Har jag förstått SM rätt?

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Skriv svar
Ann.

Har jag förstått SM rätt?

Inlägg av Ann. »

Jag har läst en del om SM, dels här på forumet och dels i BB. Men där fastnade jag i för detaljerade beskrivningar om att amma högra och vänstra, umgås och skötas... det blev för krångligt och uppstyrt för min del. Att skötningen tex skulle ta en viss tid, att amma kan ju ta allt från tio minuter till trettio minuter för vissa. Nu när sonen blivit några veckor och vi har bra nätter men gnälliga dagar kom jag in på detta igen och hade några funderingar.
Angående standardmodellen, har jag förstått det rätt i att den går enkelt förklarat ut på att barnet ska ha rutiner dygnet runt och inte bara på natten? Att sova ca två timmar i stöten och vara vaken lika länge, och under den tiden ammas, umgås och bytas på?
Kan man i så fall säga att en som har ett (kanske lite äldre) barn som har fasta sovtider och mattider under dagen faktiskt följer SM utan att ens vara medveten om den kanske?
Jag tycker det verkar lite svårt att alltid följa fasta sovtider varje dag. Det verkar innebära att man måste vara hemma hela dagen, för om vi är ute på någonting så somnar han alltid i bilen tex. Och då blir ju schemat fel.

Ja som ni kanske förstår så funderar jag på att skapa bättre dagsrutiner men vet inte om vi klarar av det så bra. Sonen är ca 2,5 månader nu. Hoppas någon kan svara på mina frågor och inte bara hänvisa till saker att läsa, för jag har läst, men har tydligen svårt att fatta :wink: .
miniz

Inlägg av miniz »

Angående standardmodellen, har jag förstått det rätt i att den går enkelt förklarat ut på att barnet ska ha rutiner dygnet runt och inte bara på natten?
Ja och nej. SM är en modell som ger barnet rutiner dag och natt. Men det är vad dessa rutiner innebär som blir SM. Barnet ska vara mätt, barnet ska fa sa mycket mat han vil och ännu lite till. Han ska fa mat direkt pa studs när han vaknat. Han ska inte behöva skrika upp sig, medan man byter blöja t.ex. Efter maten byter man blöja. Sedan är han mätt och torr i blöjan. Da orkar han göra saker, här är umgänget med babyn. Man pratar, visar, sjunger och myser med honom. Om et par veckor kommer den passiva sociala delaktigheten in för din sons del. Detta är ocksa stunden att ligga pa golvet och lära sig hur kroppen fungerar. Sedan innan han blir för trött sa far han mat igen och efterat sova. Dag efter dag efter dag. Det är en kort införing i SM.

Hoppas detta kunde hjälpa lite. Och SM är det bästa tycker jag, da vet man när de behöver sova t.ex. Man behöver inte tolka trötthetssignaler. Man lägger barnet och alla är nöjda.

Nu i början kan du använda SM som en modell, men att ha schema för en sa liten är inte lika lätt alltid.

Maste springa.
Lillen vaknar!

Kram
Maria
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Johanna w.

Re: Har jag förstått SM rätt?

Inlägg av Johanna w. »

Hej Ann. Välkommen till forumet :heart:
Ann. skrev: Angående standardmodellen, har jag förstått det rätt i att den går enkelt förklarat ut på att barnet ska ha rutiner dygnet runt och inte bara på natten? Att sova ca två timmar i stöten och vara vaken lika länge, och under den tiden ammas, umgås och bytas på?
Kan man i så fall säga att en som har ett (kanske lite äldre) barn som har fasta sovtider och mattider under dagen faktiskt följer SM utan att ens vara medveten om den kanske?

Det kan man absolut göra. Barnet behöver inte vara äldre än ditt heller. Min dotter är 3 månader och vi har haft fasta tider sedan hon var 2 månader.

Vad jag dock tror många inte har, som har fasta tider är den passiva sociala delaktigheten
Den är alldeles för viktig för att glömmas :wink:

Ann. skrev: Jag tycker det verkar lite svårt att alltid följa fasta sovtider varje dag. Det verkar innebära att man måste vara hemma hela dagen, för om vi är ute på någonting så somnar han alltid i bilen tex. Och då blir ju schemat fel.

