Aron, sju månader vill inte somna om

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Arons mamma

Aron, sju månader vill inte somna om

Inlägg av Arons mamma »

Hej!
Jag började kura min lilla Aron för två veckor sedan, när han var 7 månader gammal. han är född 27.01.08. Aron ammade en gång i timmen hela natten och han somnade alltid när jag ammade på dagarna. Jag hade läst på mycket innan jag började kuren och till slut bestämde jag mig för att börja. Första natten vaknade han bara tre gånger och natt två bara en gång under vargtimmarna. Vissa nätter efter det har han sovit förbi vargtimmen, eller somnat om själv direkt. För en vecka sedan började Aron ställa sig upp i spjälsängen så fort han vaknade och det är nu mitt problem. När han vaknar under vargtimmen ställer han sig upp direkt, trillar omkull och börjar gråta. Då ramsar jag så blir han lugn en stund för att sedan fortsätta med sina akrobatiska övningar. Han kan hålla på en och en halv timme med detta. Hans morgon börjar klockan sju, det har den alltid gjort. Nu när han vaknar fyra, somnar han ibland om först halv sex för att sova till sju. han missar ju mycket sömn på grund av detta och jag vet inte hur jag skall hantera det.

nattens exempel: Han somna åtta. Klockan tre vaknade han och började med sina övningar. Eftersom han brukar somna om själv ibland lät jag honom vara tills han började gråta. Då ramsade jag gånger 4. han blev lugn, men fortsatte klättra. Tillslut blev han som vanligt förbannad, han riktigt gormade till mig. Sen börjde han gråta ordentligt. Jag gick och lade honom tillrätta, gav en kort solfjäder, gick ut och ramsade med tonläge att det nu får vara nog och att han ska sova. Efter tio minuter ramsade jag igen mera på ett sätt att de här vet du hur du skall göra, sov så gott. Sen lämnade jag honom och gick och lade mig på soffan. Han somnade om efter ca 1,5 h. Klockan sju ringde klockan. Han vaknade glatt. :P

Vi sover i samma rum pga utrymmesbrist. Sovrummet är så litet att vi har sängarna precis intill varandra med ett mörkläggningsskynke runt Arons säng. Fönstret är alltid på glänt hela natten. Becksvart. Kan jag ramsa från sängen som jag nu gjort? Han har aldrig använt tutt.

schema: 7.00 God morgon!
7.30 frukostgröt och amma
9.30 förmiddagsvila 1,5 h
11.15 lunchgröt
13.00 sova 1,5 h
14.30 mellis
16.45 middagsvila 20 min (Behövs den? han somnar aldrig)
17.30 middagsmål (Aron älskar riktig mat)
19.30 kvällsgröt och amma (välling vill han inte ha, kan inte flaskan)
20.00 Sova natt till 07.00
(Han får ersättning ur pipmugg till måltiderna på dagarna)

Aron har alltid stigit upp sju så det är svårt att ändra på det då det fungerar bra och han vaknar glatt då. Han somnar åtta, det passar familjen bäst. men det blir bara elva timmars natt då.

Dagslurarna tar han alltid i vagnen på mage. De har börjat krångla ordentligt nu senaste veckan. Han börjar klättra i vagnen så fort jag stannar den o ramsar när han legat avslappnat. Det värsta är att jag nu börjat bli irriterad för att det inte fungerar. Ilskan kokar när han ställer sig upp. :twisted: Blir så arg på mig själv för att det inte fungerar.Tror ni han känner min islka fast jag försöker dölja det? Hur skall jag göra när han sätter sig upp hela tiden? Det fungerade så himla bra för någon vecka sedan innan han blev så här duktig på att klättra. Suck.

Min sambo, Arons pappa är inte det minsta intresserad av denna kurning, så jag får sköta allt själv, morgon som kväll, måndag som lördag. Tror ni att det kommer att bli problem för Aron att somna när pappa nattar honom första gången. Jag börjar bli trött på att sköta allt själv, har alltid gjort det.

Tack för denna fina sida, den är min bibel och blev min och Arons räddning! Efter bara några dagar blev han världens gladaste, vildaste bebis. (även om han fortfarande inte sover tillräckligt)

Tacksam för svar! :lol:
// mamma till Aron född i januari 2008, kurad i början av september-08, bebis född januari 2010
Lua

Inlägg av Lua »

Hej :D :!:

Varmt välkommen :!:

Jag tycker att du hanterar nätterna med den äran. Så länge han inte är ledsen låter du honom hållas. Budskapet är: På natten händer ingenting.

Att sova i samma rum kan vara lite svårt inledningsvis, men allt går. Det kanske bara tar lite längre tid. Och jag antar att det inte finns någon annan lösning?

