Allergivänlig katt?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Stilla

Allergivänlig katt?

Inlägg av Stilla »

:D Hej!
Nu drömmer och fantiserar jag alldeles väldigt, men: Vet nån nåt om allergivänliga katter? Jag skulle så alldeles väldigt gärna vilja ha en katt...

Minns när vi fick en då jag var barn... som vi syskon hade drömt om att få ett husdjur... och så plötsligt en dag hade mamma lovat att vi skulle ta hand om en kattunge åt en släkting vars katt fått ungar, vi kunde inte tro att det var sant! Minns att jag kunde sitta och titta på katten och tänka nästan som jag som vuxen har suttit och tittat och tänkt om mina barn "Ååååå täääänk att jag har dig!!!"

Och barn och djur hör ju liksom ihop, barn ska ha djur... Men mannen är allergisk mot katter IBLAND, och vi har mer eller mindre pollenallergi både han och jag och ibland blir vi fundersamma på om Stora S har det också fast det tror vi inte. :roll: Vill inte tro... Ibland hör man att man ska undvika pälsdjur om man är allergisk och ibland hör man att barn som växt upp med djur har mindre allergier... Vad ska man tro?

Men om man får drömma lite... Om det då fanns nån katt som är mindre "riskabel" s a s? Inte sån där hårlös, men visst finns det nån annan ras? Tycker jag har hört talas om det... Nån som vet, nån som har erfarenhet?

Svammel svammel :lol: Stilla
:heart: Lilla s och Stora S :heart:
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, jag har hört att vissa tål Sibirisk katt och Rex katter som är allergiska, men långt ifrån alla.

Om jag förstår det hela rätt har det med att göra "vad" man är allergisk hos av katten. TYp håret, huden eller kvalstret typ... Jag är allergisk mot damm men inte kvalster. Vissa katter funkar men inte andra. Fast egentligen är jag inte allergiker alls :shock: :? :lol:

Men jo, jag drömmer också om husdjur här hemma, jag har vuxit upp med hundar och själv haft katt sen jag flyttade hemifrån, så jag saknar husdjur just nu. Men mannen säger NEJ, pytt. :cry:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Stilla

Inlägg av Stilla »

TorsMamma skrev:vissa tål Sibirisk katt och Rex katter som är allergiska, men långt ifrån alla.
Jo det var det där med "vissa"... Önskar det fanns garantier... :roll: men det gör det ju inte. Rex, det är väl de där som är lockiga va? Får nog googla lite...
Ni som har katter, visst behöver även raskatter ett uteliv? Jag vet att vissa har katterna inomhus jämt, men är det inte djurplågeri? Eller är det skillnad på raskatter och vanliga bondkatter? Det är ju dystert om den springer bort eller blir överkörd, och om den då dessutom har kostat 10000 pengar... Nej egentligen fattar jag inte att jag ens tänker tanken att skaffa katt, men de är ju så gosiga... Jag drömmer nog ett tag till!
Stilla
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Ni som har katter, visst behöver även raskatter ett uteliv? Jag vet att vissa har katterna inomhus jämt, men är det inte djurplågeri? Eller är det skillnad på raskatter och vanliga bondkatter? Det är ju dystert om den springer bort eller blir överkörd, och om den då dessutom har kostat 10000 pengar... Nej egentligen fattar jag inte att jag ens tänker tanken att skaffa katt, men de är ju så gosiga... Jag drömmer nog ett tag till!
Jag har haft två birmor(Doris och Adam)som vi fick lov att ta bort för nu inte för så länge sedan. :cry:(kort finns i mina bilder) Dom köpte jag när jag bodde i Malmö för ca 15år sedan.Jag köpte dom just bara för att jag bodde i lägenhet då och deras temerament ÄR MYCKET lugnare än en bondkatt.Det gick hur bra som helst.Vi hadde katträd som dom kunde klättra upp i.
MEN när jag flyttade hem igen och flyttade till hus så släppte vi ut dom.Det blev liksom bara jobbigt att ha alla fönster och dörrar stängda och dom kilade ut så fort dom fick chansen.Fast dom varit innekatter drygt 8år så tog dom både möss och fåglar.Doris la upp mössen på rad på trappen för att visa hur duktig hon var. :lol: Så ändå så hadde dom det där i sig-raskatt som varit inne så länge.
Dom två katterna vi har nu(Astrid och Alfred)är bondkatter och det är en enorm skilllnad i temerament och överhuvudtaget allt.
Men ska man ha katt innomhus så tycker jag absolut att man ska ha raskatt.
Jag drömmer att få köpa mina birmor igen.Jag älskar rasen.Underbart temerament och så otroligt vackra med sina blå ögon.(nu börjar jag nästan gråta när jag tänker på mina två bebbar som inte finns längre med oss :cry: )