Vi som har scheman de flesta av oss skulle jag tro, upplever det inte så alls. Tvärt om. Det är för mig frihet att kunna planera in vad jag ska göra och när jag kan göra det.
Vissa saker som BVC och liknande får anpassas till schemat. Likaså åka bil. Då sovs det i bilen ex.
Ann. skrev: Ja som ni kanske förstår så funderar jag på att skapa bättre dagsrutiner men vet inte om vi klarar av det så bra. Sonen är ca 2,5 månader nu. Hoppas någon kan svara på mina frågor och inte bara hänvisa till saker att läsa, för jag har läst, men har tydligen svårt att fatta :wink: .

Det är därför vi finns här, för att svara på frågor, bolla tankar osv.
SM för mig är en hel livs stil. Inte bara ett sätt att få en nöjd unge :lol:

Jag/vi är ute varje dag, vi hjälps åt med det mesta och vi umgås- tillsammans inte en där och en där, utan som den familj jag vill och har skapat med hjälp av SM och AW:s tänk.
Många fastnar i schema ( menar inte att du har gjort det på något vis) men det är sååå mycket mer!

Kramar Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
Ann.

Inlägg av Ann. »

Tack för svar! Lite klokare nu, det låter ju väldigt vettigt, nästan som något man borde göra av sig själv utan att ens kalla det en metod! Common sense, barnet behöver rutiner, det behöver sova och äta sig mätt. På sätt och vis är det ju så våran dag ser ut förstås, bara inte med särskilt fasta punkter. Utan lite mer, jaha undrar om han är trött igen? Sov han inte klart förut? Ungefär!

Om jag försöker fasa in honom lite mer på rutiner, vad kan vara lämplig uppdelning på en 3-månaders då? Som han kanske är vid det laget. Två timmar sömn och lika lång vakenhet? Ska man i så fall alltså väcka honom, han ska inte sova tills han vaknar? I dagsläget är han väldigt alert på förmiddagen för att sedan bli hemskt grinig mot kvällen.

Tycker fortfarande det verkar lite svårt med schemat om man ska göra något. Visst, BVC tider kan jag anpassa, men som nu tex är vi med i en babymassage grupp, den kan jag inte ändra tiden på. Och vissa dagar måste vi åka och handla, och anpassa oss efter när pappa kommer hem och när affärn stänger. Somnar han i bilen är det lätt hänt att han vaknar när vi stannar, och då har han ju lurat kanske en timme fast han skulle ha sovit två... Ja nu tog jag kanske fåniga exempel men ville bara visa hur jag tänkte...
miniz

Inlägg av miniz »

I gar när jag la mig, sa tänkte jag om jag skrev passiv social delaktighet, och det gjorde jag...Den passiva sociala delaktigheten börjar när barnet är tre veckor da börja den lilla bli intresserad av världen utanför maten... När de blir tre manader vill de vara med, alltsa aktiv social delaktighet. Visa barnet din värld, skriver AW i Barnaboken. Bjud in honom i det du gör, vare sig det är disk, däckbyten eller studier. Lägg inte barnet med leksaker pa golvet, sa du ska fa fred att jobba, ta med honom och ge honom en trevlig diskborste, tumstock eller linjal...

När det gäller schema hittar du inspiration här. Se AWs svar. Tinis har ocksa schema längst nede pa sidan.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14303

Du skriver att han är alert pa förmiddagen och grinig mot kvällen. Det kommer kanske av at han är trött pa kvällen och har inte sovit nog. Din pojke borde sova 15- 15.5 timmar pr. dygn. Sa da är det bara ta fram papper och penna och försöka knota ner ett schema som passar er bäst. Man kan planera in baby aktiviteter (och om han somnar i bilen och ska sova en timme till kan du flyta över honom i vagnen sa han kan fortsätta sova där).

För att fa inspiration kan du ocksa läsa i BB :heart: om 3-4 manaders. Hon skriver sa fint AW!

Kram
Maria
fem älsklingar
nov-03, sep-05, feb-08, feb-10 och nov-12.
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"