Jag tycker att det verkar vara dags för två lurar. Mellan lur 1 och 2 är det inte mer än två timmar och det är nog för kort för en så stor krabat! Grubbla på ett nytt schema med två lurar och återkom så finular vi vidare, tycker jag!

Tror inte att det blir problem när pappa nattar! Men försök att få med honom på tåget, det underlättar alltid.

Försök att inte bli irriterad över sonens motoriska framgångar :wink: Ge honom i stället MASSVIS av tillfällen att öva! Då han behärskar "ställasiguppandet" kommer den nattliga gymnastiken att minska.

Kommentarer på det?

Kram Lua. :heart:
Arons mamma

Tack för det snabba svaret!

Inlägg av Arons mamma »

Jag känner mig hemsk som blir irriterad på hans övningar i vagnen, jag försöker verkligen att inte bli det. Det enda han gör på dagarna när han är vaken är att öva stå. Han vill bara uppåt nu :D . det är ju det att när han gör det i vagnen hamnar han helt på fel och kan inte hamna på rätt och lägga sig att sova sen. Så jag måste ingripa flera gånger och lägga honom på rätt. Jag skall fundera ut ett lite annorlunda schema då, så återkommer jag lite senare. Måste väl ändra det lite försiktigt då eftersom jag kurat honom så kort tid? Bra att du tror att vagnsgymnastiken minskar så småningom.

Nej tyvärr kan vi inte lösa sovrumsbiten på annat vis nu. vi håller på bygger ut och skall få ett nytt, stort sovrum men det tar ett tag ännu.

kram Andréa
// mamma till Aron född i januari 2008, kurad i början av september-08, bebis född januari 2010
Arons mamma

Nytt schema

Inlägg av Arons mamma »

jag tror det här schemat skulle funka?!

7.00 GOD MORGON!
7.30 frukost
9.15 Sova 1,5h
11.00 Lunch
14.00 Mellis
14.30 sova 1,5h eller 2h?
17.00 Middag
18.30 Bus, bad
19.30 Nattslurk
20.00 Sova för natten

Arons sömn blir totalt 14h. Skulle han behöva få 30 minuter till på någon av sovtiderna så att den skulle bli 2h? Då blir det ju 14,5h totalt.

hur skall jag göra när jag lägger honom i vegnen när han ställer sig upp så fort jag slutar vagna? Samma när han vaknar i vagnen och inte vill somna om. Jag kan inte bara lämna honom där ifall han häver sig ur den. Nu har han ju på ett par dagar lärt sig att jag lägger honom tillrätta gång på gång och vagnar honom gång på gång... Ond cirkel. :roll: Hur har ni gjort?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Visst kan du ha 2 timmar på ena luren. Eller så lägger du för natten 19.30. Båda fungerar.
Vi har haft 2,5 timme på sena luren och 45 på tidigare, och 11,5 timmes natt. Det går att pussla på flera sätt.

Varför inte en sele i vagnen?
Arons mamma

Inlägg av Arons mamma »

ja sele är ju inte dumt. jag vet inte varför jag inte använt den. Jag skall fixa till vagnen ikväll så den är redo imorgonbitti. Men vagnen har dålig sele tycker jag. Inga problem att tråckla sig ur den.Nu har Aron somnat för natten. lade honom halv åtta nu då och följer det ändrade schemat framöver.

Lite Jag fortfarande är osäker på:
:arrow: Oftast somnar Aron direkt på kvällen då jag lägger honom. Ibland När han fått sin bekräftelseramsa kan han börja vända på sig lite och pyssla en stund. Det är väl ok då han sen somnar själv, eller skall jag bekräfta igen så fort han ligger still?

:arrow: kan jag ramsa från sängen när han vaknar på natten fast vi har sängarna så nära varandra? Nu har jag gjort så. Ibland fungerar det, men ibland måste jag lägga honom till rätta, gå ut ur rummet och ramsa och sen lägga mig på soffan (kanske lite för min egen skull också). Skall jag vänja honom med att ramsan kommer från sängen? Det skulle va så skönt om han vande sig att jag skulle kunna ligga kvar i sängen. Suck, vill ha ett eget sovrum till honom.

tack på förhand! =;
Arons mamma

Inlägg av Arons mamma »

ja sele är ju inte dumt. jag vet inte varför jag inte använt den. Jag skall fixa till vagnen ikväll så den är redo imorgonbitti. Men vagnen har dålig sele tycker jag. Inga problem att tråckla sig ur den.Nu har Aron somnat för natten. lade honom halv åtta nu då och följer det ändrade schemat framöver.

Lite Jag fortfarande är osäker på:
:arrow: Oftast somnar Aron direkt på kvällen då jag lägger honom. Ibland När han fått sin bekräftelseramsa kan han börja vända på sig lite och pyssla en stund. Det är väl ok då han sen somnar själv, eller skall jag bekräfta igen så fort han ligger still?

