Flytta till kvarter?!

Fritt pratforum för personligt vänskapskackel och allmänt diskussionsforum
Skriv svar
fjällström
Kontakt:

Flytta till kvarter?!

Inlägg av fjällström »

Nu behöver jag lite handfasta råd :?
Vi bor idag på landet. Riktigt på landet! Tre km in till byn (som också är ganska liten men har både dagis, skola och affärer).
Vi har ett underbart gammalt hus som vi rustat under några år. Ett stort, härligt lantkök, stort vardagsrum och fyra sovrum. Tvättsuga på 30 kvadrat och en tomt på 5000 kvadrat. Huset ligger vackert på en höjd, med både ängar och skog runt om. MEN här finns inga barn. Dessutom är vägen in till byn tungt tafikerad. Minst 20 timmerbilar passerar varje dag och de saktar inte in för att det står två barn (med mamma) vid vägen :evil: Fasar för den dagen mina små ska cykla till och från skola och kamrater. Oavsett om de är 12 år eller 20 år. Både avståndet och trafiken gör mig knäsvag.

Nu finns det ett hus till salu inne i byn, på ett kvarter med mycket barn. Min bästa vän bor där med sin familj och vi umgås flera gånger i veckan. Skulle tycka att det vore underbart skönt att ha nära till allt! Och framförallt att barnen skulle ha nära till komisar. Alldeles bredvid det huset finns en fin lekpark som vi ofta besöker i nuläget.

Vi har varit på husvisning två gånger i det huset. Ett enplanshus med tre sovrum, rätt litet kök och vardagsrum i jämförelse med vårt nuvarande hus och med en tomt på bara lite drygt 1000 kvadrat. Fast huset ligger "centralt" så är det ändå nära till skog, ängar och vatten. Och underbara promenadvägar.
Praktiskt och lättskött, tänker jag. I dagsläget har vi inte den tid som behövs för att sköta vår tomt. Bara att klippa gräset tar minst en halv dag. Det ska röjas gräs och sly och mycket spring i trappor blir det när man bor på tre plan.

Jag är född och uppvuxen på landet och har tidigare aldrig kunnat tänka mig att bo på kvarter. Men varje morgon säger vår 3-åring "ska vi hälsa på nån", "ska vi ringa till nån"... Hon är jättesocial och har fina kompisar på just det kvarteret där huset finns. Och jag har nog också blivit mer social tror jag...

Hur göra :?:
Mamma till två underbara, underbart envisa flickor :heart:
Sara 0507 och Elin 0702
fjällström
Kontakt:

huset

Inlägg av fjällström »

Sara 0507 och Elin 0702
Ottilia

Inlägg av Ottilia »

Hej!

Jag skulle gå på magkänslan. Vad säger den dig? Men också tänka i ett längre perspektiv. Alltså, hur ser det ut om fem år? Skulle ni sakna huset på "landet", eller skulle det fortfarande kännas rätt att bo mer centralt?
Vad fick er att flytta till det stora huset från första början? Har era behov förändrats nu? Vad skulle ni sakna om ni flyttade till det mindre huset? Osv, osv...
Det är såklart bara ni själva som kan känna efter och bestämma er för vad som är rätt för just er. Personligen tycker jag inte att man ska vara rädd för att "röra" på sig. Samtidigt så kan ett hus betyda så mycket. Det låter ju ändå som att ni trivs bra där ni bor nu, men att det är en bit till kompisar m.m.

Inget råd alls hade jag att komma med, bara lite nya frågeställningar :wink:

Lycka till, hälsningar Ottilia :D
Mamma till flicka född 040903.
fjällström
Kontakt:

hus

Inlägg av fjällström »

När vi köpte detta hus hade vi tre scäfrar och bedrev kennelverksamhet. Då var det ett måste att bo så här. Vi hade inga barn och trodde inte att vi skulle få några heller. Idag har vi två barn och ingen hund :roll:
Var sak har sin tid, som man säger...
Om vi köper huset på kvarteret så kommer min mamma och hennes kar att hyra vårt nuvarande hus. Så skulle vi känna att vi saknar "livet på landet" så står dörren fortfarande öppen :wink:
Sara 0507 och Elin 0702
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej du :D

Jag tycker det låter som att du bestämt dig, inne i hjärtat :wink: :!:

Och varför ska ni "fastna" - ni har ju guldläge iom att din mamma och hennes gube hyr ert gamla!
Ni behöver ju inte bestämma er för att bo där för tid och evighet, eller hur?!?
Huset såg jättefint och välskött ut! Och billigt!

