Skogsutflykter som spårar ur allt mer

Samtalsforum med barnen i fokus
anna
Kontakt:

Skogsutflykter som spårar ur allt mer

Inlägg av anna »

Hej! :D

Jag är hemma med mina flickor.
Clara, som blir 4 år i maj ska börja på dagis i höst.
AW skrev en gång att man "märker", framåt 4-års-åldern, när barnet blir i behov av att röra sig utanför flocken lite mer, och jag tycker det börjar komma tendenser på det nu.
Vi har valt ett ur och skur-dagis, där alla barn är utomhus hela dagarna.
Stället känns helt underbart! :D Barnen får vara ute, lär sig om skogen och djuren, och leker med naturen, inte med leksaker.

Personalen erbjöd oss att vara med redan nu, på en "Knytte-utflykt", varje tisdag 2 timmar, under våren. Även jag ska vara med då.
Detta tyckte vi lät suveränt bra! Under LÅNG tid kommer hon alltså lära känna sina blivande kompisar! :D

Det funkar inte så bra...Clara tjurar, gnäller, och vill inte vara med de andra barnen när de leker.
Hon vill gå hem.
När vi ska hem vill hon inte åka hem.
Personalen säger att det brukar vara såhär i början, hon iakkttar vad/hur de andra leker, för att senare delta. Det resonemanget stämmer ju på en annan tråd jag skrev längre ner, om dominanta kompisar.
Idag var det tredje gången vi var med. Redan innan vi lämnade dagis-huset sa hon att hon var kissnödig. Jag sa "-Kom då, så går vi in i huset och kissar, så går vi ikapp de andra sedan". Då följde ett vredesutbrott då hon slängde sig i snön, skrek "-NÄÄÄ!!!" Efter en stunds resonemang struntade jag i det, och sa, "-Då får vi väl vända sedan och gå tillbaka då, det är för kallt att kissa ute nu"
Lugnt en stund, men truligt.
Sedan höll hon på i ett om att hon ville kissa, men varenda gång jag föreslog att vi skulle gå tillbaka vrålade hon.
Detta förbryllar mig, eftersom hon nästan alltid vill kissa när vi kommer till nya ställen (verkar som hon vill utforska varenda toalett i världen)

När barnen skulle leka en djur-lek ville hon inte vara med alls, trots att JAG spelade över och krälade och lekte orm i djupsnö o.s.v.
Humorn hjälpte alltså inte.
Lirkandet hjälpte inte.
Barskhet hjälpte inte.
Samtidigt som jag tyckte det kändes retligt inför de andra barnen/ledarna... Förlåt :shock: men det kändes så! :oops:

När vi kom tillbaka till huset, sa jag att hon skulle gå in och kissa innan vi åkte hem. Nytt vredesutbrott, trots att hon grät ihärdigt och sa att hon hade ont i magen t.o.m för att hon var så kissnödig...

Hade inte våran bil varit blockerad av dagispersonalens bilar, hade jag vänt och åkt hem. Men vi kunde inte det, då hade hela gruppen fått vända.

Både jag och min sambo tycker verkligen hon ska vara med på detta!
Det är ju en suverän start! Jag vill inte "ge mig" och säga att vi ska strunta i detta tillsvidare. Det är ju bara 2 timmar i veckan!

Någon som har förslag på hur man ska få detta att bli ROLIGT??

kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.
Humlan

Kan det vara så enkelt...

Inlägg av Humlan »

att hon testar dig? Hon känner att hon snart ska "bli bortlämnad" och vill bli övertygad att hon ändå är dig lika kär? Att bara flera "möten" med förskolan är "botemedlet" och att ni egentligen får en lugnare inskolning är i höst då det är mer "definitivt"?

Jag tror att du ska ge henne mer tid och kanske backa lite och se om hon då istället "tar plats". Det kanske är värt att testa, kanske kan du säga nästa tisdag då ni kommer dit att -åhhh, mamma sov så dåligt, är lite trött, jag tror jag sitter här enstund. Eller säga: lillasyster kanske är för liten för den här leken, vad tror du kan du vara med själv eller vill du titta på bara denna gång. Så att hon känner att det är ok att välja? (och om lillasyster inte är så stor att hon protesterar..). Nu när du redan testat "hej vad kul taktiken" kanske det är dags för den andra. Kisseriet kanske handlar om osäkerhet, kanske känner hon att hon kan missa något där ute då när man måste gå in för att kissa? Jag hade testat att vara i bakgrunden, även om hon med gör det, tids nog kliver hon nog fram :)
Hoppas ni får roligare nästa gång!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej Humlan! Tack för ditt svar :D !

