Pågående tvillingkur

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Stjärnfall
Kontakt:

Pågående tvillingkur

Inlägg av Stjärnfall »

Hej!
Vi har kört två nätter med våra små 7 månaderstvillingar Elvira och Dante. Jag har tills nu nattammat och det är det mysigaste som finns men med tvillingar som bara vill ha mer och mer och helst en tutte i munnen hela natten så blir det lite jobbigt i längden... Dante har även haft napp.

Elvira skötte min man i ett separat rum. Jag tog Dante i ett separat rum och vår tvååring bäddade vi ner i vardagsrummet där även vi spenderade natten in i mellan. Första natten gick nattningen väldigt bra men det har inte varit problemet tidigare heller. Elvira vaknade ca fem ggr på natten och buffades, solfjädrades och ramsades av min man. Det känndes som det gick rätt bra.

Dante vaknade kvart i tolv och sedan höll vi på till kvart över två på natten i ett utan att han somnade. Dante gillar att bli buffad och det var när jag gjorde solfjädern och avslutade med att ramsa ut ur rummet som han protesterade. Jag hade verkligen bestämt mig för att det skulle gå så jag gick ut och lyssnade, ramsade och gick in när det verkade vara behövligt. Jag svarade honom med ramsan i olika tonlägen som det beskrivs så jag tror jag gjort rätt. Till slut fick han äntligen somna medan jag ramsade utanför. Han hade ett uppvak till vid 05.50 varpå jag buffade mycket kort, solfjäder och sedan ut ramsandes 3x4. Han behövde ramsas två omgångar till 3x4 innan han somnade om. Sedan väckte vi våra gullungar vid sjutiden med sång.

Natt två vaknade Elvira tre gånger fem minuter och behövdes bara buffas kort en gång resten ramsade min man. Hon sov 11 timmar och en kvart.

Natt två somnade Dante på fyra minuter med enbart fyra buffningar, solfjäder och ramsa 3x4 ut ur rummet. Sedan sov han till 07 i morse. Detta funderar vi en del över.

Vi jublar men vågar jag tro på det? :? Vi har mycket jobbiga erfarenheter efter vår första dotter som ej sovit bra på två år. Hon är ej kurad då vi nyligen fick nys om denna metod. Vi har svårt att tro att det kan gå så här lätt. Kan det? Jag behöver lite hjälp med mina funderingar inför natt tre. Jag är en orolig själ som slår undan vargen stenhårt när det behövs. Vi är medvetna om att det kan komma bakslag.

Undrande tvillingmamma
Tvillingar 10/6 -08 med storasyster 9/9 -06
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Välkommen! :D

Vilka väl genomförda första nätter! Vad roligt att läsa, bra jobbat!
Du säger att du vill ha hjälp med dina funderingar, men allt jag ser är en mamma med gott öra, bra attityd och ungar som reagerar med därtill vederbörligen lättnad.

Du får gärna förtydliga dina frågor, eller vill du bara veta om det kan vara så här? Då är svaret ja. Absolut. Välkommen till AW-land!
:D
Stjärnfall
Kontakt:

Mera frågor...

Inlägg av Stjärnfall »

Tack för svaret! :D

Vår största fråga var nog om det kan gå så här bra som det faktiskt gjort eller om våra barn bara blivit paffa och det blir livat igen nu på tredje natten...

Vi har annars upplevt att det krångligaste var att få till dagsschema med måltider, sömn och hämtning och lämning på dagis av äldsta dottern.

Då jag fortfarande ammar, räknas amning som ett mål?
Får de bara äta fyra gånger per dag eller kan man klämma in mellis? Framförallt lillkillen som kom ut som ett streck är väldigt hungrig och har gått upp sju kilo på sju månader! Måste de sova tre tupplurar om dagen?

