Jag började kura min lilla Aron för två veckor sedan, när han var 7 månader gammal. han är född 27.01.08. Aron ammade en gång i timmen hela natten och han somnade alltid när jag ammade på dagarna. Jag hade läst på mycket innan jag började kuren och till slut bestämde jag mig för att börja. Första natten vaknade han bara tre gånger och natt två bara en gång under vargtimmarna. Vissa nätter efter det har han sovit förbi vargtimmen, eller somnat om själv direkt. För en vecka sedan började Aron ställa sig upp i spjälsängen så fort han vaknade och det är nu mitt problem. När han vaknar under vargtimmen ställer han sig upp direkt, trillar omkull och börjar gråta. Då ramsar jag så blir han lugn en stund för att sedan fortsätta med sina akrobatiska övningar. Han kan hålla på en och en halv timme med detta. Hans morgon börjar klockan sju, det har den alltid gjort. Nu när han vaknar fyra, somnar han ibland om först halv sex för att sova till sju. han missar ju mycket sömn på grund av detta och jag vet inte hur jag skall hantera det.
nattens exempel: Han somna åtta. Klockan tre vaknade han och började med sina övningar. Eftersom han brukar somna om själv ibland lät jag honom vara tills han började gråta. Då ramsade jag gånger 4. han blev lugn, men fortsatte klättra. Tillslut blev han som vanligt förbannad, han riktigt gormade till mig. Sen börjde han gråta ordentligt. Jag gick och lade honom tillrätta, gav en kort solfjäder, gick ut och ramsade med tonläge att det nu får vara nog och att han ska sova. Efter tio minuter ramsade jag igen mera på ett sätt att de här vet du hur du skall göra, sov så gott. Sen lämnade jag honom och gick och lade mig på soffan. Han somnade om efter ca 1,5 h. Klockan sju ringde klockan. Han vaknade glatt.
Vi sover i samma rum pga utrymmesbrist. Sovrummet är så litet att vi har sängarna precis intill varandra med ett mörkläggningsskynke runt Arons säng. Fönstret är alltid på glänt hela natten. Becksvart. Kan jag ramsa från sängen som jag nu gjort? Han har aldrig använt tutt.
schema: 7.00 God morgon!
7.30 frukostgröt och amma
9.30 förmiddagsvila 1,5 h
11.15 lunchgröt
13.00 sova 1,5 h
14.30 mellis
16.45 middagsvila 20 min (Behövs den? han somnar aldrig)
17.30 middagsmål (Aron älskar riktig mat)
19.30 kvällsgröt och amma (välling vill han inte ha, kan inte flaskan)
20.00 Sova natt till 07.00
(Han får ersättning ur pipmugg till måltiderna på dagarna)
Aron har alltid stigit upp sju så det är svårt att ändra på det då det fungerar bra och han vaknar glatt då. Han somnar åtta, det passar familjen bäst. men det blir bara elva timmars natt då.
Dagslurarna tar han alltid i vagnen på mage. De har börjat krångla ordentligt nu senaste veckan. Han börjar klättra i vagnen så fort jag stannar den o ramsar när han legat avslappnat. Det värsta är att jag nu börjat bli irriterad för att det inte fungerar. Ilskan kokar när han ställer sig upp.
Min sambo, Arons pappa är inte det minsta intresserad av denna kurning, så jag får sköta allt själv, morgon som kväll, måndag som lördag. Tror ni att det kommer att bli problem för Aron att somna när pappa nattar honom första gången. Jag börjar bli trött på att sköta allt själv, har alltid gjort det.
Tack för denna fina sida, den är min bibel och blev min och Arons räddning! Efter bara några dagar blev han världens gladaste, vildaste bebis. (även om han fortfarande inte sover tillräckligt)
Tacksam för svar!