta bort nattamningen direkt! Det spelar ingen roll att det är mitt i 8-månadersångesten. Man hittar alltid skäl att inte ta tag i saker och ting om man inte har den rätta attityden. Och har man den rätta attityden så spelar det inte någon större roll om barnet är 4 mån eller 6 mån eller 8 mån, för som du märkt tar de tacksamt emot ledning från sina föräldrar bara de inte vacklar! Så bestäm nu bara en natt, och då är det SLUT med nattamat. OM hon vaknar så använder du verktygen med beslutsamhet och attityd :wink:

Det här fixar ni!

Kram!
miniz

Inlägg av miniz »

Hej!

Ja, undrar om bullen ännu bakas eller om den är klar. :D
Vi far nog veta snart!

Nu är inte jag en dipl. kurare, men tycker bestämt att du kan sluta amma pa natten. Hon kommer kanske fraga efter det, men med verktygen och inte minst attityden, sa gar det hem!
Har du läst den här?
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... alvklarhet
I kristider är det bäst att halla barnets värld oförändlig, men det blir ju skönt att fa sova heeela natten!

Annars kollade jag schemat. Om jag räknat rätt sover har hon bara 13.5 timmar, eller betyder det att hennes morgon egentligen börjar med din? Om hennes morgon börjar 7 sa är det bra!

Hemma har jag inte försökt musik pa morgonen, men vet att det har funkat för andra. I och med att pappan stiger upp, kanske han kan sätta pa lite klassisk morgonmusik.

Kram
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
miniz

Inlägg av miniz »

:lol: Haha, ingen bulle än!

:heart:
fem älsklingar
Sylla78

Inlägg av Sylla78 »

hej Sagalinda och Miniz

Tack för era snabba svar och värmande ord.

Sagalinda, hoppas att du inte behöver mysa i tankarna så länge till utan att du snart har din guldklimp hos dig!!!

Ja, schemat funkar bra nu och vi kör nog tidiga mornar, de är väldigt uppskattade av pappa som får mysa lite med henne på morgonen.
Miniz: Du räknade nog lite fel, natten är 11h och dagslurarna 1,5+2 så det blir 14,5.

Så ni tycker inte att jag har varit tillräckligt beslutsam :wink: Helt rätt uppfattat :mrgreen:
Vi har bara testat en enda natt och då klarade jag inte riktigt av det, sedan dess har vi inte försökt för att inte föra över mina vargar på henne. Så det handlar om för mig att jaga bort dem innan vi ger oss på det igen.
Min varg har varit att jag inte skall klara av att trösta henne på natten för att vi aldrig behöver göra det och inte riktigt vet hur (hon skriker aldrig vid amning på natten, hostar bara för att visa att det är dags), men nu när hon kom in i 8-månadersångesten och jag var tvungen att trösta henne då jag inte ville mata henne mer än en gång per natt, då var jag helt plötsligt beslutsam och hade verktygen :o .
Så det var nog ett uppvaknande för mig att jag faktiskt klarar av det och nu när jag fått bekräftelse på att 8-månadersångesten bara är en ursäkt så skall vi köra på igen :)

Så nu kör vi i helgen, skall dricka vin med några vänner och då blir det ingen amning av den orsaken, så då kan ja ändå inte ta till det, mao jag kommer inte undan ;)
miniz

Inlägg av miniz »

Jag räknade fel...
Tänkte 1 timme pa sista luren, 14-16 är väl en timme, eller? :wink:

Hur som helst, när du kör, sa kör pa!
Kram
fem älsklingar
Sylla78

Inlägg av Sylla78 »

Japp, nu har vi gjort det, nattamningen är borta!!! :P
Fyra nätter utan mat och i natt vaknade hon upp vid fyra för att direkt snabbt somna om, snart har vi hela nätter, härligt. :sleep:

Visst var det mycket frågor första natten, desto mindre andra, nästan inga tredje och fjärde natten inga.

Nu skall inte jag ta på mig någon ära då det var min man som tog de två första jobbigare nätterna, min hjälte :heart: :heart:
Sylla78

Inlägg av Sylla78 »

Hej igen!
Nu har det gått nästan två månader sedan lilltjejen började sina tidiga mornar och det har ännu inte rett upp sig utan snarare blivit värre.

Kort sammanfattning så inte hela tråden behöver läsas igen. Då vi inte fick rätt på de tidiga uppvaken anpassade vi schemat efter dem:

6.20 Vaknar
Amning vid 7, gröt vid 7,30
9-10,30 Vila
11 Lunch
13,30 Mellis
14-16 Vila
17 middag
18,45 Gröt
19 Amning och god natt kl 1915
Funkade toppen!!

Då vi tog bort nattamningen så har hon nu börjat vakna kl 0500 och är VÄLDIGT hungrig. Bara för att testa vart hon är så har hon ngn gång fått mat kl 5 för att se om hon somnar om, men icke, hon är pigg och glad.

Så nu ser dagen ut som så:
* 5,30 amning (går inte att skjuta på det längre än så)
* 7 frukost (ibland går denna att skjuta till 7,30 om hon vaknat lite senare än5)
* Ngn gång mellan 7,30 och 8 går det inte längre att hålla henne vaken, 1,5 h vila
* 11 Lunch
Sen börjar problemen, hon vill sova oftast vid ca 12,30 13,00 och då får vi tidigarelägga mellis eller få henne att somna redan kl 12 (vilket hon gärna gör) men å andra sidan klarar hon inte att vara vaken från kl 14,30 till nattning, så då får det bli en kort vila vid kl 16 som gärna blir lite stökig då hon inte är tillräkligt trött.

Detta resulterar i att hon får ca 10h natt och 3 till 3,5h på dagen, mao alldeles för lite sömn.

Så summa summarum, allt är pannkaka och varken jag eller Majken kan leva utan rutiner. Hjälp oss!!!!

Kan tillägga att inga verktyg fungerar hon har helt enkelt sovit klart är varken trött eller gnällig kl 5 utan ligger glatt i sängen 30 minuter tills hon blir hungrig. Känns lite trist att anpassa schemat efter kl0500, jag funkar lite bättre om jag får sova en timma till.
Skriv svar

Återgå till "Säkra Sovare med fnurra på sömntråden"