Dags att börja kura?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
_lill

Dags att börja kura?

Inlägg av _lill »

Hej!

Jag har blivit rekomenderad AW:s SHN för min dotter på 5 månader som sover fruktansvärt dåligt (vaknar så gott som varje-varannan timme varje natt). Tidigare har jag bara "lånat" en del verktyg - buffandet och vagnandet men jag kommer ingen vart och jag är SÅ TRÖTT. Har läst en del här på forumet och ställt mig i kö på boken på biblioteket men har rerdan några frågor som jag hoppas kunna få svar på:

För det första: hur lång tid brukar en kurning ta? Som mest? Det tar emot att vara vaken 4 nätter när man redan är helt slut, men bara man vet att det kommer funka så är det ju helt klart värt det.

Hur fungerar det när man åker bil om bebisen somar när hon inte "ska"? Samma om man åker vagn och somnar vid fel tid?

Den här ramsan... räcker det med något i stil med "Nu ska bebisen (namn) sova"? Är inte mycket för det gulligulliga :)

Min dotter har haft problem med magen (kolik) och vad jag läst är det vanligt att "kolikbarn" utvecklar sömnproblem. Hon har fortfarande en del magknip och senast i natt bar jag omkring på henne - ska jag bara vagna även om jag tror att hon har ont, eller hur ska jag göra då?

På vilket sätt kan man få hjälp av diplomerade kurare? Mailkontakt och hjälp med schema eller?

Hoppas ni kan hjälpa mig med mina frågor! Tack på förhand / _lill
:heart: Iris 080308 kurad i augusti 08
:heart: Nils 100319 SM från början, finslipningskur juli 10
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jag skulle säga att en 5-månaders är optimal att kura. De svarar fort på kuren, och har lätt att ta fasta på nya regler. Däremot finns det såklart inget facit på hur läng tid det tar, men du kommer absolut att få sova sammanhängande sömn själv natt fyra. Det är bara de första två nätterna du behöver vaka.
Är du ensam? Det är bra om man kan växla av efter två nätter. Men visst går det att kura själv också, men det är tuffare.
Man anpassar lättast vagn- och bilåka efter sovtiden. Det är enklast så. :wink:

Annas ramsa är Godnatti med sig, sov så gott. Den är bra och inte så pluttig. Det ska de inte vara, de ska vara sakliga och rytmiska. 8)

Diplomerade kurare kan hjälpa, efter en fastställd taxa. Och så finns ju forumet!

Om magknip: Vad äter fröken?
_lill

Inlägg av _lill »

Hej!

Tack för dina svar Sara! Känner mig väldigt peppad - vi SKA få det här att funka :D

Min man kommer också att vara delaktig i kurandet. Vi har beställt boken och så snart vi har hunnit läsa ska vi sätta igång eftersom han har semester nu. Blir förmodligen till nästa helg.

Vi har lagt upp ett schema som jag väldigt gärna vill ha synpunkter på. Såhär hade vi tänkt oss:

7.00 Morgonamning
9.00 Gröt med lite fruktpuré
9.30-10.30 Sömn
11.30 Lunch - matpuré, fruktpuré + amning (amningen ska fasas bort)
12.30-14.00 Sömn
15.00 Mellanmål - amning men byts ut mot ngt annat längre fram
15.30-16.30 Sömn
18.00 Gröt med fruktpuré
19.00 Göra sig i ordning för natten + amning
19.30 Sova natt

Igår kväll somnade Iris kl 21 (bättre än innan men en lång väg kvar till hur vi vill ha det...) när jag ammade henne. Ska jag väcka henne om hon somnar under amningen och sen vagna henne till sömns?

Jag la henne på mage i spjälsängen igår och det verkade hon gilla för hon sov bättre än hon brukar. Men nu på dagen när jag skulle vagna henne till sömns (hon gillar att bli vagnad) ville hon INTE sova på mage utan lyfte bara upp huvudet och då kan jag ju inte vagna henne heller för då rycker det ju så i hennes nacke. Går det bra att hon sover på sidan (som hon brukar göra när hon sover i vagnen inne) eller på rygg (som hon gör när vi är ute på promenad) under dagslurarna?

Det var nog alla frågor jag hade i nuläget... hoppas boken kommer snart :)
_lill

Inlägg av _lill »

Just det...

glömde fråga om antalet sömntimmar. I mitt schema är det 15 h sömn om dygnet, är det lagom för en 5-månaders?

en annan sak jag funderade på är morgonen. efter att min dotter ätit runt 7 brukar vi ligga kvar i sängen och mysa, inte sova (inte hon iaf ;) ). det går bra att inte rusa upp direkt eller?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej _lill och välkommen hit :D

Hoppar in jag med och ser om jag kan besvara dina funderingar:

:idea: Man ska alltid lägga barnet vaket, för att inte förvirra. De vill somna och vakna på samma plats, precis som vi vuxna. Så väck henne om hon somnar under matning!

:idea: Visst kan barnen sova på sida eller rygg, men faktum är att får hon väl korn på magsovningen så vill hon säkert fortsätta sova så! Och det gör absolut ingenting om hon ligger på mage och kikar runt innan hon somnar, det är bara bra för nack och ryggmuskulaturen! Och vi vagnar aldrig ett nöjt och glatt barn :wink: :!:

:idea: Du har väl larm till tösen :?:

:idea: Och femton timmar per dygn är perfekt för henne!

