UTSLAG!!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Livans mamma

UTSLAG!!

Inlägg av Livans mamma »

Tösen närmar sig 3 år och har nu fått utslag som uppstår på i stort sett hela kroppen. De försvinner och kommer tillbaka på olika ställen. Detta sen en vecka tillbaks. På VC fick man inte så mycket hjälp... ...någon form av kontaktallergi trodde de och så fick vi med oss medicin mot klåda. Det verkar dock inte som att det kliar särskilt mycket eller inte alls. :?

I ansiktet, på halsen, magen, ryggen, armarna och benen har utslagen påträffats. Vid flera tillfällen har de kommit efter att hon sovit...

Vi har inte bytt tvättmedel nyligen och sköljmedel använder vi inte.

Utslagen är som flera vita små prickar (typ myggbett) intill varandra inom ett område som är rött. Nån gång har det bara varit 1-4 prickar i ett område som en enkrona men det har oxå varit stora områden tvärs över t.ex. rygg/mage.

Nån som har någon idé om vad detta kan vara!!!???
Mamma till Livan som kom till jorden i oktober 2005 :heart:
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Ingen aning, men jag skulle nog be om lite mer hjälp av VC (BVC?) om det inte ger sig. Är det kontaktallergi så bör man ju inte bara ge salva utan hitta vad det är som felas. :? Annars ska ni be att få komma till hudläkare.
Men vi har haft nån jäkla liten loppa i sängen hos oss i sommar, mycket konstiga bett... :roll: Tvättade alla lakan på 90 grader, och det blev bättre. Men de betten kliade.
Livans mamma

Inlägg av Livans mamma »

Fått många olika förslag på vad det kan bero på från vänner och bekanta nu... Hon är väldigt varm av sig, värmeutslag? Hönsloppor (ja, vi har höns). Borrelia (huu-a). VC (vårdcentralen) frågade inte ens om hon haft nån fästing, nån som vet :?: Sjukv.uppl. pratade om nässelutslag eller det finare namnet Urticaria (?) vilket tydligen kunde ha väldigt många olika orsaker och det var inte enkelt att ta reda på vad som orsakade utslagen!

Provade att ta på Aloe Vera idag, men det hjälpte inget.

Det verkar som att hon kliar på det lite, men absolut inte mycket så att hon river och inte kan låta bli.

Det ser ut att göra jätteont, men hon verkar tämligen oberörd...
Mamma till Livan som kom till jorden i oktober 2005 :heart:
Nillan

Inlägg av Nillan »

Jag tycker också att det låter som nässelutslag.

Antar att du sökt på nätet om det redan. Annars finns ok info på t ex sjukvårdrådgivingens hemsida eller på growing people.

I vintras fick båda mina äldsta döttrar nässelutslag i omgångar. Eftersom det hängde kvar rätt länge för den ena fick vi remiss till en barnläkare till slut. Tydligen är det väldigt svårt att hitta orsaker i varje specifikt fall. Och oftast (om det är någon tröst) försvinner det av sig självt lika plötsligt som det uppstått.

En anledning till att våra tjejer fick utslag kan ha varit att de båda hade en infektion av streptokocker innan. Fast det är som sagt svårt att veta. För den ena tjejen var utslagen borta helt redan efter någon vecka. För den andra kom och gick de i två månader för att sedan försvinna helt.

Läste på growing people att eftersom klådan är brännande kliar sig barnen oftast inte på utslagen så de får rivsår. Kan inte säga att jag förstår exakt vad de menar men det låter ju lite som din beskrivning. Har också läst tidigare att värme kan göra det värre. Kanske kan det förklara varför utslagen kommer när hon sover....

Våra tjejer fick både salvor (kortison tror jag) och antihistamin typ Clarityn mot utslagen. Vet inte om det hjälpte eller om utslagen försvunnit lika fort i vilket fall. :roll:

Hoppas det släpper snart för er tjej vad det än är!
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"