Dagsschemat som vi följer idag och under tiden närmast framöver ser ut så här och vi har faktiskt funderat massor för att få ihop det och ändå kommer det inte funka riktigt vid hämtning på eftermiddagen...krock med mattider och ut i vagn för att hämta:

07.00 Väckning av Elvira med sång och glädje. Vi går och ammar i ett annat rum och myser.
07.15 Väckning av Dante med sång och glädje. Vi går och ammar i ett annat rum och myser. (Jag kan dubbelamma också men jag vill gärna ge dem egentid här.) Min man har ej åkt till jobbet än så han tar hand om de andra barnen under tiden.
08.00 Grötfrukost
09.00 Sova i vagn 1,5 timmar (lämning på dagis)
11.30 Lunch
13.20 Amning
13.30 Sova i vagn 1,5 timmar (Hämtning på dagis sker antingen 15 eller 16 beroende på om min man eller jag hämtar)
15.30 middag
18.30 Gröt
19.30 Sova natt

Ser det okej ut? Borde kanske ha frågat innan vi körde igång......Men man kan ju trixa med kvartar... lite... kanske... eller...?
Stjärnfall
Kontakt:

Tack

Inlägg av Stjärnfall »

Jag glömde tacka för de uppmuntrande, fina orden. Det betyder mycket... :) Speciellt som man är så trött så trött.....
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det ser väl bra ut det där! :D De måste inte sova tre gånger, så håll fast vid dina tider du.

Kan du kanske anpassa hämtningen efter när de små sover? Hämta innan mellis istället så krockar det ju inte lika mycket?

Amning är ett mål, så amma tillsammans med maten som måltidsdryck och håll måltiden inom en timme ungefär (amning+gröt är alltså ett morgonmål). Håll dig till fyra mål + sista tutten inför kvällen, han får i sig det han behöver under de målen, jag lovar. Edvard kunde sätta i sig helt ohemula mängder mat i den åldern, vi pratar närmare två stora burkar barnmat/frukt per mål... :shock: De rymmer rätt mycket alltså (men var det tar vägen begriper jag inte riktigt..), och behöver inte mellisar. Bättre för hela systemet att få regelbundenhet där med. Se mina förslag, vi använder kvartar här på maten. :wink:

07.00 Väckning av Elvira med sång och glädje. Vi går och ammar i ett annat rum och myser.
07.15 Väckning av Dante med sång och glädje. Vi går och ammar i ett annat rum och myser. (Jag kan dubbelamma också men jag vill gärna ge dem egentid här.) Min man har ej åkt till jobbet än så han tar hand om de andra barnen under tiden.
08.00 Grötfrukost
09.00 Sova i vagn 1,5 timmar (lämning på dagis)
11.30 Lunch+ ev amning
13.30 Sova i vagn 1,5 timmar
15.00 Mellis allihopa Gröt, banan, macka etc
18.00 Gröt/middag
ca 19 Sista amning för kvällen
19.30 Sova natt

Om nätterna: När ramsan börjar fastna så går det bara åt ett håll, framåt. (Även om man kanske får ett litet tillbakasteg ibland.) :thumbsup:
Stjärnfall
Kontakt:

Inlägg av Stjärnfall »

Tack för schemaförslaget. Vi kommer nog sakta modifera om vårt schema så det blir mer likt det du föreslog.

Vad gäller amningen har jag nu lagt amningen efter måltiderna (utom morgonmålet). Det verkar tyvärr som om Dante inte är så intresserad av amningen längre. Han ammar på morgonen men sedan är det mest en strid och det är ju inte meningen. (Jag tycker nog det är tråkigare än vad han tycker och oj vad jobbigt det blev med nedtrappningen nu.... :cry: ) Han kanske inte vill amma mer eller så är han så mätt så han inte orkar. Mycket mat blir det och här vet jag var det tar vägen. Helt otroligt vad många blöjor jag byter! :shock: Lilla Elvira är väldigt mammig och vill nog egentligen amma mer än vad det blir nu när jag inte nattammar längre.

Nu till trevligare saker. Vi är nu mitt i natt nummer fyra och Dante har sedan natt nummer två sovit hela natten tills vi väcker honom. Helt fantastiskt! :D Men. Hur blir det nu med ramsan? Jag ramsade väldigt mycket första natten då allt var så nytt för honom och han ställde så många frågor. Ingen amning, ingen som plockade upp honom, ingen napp. Sedan har vi ramsat vid nattningen men inget mer har behövts. Kommer ramsan att fastna eller vad händer när han vaknar mitt i natten (det borde han ju göra någon gång)?