:arrow: kan jag ramsa från sängen när han vaknar på natten fast vi har sängarna så nära varandra? Nu har jag gjort så. Ibland fungerar det, men ibland måste jag lägga honom till rätta, gå ut ur rummet och ramsa och sen lägga mig på soffan (kanske lite för min egen skull också). Skall jag vänja honom med att ramsan kommer från sängen? Det skulle va så skönt om han vande sig att jag skulle kunna ligga kvar i sängen. Suck, vill ha ett eget sovrum till honom.

tack på förhand! =;
Arons mamma

Inlägg av Arons mamma »

Oj, råkade lägga in det två gånger... :oops:
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej :D

Hoppar in med lite svar. :wink:

Han behöver ingen mer bekräftelse om han är lugn och bara pysslar. Det betyder att han är nöjd och har förstått vad som gäller. Vill han filosofera lite innan han somnar så är det upp till honom. 8)

Jag tycker det låter som att du har koll på läget med ramsan. Om han blir orolig så smyger du ut och ramsar utanför som du gör nu. Ev ett tillrättaläggande om han behöver det, annars kan du bara smyga ut tycker jag. Tillslut kommer han att nöja sig med att du ramsar från sängen. Om han inte kan se dig. :wink:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
Arons mamma

Inlägg av Arons mamma »

Tack för svaret. skönt att få lite bekräftelse också att jag vet att jag är på rätt väg. Även om jag läst på är det skönt med lite personlig vägledning. :wink:

Kan ju säga det också att när jag går ut ur rummet är det när han är arg och min ramsa inte hjälpt i sovrummet. Han blir lugn så fort jag lägger honom till rätta. När jag gått ut och ramsat blir det liv igen. Jag sätter oftast på tvn och lägger mig på soffan. (Precis utanför sovrummet) Jag ramsar bara en gång utanför rummet att han fixar de där o att allt e bra. han är oftast arg :evil: och det kan ta en och en halv timme innan han somnar. Tror ni det ger med sig snart då om jag fortsätter så. Vill ju inte lägga mig i allt för mycket den där tiden då han skall fortsätta sova.

nu är det dags för mig också att hoppa i säng.

Tack för idag, godnatt :sleep:
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. :D

Visst ramsar du inte i rummet, utan medans du går ut ur rummet och står och ramsar klart utanför.

Sedan ska du inte tänka monolog utan tänk dialog, det är inte bara du som ska ramsa och tro att sväljer den rakt av, utan i början får man jobba med ramsan och han ska svara och ifrågasätta innan han kan lita på att den håller vad den lovar, trygghet och säkerhet.

:!: Du ramsar ut. (ramsar)
:?: Kan jag sova? (skrik)
:!: JA, det kan du (ramsar)
:?: Kommer vargen och tar mig? (skrik)
:!: NEJ!, mamma vaktar (ramsar)
:?: Är det säkert? (skrik)
:!: JA! (ramsan)
Höga husljud (visar i handling att du vaktar för vargen)
:!: Såja sov så gott, mamma sköter resten! (bekräftelse ramsa)

Förstå du hur jag menar, för att han skakunna köpa ramsan måste du först besvara hans frågor, sedan kan man backa och lita på ramsan, men första ska han veta att han ärsäker.

Läs gärna:http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Arons mamma

Inlägg av Arons mamma »

Jag förstår hur du menar. skrev tidigare och frågade om det gör något att vi sover i samma sovrum och att jag nu brukar ramsa från vår säng då han ofta blir lugn av det. ( Första veckan gjorde jag inte så) Om han inte lugnar sig lägger jag honom tillrätta och går ut ur sovrummet och svarar på frågorna utifrån. Om han vaknar vid sex (han skall stiga upp sju) Då brukar jag börja med diverse hushållsarbete och sätta på tv. Så du tror att ramsan kanske inte satt sig ordentligt än. Det är nog det som är grejen kanske. Skall jobba mer med det. I början var jag så försiktig med den, men nu börjar jag fatta grejen. Han vaknar bara en gång på natten nu för tiden, under vargtimmarna. imorse blev det klockan sex så han hann inte somna om innan han skulle upp sju. Passade på att ta upp honom när han var lugn.

Idag somnade han bättre i vagnen när selen va på, och han har inte vaknat förän nu, när jag måste gå och väcka honom. Det är första gången..
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Tänker lite på tillrättaläggandet...du kanske ska prova att backa lite med det också, för att sätta ramsan ännu mer? Risken är att han tror att han behöver en tillrättaläggelse varje gång tänker jag. :roll: Och så tillrättalägg när han verkligen behöver det. :wink:
Arons mamma

Inlägg av Arons mamma »

Jag skall verkligen hålla igen med det då! Nu somna han själv i vagnen igen, helt impad!
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

:D Det här fixar ni ju lätt som en plätt! :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"