När jag träffade Tomas så var han allergisk mot pälsdjur.Jag blev bestört för jag ville absolut inte göra mig av med Doris och Adam.Men vart eftersom vi träffades så blev han mindre och mindre allergisk.Idag är han inte allergisk alls.Inte ens mot våra bondkater.

Kram från ulrika
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Jag kan istället tycka att fåglar eller en kanin i bur är mer djurplågeri.Ja,djur i bur överhuvudtaget är inget för mig. :x En katt sätter man inte i bur iallafall.Även om den får vara inne.
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
Stilla

Inlägg av Stilla »

ulrikaj skrev:När jag träffade Tomas så var han allergisk mot pälsdjur.Jag blev bestört för jag ville absolut inte göra mig av med Doris och Adam.Men vart eftersom vi träffades så blev han mindre och mindre allergisk.Idag är han inte allergisk alls.Inte ens mot våra bondkater.
:D Vad häftigt! Nu fick mina drömmar nytt hopp! Undrar om det inte var just birma någon hade som jag kände som var allergisk :-k det känns bekant på nåt sätt... Hmm längesen jag hade kontakt med henne, men man kanske kunde mejla eller så... :-k

Katträd? Berätta, vad är det? Klätterställning för katter?

Och du, tråkigt med Doris och Adam! De lever ju inte hur många år som helst :( .

:heart: Stilla
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Ja,det är lite häftigt att allergin helt är borta.Han adde haft 2st persier som han varit tvungen att göra sig av med och när han var hem till mina föräldrar som hadde bondkatt så belv han jätte allergisk.

Ja,vi gjorde ett katträd till katterna upp till taket.Klädde med grovt rep,typ rep som man har till båtar(trossar heter det kanske?)Sen var det olika avsatser som dom sov på.Finns att köpa oxå,.

Ja,jag har varit väldigt ledsen med när vi fick lov att ta bort katterna.Först Adam som helt plötsligt blev jättesjuk.Det hände på alla hjärtans dag förra året.Doris fick vara kvar,men så här i efterkskott så vore det nog bäst om hon hadde fått somna in tillsammans med Adam.Hon blev sig aldrig sig själv igen.Gick omkring och ropade på honom ute som inne.Vi skaffade två kattungar i hopp att hon inte skulle känna sig så ensam,men det funkade inte så i augusti fick hon oxå somna in.Hon ligger nu tillsammans med Adam under våran hallonhäck.Det var där dom låg som tjuren Ferdinand och det kändes naturligt att dom skulle få vara där.
Dom blev ändå 14 resp 15 år så dom har fått levt ett bra liv iallafall.Dom sista åren fick dom ju vara ute.Fast under hela vintrarna satte dom inte sin fot ute.

Kram
Stilla

Inlägg av Stilla »

ulrikaj, jag minns när mamma och pappa fick avliva vår katt, jag bodde inte hemma längre då, och kom hem på besök någon dag efter att det hänt... det var förfärligt! Mamma var nog mest ledsen av oss, det var mest hennes katt. Eller hon var mest kattens människa, kanske :) Vilket otroligt tomrum en sån liten varelse lämnar efter sig!

Min man har varit bortrest i helgen och är på väg hem ikväll, jag smsade just till honom att jag funderar på att skaffa katt... han tror väl inte jag är klok :D han har inte svarat än... han kanske svimmade :D
Stilla
*frieda*

Inlägg av *frieda* »

Jag är allergiker och jag har haft en Cornish Rex-katt. Men cornish kräver mycket stimulans, samtidigt som de inte klarar av att vara utekatter så jag "gav bort" katten när Benjamin var liten. Han, katten alltså, blev helt regelvidrig när fokus flyttades från honom till bebisen. Välte krukor på pinkiv, bajsade på överkastet i min säng... Ja listan kan göras lång på allt :evil: -skap han satte igång med.