Jaa... :-k ...det KAN nog faktiskt vara så "enkelt" att hon testar mig...
I normala fall vet hon ju att det jag säger gäller, punkt slut.
Här beter sig plötsligt mamma lite osäkert...
Inför de andra försökte jag lirka bort raseri-utbrotten, istället för att helt enkelt ta henne under armen och gå på toaletten... :oops:

Nästa gång ska jag definitivt gå på toan med henne INNAN vi åker dit!
Det funkar ju innan hon ska sova middag :wink:
Det kan mycket väl ha varit en rädsla att missa något kul.
Men på vägen hem i bilen satt hon dubbelvikt och grät och sa att hon hade ont i magen. Då stannade jag vid mormor/morfars hus, och sa att här stannar vi och kissar, basta! Jaaa, gnydde hon, och hon kissade verkligen ordentligt.

Jag ska backa, och låta henne vara med i lekarna OM hon vill, och på eget initiativ!

Lillasyster hade vi med första gången, men det blev så jobbigt för henne att gå i den djupa snön. Snön räckte till knäet på MIG! Det blev ett bärande, och det kändes som att hon får vara med lite längre fram i vår istället, när det inte är fullt så mycket snö. Jag har fixat barnvakt till henne de 2 timmarna i veckan.

kram anna
skj

Inlägg av skj »

Hej :lol:

Det kan säkert ligga något i det Humlan säger om att din flicka testar. Situationen är ju helt ny för henne och kanske tanken att tillbringa dagarna där i höst känns lite skrämmande. Det tar kanske ett tag för henne att bli övertygad att det blir kul - för det kommer hon säkert tycka till slut!

Ett litet tips som funkat för oss; Sonen, som är 4,5 nu, har ibland svårt för att bli lämnad. Det är inget stort problem men han blir så blyg precis i början. För honom hjälper det att ta med något att visa andra barn eller vuxna. Det verkar som om det är ett lätt sätt för honom att ta kontakt på. Det behöver inte alls vara något märkvärdigt; "favorit-tröjan", en pinne, ett vykort från Spanien etc. Då finns alltid något att börja prata om. (Barn är ju inte så intresserade att prata om vädret :wink:)

Lycka till!
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Hej Skj! :D

Nu blir ju inte Clara lämnad, jag är ju med, men det är verkligen en TOPPENIDÈ du kom med där! :D

Det finns ju vissa små-grejor hon har (obetydliga kan tyckas), som betyder mycket för henne! Som hon vill visa för alla!

När hon kommer vara där själv i höst ska vi förmodligen köra 3-timmars-pass 3-4 gånger i veckan. Mjukstart, som bör hålla året ut.
Efter det ska det inte behöva bli mer än 3-4 timmar/dag förhoppningsvis ända fram till skoldags, beroende på hur min firma utvecklar sig och omständigheter.

Kram och tack!!
anna
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D "Att röra sig utanför flocken" - det är just vad en fyraåring börjar bli intresserad av och behöver få göra. Och flocken omfattar både boet och flockmedlemmarna, alltså inte bara boet, hemmet, utan också - just det :shock: - lilla mamma själv. Så brutalt nog kan det vara mamma som är problemet här, dvs mammas närvaro i det som skulle vara fyraåringens utflykt på egna små ben ut i världen :D Hon blir förvirrad, vill åka hem, mamma betyder hemma, får ont i magen, vill inte kissa, vet inte vad som gäller. Kissa hos mormor går bra (flock) och undersöka toaletter i andra hem (flockar) går bra, men nu var det stora världen som gällde :shock: och den måste hon få börja utforska på egen hand :D

Försök alltså bara lämna och hämta (och begränsa i höst till tre timmar, helst) och låt henne på så vis veta att det är hon som är på utflykt, inte du. Du hör hemma i boet :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Problemet med att lämna henne själv, är att vi FÅR inte det än... :shock:
Vi har fått plats till hösten, och de var generösa nog att erbjuda oss att följa med på dessa skogsutflykter, trots att vi inte har plats än, MEN i mitt sällskap!

kram anna
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Ja, jag läste det i ditt första inlägg. Men för lilla barnet är det ingen bra idé :cry: Antingen är flockmedlemmarna på gemensam utflykt under fria former, dvs du, flockledaren, sätter formen/ger förutsättningarna. Eller också är fyraåringen på egen utflykt utanför flocken under av andra, "världen", givna former. Det här arrangemanget är varken hackat eller malet och föder oundvikligen förvirring. Även hos dig, som ju blir osäker - vad är du i detta :?: Vad är din uppgift i sammanhanget :?: Varken barnet eller du vet i handling svaret :shock:
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Tips är att, om du ändå ska vara med, så se till att du gör något också!

