Röd och blöder

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

/LO
Kontakt:

Röd och blöder

Inlägg av /LO »

Hej
Idag vaknade Ivar med bajs i blöjan. Han har varit febrig ett par dagar, men det har inte påverkat nämnvärt.
Han vaknade till ett par gånger inatt men somnade om av ramsan, så jag funderade inte så mycket på det mer än att jag trodde att han sovit lite för mycket igår.

Men när jag tog av blöjan var hela snoppen, pungen, magen ovanför och ljumskarna helt rött och svullet. Riktigt ilsket. Och ONT gjorde det :cry: Han skrek och skrek, så tårarna sprutade.
Jag badade honom i handfatet, vilket var enda möjligheten att få honom ren, jag ville inte torka på det onda. Sedan smörjde jag med aloe vera. Det svider, det vet jag. Så då skrek han ännu mer :(

Han har varit utan blöja hela dagen och t.o.m sovit långlur på rygg. men när jag väckte honom efter luren så var det ännu värre. Det blödde t.o.m på snoppen. Jag tyckte så synd om honom.
Nu har jag köpt inytiol och mannen har smörjt, och gett honom alvedon (även för febern).
Han får vara utan blöja resten av dagen, så hoppas jag att det ser bättre ut till kvällen.

Jag ringde barnakuten och de sa att det inte var någon fara även om det blöder, hoppas de har rätt. Tycker mest att det är konstigt att det blir värre trots hel (halv) dags luftning.

Någon som tycker/tror/tänker att jag ska göra något jag inte har gjort?

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
kiki

Inlägg av kiki »

Lilla Ivar :cry:

Jag har ingen aning men båda mina har varit överkänsliga för Pampers blöjor :oops: så mitt förslag är blöjbyte.

Kram Kristina
Pussa på honom :heart: från mig.
Mamma till Felix född januari 92, och Mio augusti 06

Social delaktighet
http://www.facebook.com/home.php?ref=ho ... 1060030067
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Tack kiki, men han brukar aldrig bajsa på natten. Det kanske är blöjorna men jag tror mer på att det är sjuk-bajs som har frätt.
Annars har han hur fin hy som helst. Brukar aldrig smörja med något alls.

Och blöjorna har vi haft i ett par veckor i alla fall helt utan reaktion.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
kiki

Inlägg av kiki »

Om jag inte missminner mig så var det så för Felix, jag köpte ett paket pampers och plötsligt en dag (inte på en gång) var han illröd, över pung och snopp och där är det ju inte ofta bajset kommer åt :wink: Jag gissar fortfarande på blöjorna :lol:

Social delaktighet
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Kan det vara svamp? Några av mina har haft det, och blivit hjälpta fort av svampsalva.
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tor hade vet jag någon gång frätande bajs när han var pytteliten, tror också det var i samband med sjukdom. Inotyolen hjälpte jättebra, den verkar vara en aning smärtlindrande också. :)

Hoppas han blir bra snart! :cry:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

kiki skrev:Om jag inte missminner mig så var det så för Felix, jag köpte ett paket pampers och plötsligt en dag (inte på en gång) var han illröd, över pung och snopp och där är det ju inte ofta bajset kommer åt :wink: Jag gissar fortfarande på blöjorna :lol:
Jo, det gjorde det. Bajset var mer framåt än bakåt, om man säger :?

Tack Mia och Torsmamma. Han har varit bar hela dagen. Legat på rygg i sitt gym nästan hela tiden. Det är egentlgen när vi smörjt som han varit ledsen, förutom i morse när ddet verkade göra fasa ont.

Inatt blir det blöja på igen. Kanske ett byte inatt om han skulle vakna.

Jag rapporterar hur det går.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Vi har haft ett elände av liknande slag när Edvard har fått tänder. Och när han var tio månader sådär så var det riktigt illa. Efter tre dygn blöjlöst och Inotyol så var det rätt fint igen, men känsligt. Vi åkte till Kreta sedan, så då löste det sig själv, men annars tror jag att man får byta ofta och lufta mycket även när det värsta har lagt sig.
Tvätta med olja och vatten så svider det mindre.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Hej!

Min mormor har ett gammalt husmorstips vid frätande bajs. (För övrigt det enda som funkade på stortjejjen )

Vid blöjbyte:

tvätta rent
lägg på ett lager idomin
klappa in potatismjöl

:D

/Fjällmor
sömnlös

Inlägg av sömnlös »

Hej!
Stackars liten. Jag minns att sessan sov en middagslur med bajs när hon var bebbe och det var ingen vacker syn sen :cry: Det frätte små hål på rumpan :cry:
Det lanade av på någon dag med inytiolsalva (hur det nu stavas) och mycket luft.
Annars minns jag att båda barnen reagerade med ilsken hud på pampers.
Vi hade tänkt köra köpeblöja på natten, men det blev tyg även då.
Hoppas det onda snart försvinner.
:heart: Med prinsessa -04 och prins -06 :heart:
Nancy

Inlägg av Nancy »

:( Stackars lilla bebis Ivar :heart:

Lussi hade så som liten en gång och då var det löst bajs som frätt på huden :(

Tipsar om Inotyolsalva jag med och skickar världens största krya-på-sig-hälsning :heart:

Kram från Nancy
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hm...
Vi har just nu libero. Har bytt från COOPs svanenmärkta - för att vi fick 50 kr i rabatt.
Men han är mycket bättre idag. Huden börjar bli lite läderartad, men har bryr sig inte om att man rör på det. Igår grät han varje gång. Men ikväll har han fått prickar, ljusröda, helt platta över hela bålen. Framför allt på höger sida och magen, men lite över hela.
Det tror jag inte har med blöjorna att göra ;)

Hm, undrar vad det är frågan om. Han har fortfarande lite feber. Inte mycket, men 37,8. Han är pigg och glad, men han äter inte så mycket och framför allt är det svårt att få i honom vätska. Han kissar inte mycket. Nattblöjan var TORR. inte en droppe. Dagen har varit lite skvättande men inga mängder. Ska ringa BVC imorrn om det inte blir bättre.
Tips på vad man ger en så liten att dricka? Kan man ge vanlig äppeljuice? Osötad gjord på koncentrat. Vad är det för skillnad mot den man köper på barnavdelningen?

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
kiki

Inlägg av kiki »

:lol: ok, ok, ok, jag ger mig ang. blöjorna :lol:

Krya på sig Ivar :heart:

Social delaktighet
Johanna w.

Inlägg av Johanna w. »

Stackars lille Ivar :(
Inge kul att ha så ont ju!

Prickarna kan vara vanliga virusprickar, men jag tycker nog du ska ringa BVC om han dricker och kissar dåligt.

Massor av kramar hoppas han redan har kryat på sig, Johanna
Mamma till
Hjärtis april 07
Lill-hjärtis oktober 08
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

kiki skrev::lol: ok, ok, ok, jag ger mig ang. blöjorna :lol:

Krya på sig Ivar :heart:
:lol: :heart: :lol:

/LO
Lotta, mamma till