Vi har kört två nätter med våra små 7 månaderstvillingar Elvira och Dante. Jag har tills nu nattammat och det är det mysigaste som finns men med tvillingar som bara vill ha mer och mer och helst en tutte i munnen hela natten så blir det lite jobbigt i längden... Dante har även haft napp.
Elvira skötte min man i ett separat rum. Jag tog Dante i ett separat rum och vår tvååring bäddade vi ner i vardagsrummet där även vi spenderade natten in i mellan. Första natten gick nattningen väldigt bra men det har inte varit problemet tidigare heller. Elvira vaknade ca fem ggr på natten och buffades, solfjädrades och ramsades av min man. Det känndes som det gick rätt bra.
Dante vaknade kvart i tolv och sedan höll vi på till kvart över två på natten i ett utan att han somnade. Dante gillar att bli buffad och det var när jag gjorde solfjädern och avslutade med att ramsa ut ur rummet som han protesterade. Jag hade verkligen bestämt mig för att det skulle gå så jag gick ut och lyssnade, ramsade och gick in när det verkade vara behövligt. Jag svarade honom med ramsan i olika tonlägen som det beskrivs så jag tror jag gjort rätt. Till slut fick han äntligen somna medan jag ramsade utanför. Han hade ett uppvak till vid 05.50 varpå jag buffade mycket kort, solfjäder och sedan ut ramsandes 3x4. Han behövde ramsas två omgångar till 3x4 innan han somnade om. Sedan väckte vi våra gullungar vid sjutiden med sång.
Natt två vaknade Elvira tre gånger fem minuter och behövdes bara buffas kort en gång resten ramsade min man. Hon sov 11 timmar och en kvart.
Natt två somnade Dante på fyra minuter med enbart fyra buffningar, solfjäder och ramsa 3x4 ut ur rummet. Sedan sov han till 07 i morse. Detta funderar vi en del över.
Vi jublar men vågar jag tro på det?
Undrande tvillingmamma