Sockerfri tårta?

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
twins
Inlägg: 291
Blev medlem: mån 23 jun 2008, 15:20
Ort: Sundsvall

Sockerfri tårta?

Inlägg av twins »

Hej.

Farsdag närmar sig och jag vill bjuda min kära sambo på tårta. Men problemet är att han fått för sig att vi ska vara nyttiga :roll: , dvs inge socker och så nyttig o bra mat vi orkar frambringa :shock: . Måste säga att jag saknar gosaker för frukt är ju inte riktigt lika kul :wink: .

Har sökt på internet efter recept men tycker inte att jag hittat nått vettigt, mycket nötter och sånt i tårtbotten o det är inte heller någon favorit hon papsen :( . Är det någon som har tips så blir jag jätteglad.

Kram :heart:
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
Gäst

Inlägg av Gäst »

Here comes. :wink:

Visserligen en chokladtårta men det gör du ju som du vill med! :D

Så här gör man:

mixa

5 ägg

150 gram sockerfri marmelad (ex. Dal Fours)

100 gram glutenfri mjöl* (ex. från Semper mjölmix)

40 gram kakaopulver, gärna av lite bättre kvalitet...

1 msk bikarbonat

175 gram rivna morötter

50 gram krossade valnötter (ta mera mjöl om du skippar dessa)

2 msk solrosolja

baka 45 minuter i 190 grader.

Glasyr/fyllning

250 gram kokosmjölk **

1 mogen banan - mosad

100 gram mörk, ekologisk choklad, smält ***

mixas. Hälften fördelas till tårtans mitt, andra hälften ovanpå.

* när man bakar glutenfritt måste man använda mycket mindre av mjölen än ifall man använder ex. vetemjöl. I originalreceptet står det alltså 150 gram mjöl. Jag brukar tänka "2/3" när jag läser "vetemjölsrecept"

** skaka inte om kokosmjölksburken! Då, när du öppnar konserven, har du överst en hård massa som motsvarar till koncistencen ungefär färskost. Det stod "färskost" i recpetet, men det kan jag ju inte använda när jag bakar GF/CF... Men tar du "den hårda delen" av kokosmjölken och struntar i vattnet i botten, får du ungefär samma koncistens till glasyren!

*** Jag hittade en ekologisk "fare trade" choklad i affären som till min stora glädje var fri från BÅDE mjölk OCH gluten! Myyycket ovanligt.. Sockret i den kom från sockerrör.

I ALLA FALL: Tårtan räckte fint till sju personer varav tre var tårtglada barn. Räkna ut själv hur mycket vetemjöl det blir/person ifall man delar 100 gram mjöl med sju personer.

Helt sockerfri är den inte - du har fruksocker i marmeladen och så lite rårörssocker i chokladen - men bättre än så här kan INTE jag. :) Cirka 30 kolhydrater/bit så det är inte mycket - bra mycket mindre än i en vanlig bit bröd. :wink:

Bakningsglädje! :)

(För min del är mjöl = socker.)
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Köp björksocker (xylitol) och använd istället för vanligt socker.
Det har en minimal inverkan på blodsockret och alltså ett utmärkt alternantiv i vilket vanligt recept som helst!
Annars kan man avnäda stevia också, men det är inte helt lätt att få tag i. Välsorterade hälsokostbutiker brukar kunna bistå!
Eller nätshoppa!

Lycka till!
/Ulrika
Ewa
Inlägg: 4900
Blev medlem: tis 04 apr 2006, 14:45

Inlägg av Ewa »

Andra bra alternativ till socker:
honung (jag brukar ta 1 tsk acaciahonung när det enligt recept ska vara 1-2 dl socker)
torkad frukt
banan (går att ha både när man gör glass, mousse, kakbottnar och annat)

VILL man absolut ha socker så kan man ta rårörsocker. Då räcker det ofta med 1/4 del av sockermängden för att det ska smaka som man är van.
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Eller så kan man ta att det är fest ibland. Typ på en födelsedag. Socker är inte ett vitt gift. Tar man dessutom tårtan till efterätt påverkas blodsockerhalten minimalt oavsett sockerart. Och man är mätt och tar en mindre bit! :wink:
Gäst

Inlägg av Gäst »

Sara, är inte allt som är beroendeframkallande "gift"? :?
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Det är klart att man ska undvika socker om man inser att det är ett helt meningslöst ämne att peta in i kroppen, ett gift för väldigt många!
Det finns ju så många alternativ!
Go twins, det är klart att far ska ha en sockerfri kaka på söndag!!

