Jag tycker också att det låter som nässelutslag.
Antar att du sökt på nätet om det redan. Annars finns ok info på t ex sjukvårdrådgivingens hemsida eller på growing people.
I vintras fick båda mina äldsta döttrar nässelutslag i omgångar. Eftersom det hängde kvar rätt länge för den ena fick vi remiss till en barnläkare till slut. Tydligen är det väldigt svårt att hitta orsaker i varje specifikt fall. Och oftast (om det är någon tröst) försvinner det av sig självt lika plötsligt som det uppstått.
En anledning till att våra tjejer fick utslag kan ha varit att de båda hade en infektion av streptokocker innan. Fast det är som sagt svårt att veta. För den ena tjejen var utslagen borta helt redan efter någon vecka. För den andra kom och gick de i två månader för att sedan försvinna helt.
Läste på growing people att eftersom klådan är brännande kliar sig barnen oftast inte på utslagen så de får rivsår. Kan inte säga att jag förstår exakt vad de menar men det låter ju lite som din beskrivning. Har också läst tidigare att värme kan göra det värre. Kanske kan det förklara varför utslagen kommer när hon sover....
Våra tjejer fick både salvor (kortison tror jag) och antihistamin typ Clarityn mot utslagen. Vet inte om det hjälpte eller om utslagen försvunnit lika fort i vilket fall.
Hoppas det släpper snart för er tjej vad det än är!
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.