Lillskruttan Elvira har lite svårare på nätterna med flera uppvak. Vi har dock inte buffat sedan lite kort natt nummer två och en gång då vi bytte barn och jag tog över natt nummer tre. Det verkade störa henne att jag tog över och hon verkade mer ledsen igen. Jag ramsade mycket natt tre men behövde inte gå in mer än i början av natten. Sista tre uppvaken ramsade jag bara. Kan det vara så att hon blev störd av att jag tog över? Hon har under dagen i dag visat på ett sätt som hon inte gjort tidigare att hon vill amma även mellan måltiderna och hon söker hela tiden mig med blicken. Hur göra här? Bejaka henne och ge henne bröstet (dagtid alltså). Jag tänker på att de närmar sig åtta månader och att de kan bli lite känsliga då. Det skär i mitt hjärta att inte bara hålla henne och gosa hela tiden men det är ju hon som ska må bra så jag vill göra rätt för henne.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det går ju utmärkt för er. Dantes ramsa kommer att sitta, den med. Och visst kan Elvira har blivit mer frågvis efter bytet, men du svarade utmärkt sakligt på hennes frågor, bra där!

Ingen tutte mellan målen! Bröstmjölk är mat, och det äter man på de tider man ska. Man kan gosa ändå. :D Var sak på sin plats. :wink:

När Edvard gjorde som Dante renodlade jag målen. Amningsmål till frukost, mellis och kvällslurk och mat till lunch och middag. Ingen mat innan amningsmålet och ingen amning till maten. Tydligt och prydligt, inget trassel och morgon/kväll behöll vi läääge. :thumbsup:
Stjärnfall
Kontakt:

Fler frågor...

Inlägg av Stjärnfall »

Nu har vi gjort natt nummer fya och vi kunde se lite framsteg på Elvira som hade en period mellan ca 23-06 utan uppvak. Sedan fick vi lite problem då hon vaknade 06.10. Min man tog det för han var snabbast upp och Elvira var såpass upprörd att han buffade kort och sedan ramsade. 06.20 somnade hon om.

Sedan vaknade hon jätteledsen/upprörd klockan 06.45. Hur göra här? Vi har ju satt tiden till 07 och hon var ledsen så jag kunde ju inte ta upp henne och göra morgon. Jag ramsade intensivt och jag hörde att hon var vaken och arg för hon sparkade med benen och pratade argt mellan skriken. När hon var lugn och tyst bekräftade jag men jag hörde att hon inte sov och klockan var 06.55. Istället för att ta en ny skrikepisod som var på gång så valde jag att knalla in och låtsas som fiskmås att nu är det härlig morgon och alla är såå glada varpå Elvira började gråta igen... Det kändes som jag förvirrade henne lite här. Sedan fick jag köra titt-ut, piplekar mm för att få henne att le en smula så jag kunde ta upp henne. Hon är otroligt svårflörtad i samband med sömn till skillnad från hennes bror som sprattlar av glädje så fort han läggs ner i sängen. (kan ju nämna att denna "lilla" kittliga kille på 10 kilo började skratta första gången jag buffade honom) Gjorde jag fel här med att ramsa henne och sedan gå in fast hon inte somnat om? :? (klockan var som sagt 06.55 hon jättehungrig och pigg...svårt att se att hon skulle somna om dessa fem minuter)

Dante hade första uppvaket sedan natt ett och det kom 02.35. Ramsandet gav först inget resultat. Jag gick in och gjorde solfjädern en kort stund varpå han lugnade sig. Han blev upprörd när jag gick ut men lugnade sig på ramsa 3x8, 3x4 och 3x4. Han somnade om 02.35 så det känns okej. Han var vaken i morse när vi skulle väcka honom och han såg finurligt glad ut att se oss :)