Som Ewa skriver, banan är jättefint att baka på! Jag brukar göra goda muffins helt utan tillsatt socker, med mosad banan i. Osötad äpplejuice, äppelmos eller rivet äpple tycker jag också går fint.

Dadlar använder vi också som sötningsmedel här hemma, i smoothies och när vi gör "glass" (mixar avocado, frusen banan och kakao eller bär, det skulle nog f.ö. funkar fint som fyllning i en tårta!). Kardemumma och kanel ger fina smaker också, och gör att man inte behöver ösa i så mycket sötning.
Du kanske kan göra små osockrade cupcakes på choklad- och bananmuffins med Päivis kokosmjölksglasyr? (som jag blev väldigt sugen på...)
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Men dadlar? Det är ju enorma mängder socker i det med? Vad är skillnaden egentligen? Och nej, socker är inte ett gift, i lagom mängd. Visst är det onödigt med extra energi, men socker är inte skadligt i små mängder. För de allra, allra flesta. Och som sagt, efter mat är insulinpåslaget redan på max, så då händer det inte mycket med blodsockret heller.
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

TorpSara, med all respekt för ditt försvar av socker, men det var väl inte en diskussion om det vita, raffinerade sockrets giftighet eller icke-giftighet författaren till detta inlägg efterfrågade, utan inspiration till hur hon kan fixa en tårta, fri från vitt socker?

Så diskussionen tycker jag bör flytta till ett annat annat forum, om den är nödvändig.
Tills vidare hoppas jag att mina tips på bättre sötningsmedel än vitt socker kan bidra till att åtminstone någon kan hitta alternativ till industrisockret! :wink:
twins
Inlägg: 291
Blev medlem: mån 23 jun 2008, 15:20
Ort: Sundsvall

Inlägg av twins »

Tack alla för svar :D .

Ska absolut göra Päivis tårta, låter hur gott som helst =P~ .

Ska bli kul att se hans min när jag ställer fram min nyttigare tårta :wink: . Torpsara jag tycker absolut att man kan unna sig socker ibland oxå, detta är som sagt inte mitt påhitt :roll: . Men han har varit ganska socker beroende, speciellt läsk, så han vill "avgifta" kroppen och köra ganska hårt på det en månad. Sedan tycker jag iaf att man får lyxa lite på helgen.

Ska kolla upp björksocker oxå. Banan var ju en annan bra idé :thumbsup: . Daddlar har jag nog aldrig ätit så det måste jag prova. Och äppelmos o rivet äpple :D . Nu när ni säger det så finns det ju oändligt nyttigare alternativ till socker. Tycker att det är superkul att baka så ska nog ta och göra lite nyttiga muffins när jag ändå håller på.

Tusen tack o kram :heart:
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Kloka du, Nya Mamman. Även om jag var ute efter att säga att en gång är ingen gång, även med socker. Det var inte meningen att kasta en handske som någon behövde plocka upp.
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

TorpSara: :thumbsup:

Twins: Håller tummarna för ett lyckosamt bak.
Jag ska också svänga ihop Päivis tårta någon dag när jag känner mig lite mer som Bree van der Kamp (Desperate Housewives, som jag nyss kollade), än vad jag gör idag.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Päivi: Nej, drog. Gift och drog är inte synonymt.
twins
Inlägg: 291
Blev medlem: mån 23 jun 2008, 15:20
Ort: Sundsvall

Inlägg av twins »

Nya mamman, ska se Desperate Housewives ikväll, tänk om man kunde vara lika duktig i köket som Bree :roll: . Men det var lite kul förra veckan när hon misslyckades med att göra spunnet socker till tårtan :lol: . Även solen har fläckar...

Tack för alla bra tips!

:heart:
Tvillingmamma till prinsessorna Meya och Hanna födda 080208
Gäst

Inlägg av Gäst »

TorpSara skrev:Päivi: Nej, drog. Gift och drog är inte synonymt.
Okej! :D

Gift eller drog = stoppa inte i dig... nu skall jag vara tyst. Kakan är god, vilket som. :-#
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"