:idea: Be att få assistera fröknarna och få lite uppgifter att hålla i - det brukar vara populärt dessutom :D ! Skulle nu inte det gå hem så sysselsätt dej med lillasyskonet - så som det kan vara hemma.

:idea: Huvudsaken för din dotter är att du antingen ingår i sammanhanget och har en uppgift eller att du "jobbar bredvid" med lillasyskonet som en känd situation hemma.

:idea: :!: :P En sysslolös mamma kan förvirra vem som helst :roll: :lol: !
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Usch, nu blir jag VERKLIGEN förvirrad :shock:
Nej, Anna Wahlgren, vad ÄR egentligen min uppgift i detta?
Jag har sett det som min uppgift att se till att hon får möta sina blivande nya vänner på härliga äventyr i skogen!

Om det alltså inte egentligen är bra att jag är med överhuvudtaget, och det, som arrangemanget är upplagt, inte GÅR att lämna henne ensam...
Det känns ju ändå som att det här är ett bra sätt att för henne lära känna sina blivande kompisar! Jag kan ju inte backa nu?!
Säger jag att vi inte längre ska gå på dagiset på utflykter släpper jag ju in vargarna med att något är fel med stället! Och då lär det väl verkligen strula i höst?

Om jag tar med mig Ida då? Struntar i att lämna henne till barnvakt, så blir detta som en "flock-utflykt" istället?
Och så får jag börja se till att lämna Clara UTAN mig :wink: , lite mer vid ANDRA tillfällen än just här? (Mammut, Ida ÄR ju inte med, därför kan jag inte ägna mig åt henne)

Personalen sa sist vi var med att så småningom (längre fram i vår) kan jag ju även under dessa utflykter lämna henne. Gå iväg på egen promenad en halvtimme eller så, och dyka upp igen efter en stund.
Ska jag kanske föreslå att vi bör göra det redan nu, snart?

kram anna
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Jag igen...
Det slog mig just vad som naturligtvis är min uppgift... :oops:
Att släppa henne fri...
Att visa henne att hon kan stå på egna ben nu, prova sina vingar...

Ska försöka hitta en bra lösning på detta, tillsammans med dagiset!

kram anna
annawahlgren

Inlägg av annawahlgren »

:D Precis :D Tack :D Släppa henne fri :D
Humlan

Svårt...

Inlägg av Humlan »

tyckte det var lättare att släppa min dotter fri, en självständig kavat liten tjej med underbar nyfikenhet och oräddhet. Sonen är lika social han men ack så svårt att släppa minstingen helt. (för både maken och mig).... Jag kämpar med att inte dalta och göra honom en otjänst men det är extra svårt iom att han GÄRNA ser sig passas upp på både hemma och på förskolan... Jag får ta till ett nytt mantra. -släpp honom fri :!:
anna
Kontakt:

Inlägg av anna »

Rapportering!
Eftersomdagiset tycker det är bra att jag är med ett tag till, för att senare i vår lämna helt, körde jag Mammuts taktik i tisdags.

Jag tog med lillasyster.
Skyllde på att det var nog bäst att jag och lillasyster gick längst bak i ledet, för att hon inte går så fort. Iväg med Clara i mitten av gruppen. :wink: Redan på vägen dit skojade hon och en tjej med varandra! :D

Sedan, när vi kom fram till målet, höll jag mig frenetiskt sysselsatt med Ida, under lite små kommentarer om att jag inte kunde komma för Ida behövde mig nu, men gå du dit, så kommer vi sedan.
Höll mig VERKLIGEN i bakgrunden, en bra bit ifrån.

Och, kära vänner!!!Det funkade! :D
Plötsligt var hon med de andra barnen och skrattade och busade.
Ida fungerade även som "isbrytare" för dom frågade om henne, och Clara berättade stolt. :heart:
Tog även till mig tipset om att ha med något att visa.
Eftersom det är mycket "tjejigt" som gäller nu målade jag hennes naglar i olika färger allihop, hon visade - det blev succé! :D

Jag ska börja "byta barn" med vänninnor lite, så länge, så hon får komma bort från mig lite, så ska jag lämna helt lite längre fram i vår.
När jag sedan börjar lämna henne själv, kan jag ju skylla på att jag och Ida glömde något i bilen, behöver byta blöja, eller så, och sluta upp med gruppen senare.

Ida ska få följa med fortsättningsvis, det är bara att hoppas det fortsätter funka så här bra! :D

p.s. Vi kissade innan vi åkte, så det var det inte tal om heller :wink:

kram anna
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Härligt Anna! Jag blir lika ärligt fascinerad varje gång ngt sånt här tips bara fungerar. Och innan så har man traglat och analyserat och trott att man gjort allt så smart :? :D och så finns lösningen så nära och är egentligen så enkel och självklar :D

Bra jobbat! :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"