Ska man ha en cornish måste man ha tid. De påminner om hundar till mentaliteten :wink:
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D Hmm det verkar ju lite jobbigt... men annars verkar rasen trevlig tycker jag! Läste att de rekommenderar att man har två så de har sällskap.
F ö var mannens enda sms-kommentar till "jag funderar på att skaffa katt" = "ojdå" :lol:
Stilla
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Det här med raskatter är lika som när man väljer hundras.Raskatterna är otroligt olika raserna imellan.En siames tex är som rexkatterna väldigt sällskapssjuka och lite av enmammakatt.En balines(dom röda som hör till mina favoriter)är otroligt livliga och behöver utrymme för att må bra medans en persier är lite tillbakadragen och lugn.
Sen finns det nakenkatte r oxå om det kan vara något?Har ingen erfarenhet kring dom om dom skulle vara mer "allergivänliga"
Hoppas iallfall att det ordnar sig och att du en dag får din katt utan att du ska var allergisk.Hur är det med vaccin?Vet att jag hört något om det någongång.

Kram
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D "Nakenkatter", nej det kan jag nog inte tänka mig... Det får finnas gränser för djuravel tycker jag... nu vet jag inte mycket om den rasen, men i mina ögon verkar det nästan djurplågeri... särskilt i vårt kalla land. Ska jag ha katt ska det vara en med hår! :wink:

Vet inget om allergivaccin heller. Det är mannen som är allergisk mot katter (inte alla katter och inte alltid verkar det som) och jag tvivlar på att han tycker att en katt är sååå angelägen att han skulle låta behandla sig! Och ett motargument är "Var ska vi göra av katten när vi åker till farfar? (Rätt lång flygresa). Vad har ni för erfarenheter av det, kan man vänja katter vid att resa? Jag vet bara att det var en plåga varje gång vi var tvungna att ta med vår katt i bilen :( till veterinären eller så.

Men kanske en dag att jag har övertalat honom om att vi ska prova en "allergivänlig" sort... Läste nåt tips om att man kunde hälsa på hos en uppfödare och ta med sig en handduk eller så att samla "katt-ludd" på och ta med hem och sova med typ. En del uppfödare lånar tydligen t o m ut katter på prov. (Stackars katter!)
Kattbibliotek! :lol: Det vore nåt!

Funderar vidare...
:heart: Stilla
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Stilla skrev::D "Nakenkatter", nej det kan jag nog inte tänka mig... Det får finnas gränser för djuravel tycker jag... nu vet jag inte mycket om den rasen, men i mina ögon verkar det nästan djurplågeri... särskilt i vårt kalla land. Ska jag ha katt ska det vara en med hår! :wink:
Jag kan väll erkänna att jag inte heller skulle kunna tänka mig en sån.Dom ser lite råttliknande ut och jag har fobi för råttor. :?

När vi rest bort har vi haft kattvakt om vi varit borta bara en eller två nätter som släppt ut och in katterna och gett dom mat.Har vi varit borta längre så har vi lämnat över dom till mina föräldrar.Har oxå bara jobbiga minnen att resa med katt.
Stilla

Inlägg av Stilla »

:D Jag är också rädd för råttor :? det kan möjligen vara ett argument MOT katt, att den skulle släpa hem sånt läskigt :shock: En annan sak som slog mig är fästingar - det vill man ju inte heller ha drällande runt i huset... Har för mig att vår katt hade rätt mycket fästingar... Hu!

Men man ju inte låta rädslorna styra 8) Jag drömmer nog ett tag till jag!
Stilla
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Stilla skrev::D Jag är också rädd för råttor :? det kan möjligen vara ett argument MOT katt, att den skulle släpa hem sånt läskigt :shock: En annan sak som slog mig är fästingar - det vill man ju inte heller ha drällande runt i huset... Har för mig att vår katt hade rätt mycket fästingar... Hu!

Men man ju inte låta rädslorna styra 8) Jag drömmer nog ett tag till jag!
Stilla
Jag ser det snarare som att katterna håller råttorna borta. :wink: 8)

Fästingar har jag aldrig märkt på katterna,bara på våran hund.I somras hittade jag en jättetjock fästing på därrmattan.Visste inte först vad det var så jag tog upp och kände på den :? När jag såg vad det var så skrek jag rätt ut och hoppade runt.Tur att ingen såg mig då.Måste sett rätt roligt ut :)
Vet dock inte om den var från hunden eller katterna.
Sen beror det väll på vart i landet man bor oxå.Här i Dalarna finns det inte så där jättemycket fästingar som i vissa andra delar av landet.

/ulrika
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"