Hej Ann. Välkommen till forumet
Ann. skrev:
Angående standardmodellen, har jag förstått det rätt i att den går enkelt förklarat ut på att barnet ska ha rutiner dygnet runt och inte bara på natten? Att sova ca två timmar i stöten och vara vaken lika länge, och under den tiden ammas, umgås och bytas på?
Kan man i så fall säga att en som har ett (kanske lite äldre) barn som har fasta sovtider och mattider under dagen faktiskt följer SM utan att ens vara medveten om den kanske?
Det kan man absolut göra. Barnet behöver inte vara äldre än ditt heller. Min dotter är 3 månader och vi har haft fasta tider sedan hon var 2 månader.
Vad jag dock tror många inte har, som har fasta tider är den
passiva sociala delaktigheten
Den är alldeles för viktig för att glömmas
Ann. skrev:
Jag tycker det verkar lite svårt att alltid följa fasta sovtider varje dag. Det verkar innebära att man måste vara hemma hela dagen, för om vi är ute på någonting så somnar han alltid i bilen tex. Och då blir ju schemat fel.
Vi som har scheman de flesta av oss skulle jag tro, upplever det inte så alls. Tvärt om. Det är för mig frihet att kunna planera in vad jag ska göra och när jag kan göra det.
Vissa saker som BVC och liknande får anpassas till schemat. Likaså åka bil. Då sovs det i bilen ex.
Ann. skrev:
Ja som ni kanske förstår så funderar jag på att skapa bättre dagsrutiner men vet inte om vi klarar av det så bra. Sonen är ca 2,5 månader nu. Hoppas någon kan svara på mina frågor och inte bara hänvisa till saker att läsa, för jag har läst, men har tydligen svårt att fatta

.
Det är därför vi finns här, för att svara på frågor, bolla tankar osv.
SM för mig är en hel livs stil. Inte bara ett sätt att få en nöjd unge
Jag/vi är ute varje dag, vi hjälps åt med det mesta och vi umgås- tillsammans inte en där och en där, utan som den familj jag vill och har skapat med hjälp av SM och AW:s tänk.
Många fastnar i schema ( menar inte att du har gjort det på något vis) men det är sååå mycket mer!
Kramar Johanna