:idea: Visst kan ni ligga och mysa på morgonen! Så gör vi också, mass-gos i sängen tills mamma orkar masa sig upp 8) :lol:

:idea: Sätt ut en efterfrågan här på "barnasaker" så kan du säkert få tag i en SHN-bok billigt!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewforum.php?f=20

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

miar70 skrev: :idea: Sätt ut en efterfrågan här på "barnasaker" så kan du säkert få tag i en SHN-bok billigt!
Jag ser ju nu att ni beställt boken redan, läste bara det första att du stod i kö på bibblan :roll: :wink: Boken brukar komma snabbt när man beställt, och vad skönt att ni är med bägge två!

Kram!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
_lill

Inlägg av _lill »

Hej!

Ja vi har beställt boken och enligt bokhandeln ska den vara här imorgon! Sen ska vi läsa, läsa, läsa och förhoppningsvis sätta igång med kuren på lördag.

Jag har redan nu försökt få Iris att följa schemat. Mattider är inget problem och inte heller de två första lurarna (mer eller mindre). Problemet är att hon ofta vill sova länge på eftermiddagen/kvällen vilket i sin tur gör att hon inte vill somna på kvällen. Som det är nu har vi tur om hon somnar vid 21, ofta somnar hon inte innan. Jag undrar om vi varit lite väl optimistiska när vi skrivit in att hon ska somna kl 19.30 enligt schemat?

Jag känner mig också lite osäker på schemat i övrigt. Redan nu vet jag att den långa luren kommer krocka med en tid vi har att passa nästa måndag. Hur pass flexibla är ni när barnen väl är färdigkurade?

Tar gärna emot fler råd, tips och synpunkter på vårt schema!
Visst kan barnen sova på sida eller rygg, men faktum är att får hon väl korn på magsovningen så vill hon säkert fortsätta sova så! Och det gör absolut ingenting om hon ligger på mage och kikar runt innan hon somnar, det är bara bra för nack och ryggmuskulaturen! Och vi vagnar aldrig ett nöjt och glatt barn

Det jag funderade på är när hon ligger på mage och håller upp huvudet och skriker - hur gör man då med vagnandet?

Suck, nu har vi hållit på med läggandet i snart en timme och tjejen visar inga tendenser till att ge upp... :? Det här kommer att bli tufft![/quote]
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det finns en plats över i Gastsjön... :wink: http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=16253
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Men du, du väcker väl? Om hon vill göra natt redan på sista dagluren så är det ju viktigt att väcka och se till att hon får nått annat härligt för händer!
_lill

Inlägg av _lill »

Jag har varit dålig på det.... Igår och idag har hon dock haft feber efter att ha blivit vaccinerad och särskilt igår kände jag att det var viktigare att hon fick vila upp sig. Vi sjukdom händer det väl att schemat måste modifieras?

Blev lite sugen på Gastsjön, men vi bor i Östergötland så det känns som lite för långt att åka tyvärr :(

Kom på en till fråga: I AW:s lathund står det att EN person ska ta de två första nätterna. Det går inte att dela, så man byts av vid typ 3 el tar varsin natt, eller förvirrar man bara då?
Bluna
Kontakt:

Inlägg av Bluna »

Hej! :D

Hoppar in med lite svar:

Vid sjukdom kan man ju behöva sova lite mer. En del utnyttjar marginalkvartar, en del låter de sova längre har jag läst. Jag tror man får känna av vad som behövs just då.

Jag tror att det är bra att en person tar de första två nätterna, men någon annan kanske kan svara på varför. :roll: Jag tror att det är bra att fullfölja avlyssnandet osv om man tar hela natten och inte byts av mitt i. :?

Angående sova i bil och vagn: Min plutta somnar i bil eller vagn om hon har sovtid för då är hon trött. Vi har provat att åka långt vid vakentid och eftersom hon får den sömn hon behöver så blir hon inte lika trött. Hon såg ut att vilja somna en gång och då la jag för en filt och tänkte att en 5 min kan hon ju ta. Men det räckte att vila en stund för henne så var hon igång igen. :lol:

Kram Bea
Mamma till solstrålen Elsa :heart: född okt -07
och livsnjutaren Ellen :heart: född april -11
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Men, hur tror du att hon ska kunna sova för natten om hon får snusa bort hela eftermiddagen? Nu bråkar jag lite på dig, men följer man inte det grundläggande, att hålla tiderna, så kommer ju inget schema i världen att fungera, eller hur? :?
Är man sjuk så kan man såklart ge lite extra sömn, men det allra bästa då är att natta en halvtimme tidigare på kvällen, eller förlägga lite extra sömn på förmiddagen.
_lill

Inlägg av _lill »

Ja som sagt vi har varit dåliga på att väcka :oops: , men det ska bli ändring på det! Återkommer säkert med fler frågor, annars håller vi er uppdaterade när vi sätter igång! Tack för alla svar :D
_lill

Inlägg av _lill »

Nu har boken kommit och jag har redan börjat läsa :)

Det här med eget rum... vi bor i en 2:a så än så länge kan hon inte få ett riktigt eget rum. Som vi ser det finns det två möjligheter. Antingen kan vi dela av en bit av vardagsrummet med ett draperi, känns lite besvärligt om man har kvällsgäster osv tycker jag, el så kan hon få sova i vår garderob. Ja det låter värre än det är :lol: Vi har en garderob som man kan gå in i och som vi har tagit bort dörren till och har som datorrum för tillfället. Det kommer ju dock inte vara beckmörkt och det blir nog svårt att vagna där, men annars tror jag att det i längden varit det mest praktiska (vi planerar att flytta om ett år ungefär) - vad tror ni?
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Det tycker jag låter topp! Häng upp ett draperi så blir det mörkt men ändå luftigt! Klädkammare är ett utmärkt sovrum! :D
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"