Jag är hemma med mina flickor.
Clara, som blir 4 år i maj ska börja på dagis i höst.
AW skrev en gång att man "märker", framåt 4-års-åldern, när barnet blir i behov av att röra sig utanför flocken lite mer, och jag tycker det börjar komma tendenser på det nu.
Vi har valt ett ur och skur-dagis, där alla barn är utomhus hela dagarna.
Stället känns helt underbart!
Personalen erbjöd oss att vara med redan nu, på en "Knytte-utflykt", varje tisdag 2 timmar, under våren. Även jag ska vara med då.
Detta tyckte vi lät suveränt bra! Under LÅNG tid kommer hon alltså lära känna sina blivande kompisar!
Det funkar inte så bra...Clara tjurar, gnäller, och vill inte vara med de andra barnen när de leker.
Hon vill gå hem.
När vi ska hem vill hon inte åka hem.
Personalen säger att det brukar vara såhär i början, hon iakkttar vad/hur de andra leker, för att senare delta. Det resonemanget stämmer ju på en annan tråd jag skrev längre ner, om dominanta kompisar.
Idag var det tredje gången vi var med. Redan innan vi lämnade dagis-huset sa hon att hon var kissnödig. Jag sa "-Kom då, så går vi in i huset och kissar, så går vi ikapp de andra sedan". Då följde ett vredesutbrott då hon slängde sig i snön, skrek "-NÄÄÄ!!!" Efter en stunds resonemang struntade jag i det, och sa, "-Då får vi väl vända sedan och gå tillbaka då, det är för kallt att kissa ute nu"
Lugnt en stund, men truligt.
Sedan höll hon på i ett om att hon ville kissa, men varenda gång jag föreslog att vi skulle gå tillbaka vrålade hon.
Detta förbryllar mig, eftersom hon nästan alltid vill kissa när vi kommer till nya ställen (verkar som hon vill utforska varenda toalett i världen)
När barnen skulle leka en djur-lek ville hon inte vara med alls, trots att JAG spelade över och krälade och lekte orm i djupsnö o.s.v.
Humorn hjälpte alltså inte.
Lirkandet hjälpte inte.
Barskhet hjälpte inte.
Samtidigt som jag tyckte det kändes retligt inför de andra barnen/ledarna... Förlåt
När vi kom tillbaka till huset, sa jag att hon skulle gå in och kissa innan vi åkte hem. Nytt vredesutbrott, trots att hon grät ihärdigt och sa att hon hade ont i magen t.o.m för att hon var så kissnödig...
Hade inte våran bil varit blockerad av dagispersonalens bilar, hade jag vänt och åkt hem. Men vi kunde inte det, då hade hela gruppen fått vända.
Både jag och min sambo tycker verkligen hon ska vara med på detta!
Det är ju en suverän start! Jag vill inte "ge mig" och säga att vi ska strunta i detta tillsvidare. Det är ju bara 2 timmar i veckan!
Någon som har förslag på hur man ska få detta att bli ROLIGT??
kram anna