Det var såååååå länge sedan jag skrev här sist. Kurade mina tvillingar när de var 4 månader och det har fungerat huuur bra som helst.
Nu har tvillingarna blivit 19 månader (födda mars-07) och medan flickan sover som en prinsessa, gärna fram till 07.30, så har pojken fått världens fnurra (som jag ju inser att mamma varit med om att skapa) och vägrar somna om om han vaknar runt 05-05.30. Vilket han gjort de senaste 2 veckorna.
De senaste 12 månaderna har pojken haft 8 öroninflammationer (nu har han äntligen fått rör inopererade i öronen). Förutom allra första gången så har han faktiskt sovit bra TROTS öroninflammationerna. Men det har ju fört med sig att jag är lite orolig för att han har ont i örat när han varit förkyld ett tag och börjar skrika mitt i natten eller kl 5 på morgonen. Vi preppar honom med näsdroppar och hela fadderutten och håller tummarna varje gång. De två sista gångerna har han dock haft dubbelsidig öroninflammation utan att jag förstått det. Han var liksom bara allmänt superjobbig och gnällig mest hela tiden, men sov OK. Tog honom till doktorn för hans hosta och då såg de att öronen var kraftigt inflammerade. Snacka om att få dåligt samvete när jag tänker på hur jag stått där och ramsat.
Så från att ha varit en mamma med rejäl attityd som liksom bara med självklarhet förväntat sig att barnen sover hela natten som vanligt och slängt iväg en ramsa ifall det varit något uppvak, så har jag nu börjat hitta på en hel massa dumheter.
Vid sista öroninflammationen för 2 veckor sedan så var det omöjligt att få honom att somna om på morgonen vid 5. (Om han hade ont eller om det var jag som ropade på vargen är svårt att säga). Efter en timmes ramsa - avvakta- ramsa med illvrålande unge (först ilsken och sedan hysteriskt ledsen) fick jag nog och tog ner pojken i vår säng. Där har han aldrig sovit förut så det var ju en skojig lek...
När det väl började ordna upp sig igen så blev han biten rejält på dagis. Fyra kraftiga bett över hela ansiktet så han såg inte klok ut stackarn.Och rädd blev han för sin "attackerare" som var en liten flicka i samma ålder. Så då blev det mardrömmar och mycket vara klistrad på mamma och dagisfröknarna.
Så då började han vakna vid 05 igen. Då hade jag liksom redan gett upp innan jag ens gick upp för trappen och måste erkänna att mina ramsor inte var så värst övertygande. (Dessutom hade det ju varit så mysigt att ha honom i sängen.) Som tvillingmamma (med en storebror till tvillingarna också) är stunderna man får gosa med bara det ena barnet i lugn och ro väldigt lätträknade. Utan att tänka mig för (eller?) gjorde jag helt sonika välling vid 05.30 och tog med honom till vår säng där han stormös, drack välling och somnade som en gris. Detta har nu skett 3 nätter (ej i rad) och jag inser ju varthän det barkar.
Frågan är: VAD ska jag göra NU????
Någon som vill bidra med en strategi?
Stort tack på förhand!
Vill gärna ha tillbaka min härliga nattsömn och mitt goda samvete!