Den förbjudna osäkerheten

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Blåsippan

Den förbjudna osäkerheten

Inlägg av Blåsippan »

Hej!

Har kurat min dotter i ett par veckor nu. Hon har svarat superbra tycker jag. Är sååå nöjd med hennes framsteg och min nyvunna kunskap. Så logiskt egentligen! Är innerligt tacksam gentemot Anna som har delgett oss sina kunskaper. I såväl Barnaboken som SHN.
(Om någon kan hjälpa mig att få beställa ett signerat ex. av nya Barnaboken så skulle jag bli enormt glad! :D

Idag har jag ett par frågor som snurrar i huvudet:

Igår så passade en släkting vår dotter under bl a kvällsluren. Det visade sig att han inte hade förstått kuren och när vi kom hem så låg vår dotter i sin säng gråtandes med nappen bredvid (den har vi skippat för längesedan). Jag plockade då upp henne eftersom tiden för luren var förbi. Hon hade inte sovit någonting tydligen (45 min kvällslur).

Läggningen sedan blev som vanligt numera utan problem. Men sedan vaknade hon kl. 2 och "pratade" i säkert en timma sammanlagt. Jag ramsade från och till, hon lyssnade och gjorde pauser hela tiden. Först lät hon arg men sedan så lät det mer och mer som "skrik" så då gick jag upp och solfjädrade en kort stund, ramsade och lade tillrätta henne igen. Sedan somnade hon utan problem efter det.
"Skrikit upp sig" såhär har hon inte gjort sedan vi började med kuren. Kan det ha att göra med osäkerheten hos vår släkting tidigare på kvällen att hon blev såhär? (alt. att jag tog upp henne då hon grät) Tycker det känns logiskt att det skulle vara det men vill gärna ha er åsikt. Hur pass "allvarligt" är det att det blir "fel" ibland? (ja vi lär ju i och för sig märka det framöver)

Jag helammar fortfarande och vill fortsätta med det om det går en månad till iallafall. Mitt problem är att brösten rinner som kranar frampå morgontimmarna. Sedan så finns det LITE mjölk kvar på kvällen. Hon verkar då inte få den där extra skvätten som hon behöver. (Hon sover 11 timmar utan amning) men (igår) har jag istället börjat amma henne på morgonen vid 6-tiden. Ska jag då sätta klockan och väcka henne kl 6 eller är det bästa att vänta tills hon vaknar själv innan jag tar upp henne? (vet att hon inte ska "skrika" när jag tar upp henne, utan vara lugn.) För hon vaknar alltid där i kring av sig själv.

Hade också problem med första förmiddagssömnen i förrgår då hon vaknade en halvtimma för tidigt och "skrek" och jag fick vagna henne (trots att jag hellre ser att göra en ramsa. Är det ok att vagna fortfarande eller är det att likställa med buffningen (om man är ute och går)?
Att hon vaknade och inte ville somna om här satte jag i samband med att hon hade haft ett så långt matuppehåll under natten och inte hunnit "tanka" upp sig tillräckligt innan promenaden. Detta åtgärdade jag dock dagen efter. Med tre gånger mat i första "målet". Då gick det bättre. Letar hela tiden nya saker att anpassa kuren efter min dotter (som det här) Vägrar tro att det inte ska fungera fullt ut. Har jag fattat det fel, eller är det realistiskt att förvänta sig alla dagens läggningar utan "frågor"?

Också nu på middagssömnen så är hon extra orolig. Ja, jag misstänker att släktingen (och ev jag) "släppte in vargen" igår. När han daltade och jag plockade upp henne när hon grät.
Kan man börja "buffa" helt plötsligt igen? Eller ska man bara fortsätta med ramsan enbart och ibland solfjädern?

Struligt det blev nu. Men jag blir så orolig att vi "förstörde" kuren igår nu innan den verkligen "satt" sig ordentligt genom att låta släktingen passa henne.
Har ni några råd ang. helamning och SHN-kuren? Hur får man det att funka?
Vet ju att mat, mer mat och ytterligare mat är grunden till en långvarig sömn. Har tyvärr haft svårt att ge henne det på kvällen när en hel del av dygnsransonen rinner ut under morgontimmarna.

Hur viktigt är det att i början förlägga alla sömnpass på samma platser?
Detta är något jag fuskat med rätt mycket. Ibland blir det vagnen, ibland vår säng, ibland hennes, ibland kompisars säng.

Vårt schema är samma som det första schemat i SHN-boken. Jag kopierade det rakt av men flyttade fram det två timmar bara.
Dottern är nu 5 månader.

Enormt tacksam för stöd/svar! Tack!
Dotter född 2008 (SHN Feb-09)
Dotter född 2010 (SM från födseln)
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej!

lite tankar från mig.

det går att helamma även om man ger gröt tex till kvällen! då står hon sig bättre för natten och när du kommer upp i en ordentlig portion så "spar" du ju lite av mjölken till kvällsslurken! :lol:
min dotter är 4 månader nu och har ätit gröt sen hon var 3 månader. jag serverar först bröst 1 vid mål 4. sedan gröt efter nån halvtimme och sen kvällsslurken från andra bröstet precis innan läggdax. funkar toppen för oss!

ang sömnen och att kuren är förstörd så tänk en gång -ingen gång! fortsätter ni med samma självklara attityd som ni haft så springer snart vargarna och gömmer sig igen! det kan ju även vara något annat som gjort henne orolig idag- tänder kanske.

jag skulle bara vara tacksam om miin dotter kunde sova på alla möjliga platser! det underlättar ju väldigt!

kram lilla mia.
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Blåsippan

Inlägg av Blåsippan »

Hej!

Tack för ditt svar!
Ang. tänder så har jag idag känt att det har "spruckit" igenom i nedre käken. Kan ju ha hänt tidigare också men men...
Tack för tips om gröten, vad för gröt använder du?
Dotter född 2008 (SHN Feb-09)
Dotter född 2010 (SM från födseln)
lizluz

Inlägg av lizluz »

Hej!
Jag helammade oxå och kände likdant. Men när det sprutade ur brösten pumpade jag och sparade till kvällen. Det fungerade utmärkt för mig.
Frans 080602
lilla mia

Inlägg av lilla mia »

hej igen!

vilken känsla jag har för tandsprickning!! :lol:
mest ont gör det på dem små innan de spricker igenom- har jag hört. men var givmild med supp alvedon till natten tycker jag!

vi använder hipps ekologiska risgröt med banan och persika- från 4 månader. den är mycket god- tycker både mamma och selma! slät i konsistensen. spä med extra vatten i början så den blir ordentligt lös. då är det lättare att komma igång!

lycka till!!!

kramar!
Linnéa 30 okt -05 (40+1), kurad vid 10 månader. Ett litet hjärta.
Selma 18 okt -08 (39+3), SM från början. Ett litet gryn.
Elias 17 okt -10 (39+4), SM tänk från start men ändå kurad vid 6 månader. Ett litet hjärtegryn!
Viktor 18 mars -13 (39+0). Alldeles ljuvlig!

- Efter regn kommer solsken! -
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"