Nu till vårt nästa problem. Vi har två sovrum tills vi inreder vår övervåning om ca 2 månader. Vi vill nog inte sova i vardagsrummet i två månader men gör det om det är det bästa. Hur göra med tvillingarna, oss och storasyster som vaknar och gråter högt varje natt. (Hon är ej kurad och vi har alltid haft problem att få henne att sova...) Vi funderar på att flytta in storasysters säng till vårt sovrum, hon kommer ändå nästan alltid in till oss och så undrar jag om vi nu kan flytta ihop tvillingarna i barnrummet? Är det för tidigt natt sex, ska vi vänta till efter uppföljningsveckan? Många frågor och funderingar blir det... :oops:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Strålande jobbat! Du gjorde helt rätt på morgonen, man får ju använda marginalkvarten där, och ta chansen i ett lunt ögonblick.

Om rumsfördelningen, visst kan ni flytta ihop dem, ni känner när det går bra, men var inte oroliga, det har i alla fall vi sett här gått galant! :thumbsup: Jag skulle satsa på att göra det så snart uppföljningsveckan är över. :D

ps... Du vet att det går att kura storasyster också? :wink:
Stjärnfall
Kontakt:

Inlägg av Stjärnfall »

Tack än en gång för tydliga och uppmuntrande svar!

Inatt klarade sig Elvira hela natten alldeles själv! Kan hända att hon lyssnade lite på pappas ramsande till Dante vid ett tillfälle när hon vaknade till men det kände vi var att slå två flugor i en smäll... :lol:

Dante den lilla karbaten hade det lite jobbigt inatt. Vi funderar på om han fick ett litet "återfall". Han vaknade 01.50 och var mycket upprörd, ledsen, undrande och snorig. Min man tog uppvaket och var tvungen att buffa kort vid två tillfällen annars blev det näsdroppar och ramsor, ramsa, ramsa... Vid 03 somnade han och sov till vi väckte honom.

Vi håller ut i vardagsrummet ett par nätter till...

Angående storasyster så är det en mycket låång historia med trasiga nätter, trötta, osäkra förstagångsföräldrar, råd från bvc, 5-minutersmetod (som jag numer avskyr som pesten! :evil: ), barnpsykolog, ja allt man kan tänka sig. Att vi inte hittat denna metod tidigare grämer mig :cry: Vi har börjat prata om en insats men vi har inte pratat färdigt än. Men det blir väl en annan tråd...
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ni får se det som att ni fick chansen att arbeta med Dantes ramsa också inatt, det blir ju ibland så när de små behagar tryna sig igenom de första nätterna. 8)
Angående storasyster så är det en mycket låång historia med trasiga nätter, trötta, osäkra förstagångsföräldrar, råd från bvc, 5-minutersmetod (som jag numer avskyr som pesten! ), barnpsykolog, ja allt man kan tänka sig. Att vi inte hittat denna metod tidigare grämer mig Vi har börjat prata om en insats men vi har inte pratat färdigt än. Men det blir väl en annan tråd...
Du är välkommen med den när ni känner er manade, vi finns här då med! :D
Stjärnfall
Kontakt:

Inlägg av Stjärnfall »

Nu är jag här igen....
Det börjar knaka lite i fogarna här hemma. Tvillingarna är jätteduktiga men det är vi som känner oss lite nere just nu.

Till saken: Elvira har nu klarat sina första nätter utan "hjälp". Natt fem och sex gick väldigt bra. Hon vaknar och hojtar till lite men somnar om själv. Nu har det dessvärre börjat gå åt andra hållet. Hon blir alltid ledsen när man lägger ner henne även om vi nu har lyckats få den lilla okittliga krabaten att skratta i vardagsrummet innan och självklart in i sovrummet. Jag gör SF och ramsar ut varpå hon skriker i högan sky. I går kväll fungerade det att gå in i badrummet och "tvätta badkaret" men ikväll höll hon på i omgångar i 20 minuter innan hon somnade. Ska jag ge bekräftelseramsa när hon tystnar? Ska man alltid ge det när de har hojtat och tystnar?

