Komma över olyckan

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
sourisrose

Komma över olyckan

Inlägg av sourisrose »

Hej :D
Jag är mamma till tvâ söner, H, 3 âr och I, 7 mânader. Min äldste son är kanske lite extra känslig. Om nâgonting händer - jag skär mig pâ fingret, pappan ramlar av cyckeln, nâgon blir sjuk - kan han prata om det i mânader efterât. I agusti râkade han ut för en skrämmande olycka : han ramlade i trappen med sin lillebror. Dom blev inte skadade, bebisen blödde lite ur munnen och skrek naturligtvis, jag och pappan skrek ocksâ i högan sky (av skräck, ej ilska), sedan var vi ganska skakis allihoppa men när bebisen började äta och jollra som vanligt lugnade vi ner oss. Vi har pratat igenom olyckshändelsen med H flera gânger sedan dess, sagt att det hade varit skrämmande - varav skriken - men att allt gick bra till slut ; och nu är allt som vanligt. Men han tar upp dethär om och om igen, även pâ dagis.
Hur kan vi hjälpa honom att komma över olyckan ?
Tre söner, H. född 26.07.2005 ; I. född 30.01.2008 ; E. född 24.11.2011
It takes a village to raise a child
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Emil bröt lårbenet när han var 1,5 år gammal och det pratar vi om fortfarande. Att prata gör att man förstår saker och ting bättre tror jag, får det ur sig. Det går i vågor, ibland pratas det mycket och ibland inte alls.

Är man liten så måste man få tycka att saker är otäcka, vilket en olycka är även om det går bra. Så mitt råd är att prata om det på ett sakligt sätt, ställ lite frågor och bekräfta.

Att försöka få en liten att glömma eller att inte prata om läskiga saker gör det bara värre.

Så skönt att det gick bra med barnen i trappincidenten.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
ms Sophie

Inlägg av ms Sophie »

Håller med SusanD, man måste prata ibland även lång tid efter händelsen.
Tintin var med om en otäck olycka i november förra året då hon fick en nötbit i lungan och vi tillbringade en helg på lasarett.
Det kan hon fortfarande bli "gråtmild" av när vi pratar.
Kommer doktorer, lasarett, ambulanser etc. upp på ett eller annat sätt så kan hon komma in på att "när jag hade en nöt i lungan, då fick jag vara på sjukhuset" och sen frågar hon, jag svarar och hon kan bli jätteledsen. Men det är som att hon måste få prata ur sig känslor ibland.

Sen så är det bra för den gången.
Så prata när det behövs och lyssna. Det kan ta tid.
jag gjorde själv illa tungan när jag var 1.5 år och mamma har berättat att jag lekte doktor hela uppväxten (jag skulle vara sjuk) och nu som vuxen har jag en otrolig obehagskänsla för blod och skador... så det kan sitta i länge. Låt honom prata när han behöver! Och lyssna på honom och besvara hans frågor.

//Sophie
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

T.o.m min Vera som över huvud taget inte var med eller ens träffade Emil när han hade brutit benet, utan såg några bilder, pratar fortfarande om det.

Hon pratar också mycket om vad som skulle kunna hända, helt hypotetiskt. Så det far nog mycket tankar i barnens huvud oavsett om de råkat ut för något eller inte.

Så låt honom prata, säger jag också.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Håller med alla föregående talare!

Och jag vet av egen erfarenhet hur viktigt det är att få prata omoch om igen när man varit med om nåt - jag var med om en sprängolycka när jag var elva år (det är många år sen nu :wink: ) men jag pratar fortfarande om den!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"