Vi har förstått att Elvira är lättstörd och igår natt vaknade hon flera gånger och skrek då storasyster levde rövare...Storasyster vaknade i natt ca fyra-fem gånger och storgrät och det är ett väldigt starkt ljud som skär genom huset. Ikväll gormade och grät storasyster under hela nattningen och störde helt klart Elvira. Dante vaknade också under natten och blev såpass ledsen att min man gick in till honom, SF och ramsa. Idag har han feber och två tänder som håller på att titta ut....

Det känns jobbigt att lilla Elvira är så ledsen och det är inte helt lätt att försöka få henne att skratta medan Storasyster bölar så högt. Vi är dessutom oerhört frustrerade över vår situation med vårt älskade första barn som det känns som vi "förstört". :cry: Min man har startat en annan tråd om det. Jag tyckte det var dags att han aktivt var med här....

Dessutom har jag trots hurtfriska tag inför barnen känt en stor sorg och saknad efter närheten vi haft på nätterna. Jag grät i går kväll för att jag aldrig mer kommer att få sova med mina älskade bebisar. Hjälp mig förstå att det är egoistiskt av mig och det är för barnens skull vi gör detta.... :cry: :cry: :cry: :oops:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

:D Här läcker det lite bristande attityd minsann! Och den kan vi allt räta upp!
men ikväll höll hon på i omgångar i 20 minuter innan hon somnade.
Det känns jobbigt att lilla Elvira är så ledsen
Här har du, tror jag, gjort ett vanligt tankefel. Ett ledset barn håller sällan på i omgångar. Jag tror att hon är lite, eller mycket sur. Kan det stämma? :arrow: Vad gör ni när hon låter och är ledsen? Det är nyckeln.

Dessutom har jag trots hurtfriska tag inför barnen känt en stor sorg och saknad efter närheten vi haft på nätterna. Jag grät i går kväll för att jag aldrig mer kommer att få sova med mina älskade bebisar. Hjälp mig förstå att det är egoistiskt av mig och det är för barnens skull vi gör detta....
Det där kommer med, och det för du över. Bestäm dig, helt enkelt. Man kan inte ha kakan och äta den. (eller det kan man, när man har stensäkra sovare och attityd av bly, men där är du inte än... :wink: )

Läs här, och vet att närhet kommer du att få ändå. Och en mycket, mycket skönare och långsiktigare sådan! :D

http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och du, ni har inte förstört er tvååring. Hon har bara fått nog. När ni tar ledningen där med kommer ni att få känna hennes lättnad. Det kan jag nästan lova. :thumbsup:
twins

Inlägg av twins »

Stjärnfall skrev: Dessutom har jag trots hurtfriska tag inför barnen känt en stor sorg och saknad efter närheten vi haft på nätterna. Jag grät i går kväll för att jag aldrig mer kommer att få sova med mina älskade bebisar. Hjälp mig förstå att det är egoistiskt av mig och det är för barnens skull vi gör detta.... :cry: :cry: :cry: :oops:
Åh vad jag känner igen detta :cry: . Från början var jag bara så lycklig över att kuren fungerade så bra och att mina prinsessor äntligen fick sova, och vi med för den delen :D . Men sen kom saknaden :shock: . Tjejerna sov innan på varsin sida om mej i stora sängen och jag kunde vända ansiktet åt båda sidorna och snusa underbar bäbis i nacken. Så mysigt att höra dem andas och smacka på nappen, sen ramlade nappeländet ut och myset var över om vi säger så :roll: . Jag förstår att du känner så, men ni har hela dagarna på er att få närheten av varandra. De behöver sin ostörda sömn och de får de bäst i egen säng såklart.

Lyssna på Torpsara och hotta upp attityden, ni är på rätt väg. Snart sover tvillingarna gott och tryggt i sina sängar så kan ni koncentrera er på storasyster. Alla vill sova på natten, men alla vet inte hur man gör :!: Ni måste leda och lära.

Angående bekräftelseramsan så skulle jag fortsätta med den ett tag till för att riktigt sätta ramsan.

Önskar er lycka till :heart:
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"