Oftast säger magkänslan rätt!

Kram och lycka till, lova att berätta hur det går!
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
kvacke

Inlägg av kvacke »

Hej :D

Måste hålla med Miar70 här. Det finns inget att tveka på!! :D . I och med att ni har huset på landet kvar så säger jag VÅGA och VINN... :heart:

Kram
Dotter född 051107. Kurad vid 6 månader
Son född 080314. Kurad vid 5 månader
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Hej!
Vi bodde tidigare som ni i ett stort hus på landet med stor tomt, avskilt, jättemysigt, grannar nära men "osynligt" (skog emellan) - men inga barn, tidskrävande tomt och hus, långt till affär och kompisar. Vårt liv tog en annan vändning än vi tänkt oss, och vi flyttade till en annan ort, till en villa på en "gata" i ett litet samhälle. Detta var viktigt för vår då fyraåriga dotter, hon ville "bo på en gata" som mormor och morfar gör. Här har hon fullt upp med kompisar, och vi har plötsligt nära till lekplats, affär och skola. Även om vi ibland kan sakna vårt gamla hus eller snarare dess läge, så ångrar vi oss inte. För barnen är detta bättre, och därmed för oss. Inget är för evigt kan jag tänka nu efter ett uppbrott. Vill vi flytta igen så kan vi ju det i o m att vi kunde en gång! Och det låter det ju som att ni också skulle kunna! Lycka till vad ni än väljer!
/Karin
ÅsaB
Kontakt:

Inlägg av ÅsaB »

Hej vännen!

Tycker som övriga - det låter som om du egentligen har bestämt dig! Dessutom är det ju inte ristat i sten att ni måste bo där i evigheter! Om din mamma tar över det andra huset har ni ju tillgång till det och skulle det arrangemanget ta slut, då kanske ni på sikt skaffar sommarstuga eller något liknande? Varför inte i Kalix-trakten??? :wink:

Vi har själva tittat på hus i områden med massor av barn och nära till skola och dagis, men får ligga lite lågt i och med syskon på väg och nytt liv med bara en inkomst. Göteborg är inte riktigt som uppe hos er... :( Men något större får det nog bli, men vi har ändå bestämt oss för att inte ha bråttom.

Ojoj, nu är klockan en minut i fyra och jag får äääntligen gå från jobbet!

Kram// Åsa
Waldemar (Walle) 07-01-08 :heart:
Kurad maj -07. Finslipad i Gastsjön 2007.
Gustav 08-11-12 :heart: (39+4)
www.backjohan.se - uppdaterad 8 jan till Walle :heart:
Syblogg: www.backjohan.blogspot.com
fjällström
Kontakt:

blir kvar

Inlägg av fjällström »

Vi blir kvar i vårt stora, gamla hus :D Vi har verkligen funderat fram och tillbaka, vägt för och nackdelar, ekonomi... Nu har vi bestämt att vi blir kvar här.
Vi har hunnit gräva jordvärme i sommar, så nu har jag lite jobb framför mig med att återställa trädgården efter grävmaskinens framfart :? Men det känns bra! Vi bor så bra och har ju bil om vi vill åka in till byn och vara sociala en stund innan vi återvänder hem till lugnet på landet :wink:

Tack alla som delat med sig av erfarenheterna!
Sara 0507 och Elin 0702
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Oj, där ser man :D :!:

Så skönt att ni bestämt er, och att det känns rätt! Vi bor också en bit ifrån villaområden, i ett gammalt hus, så jag vet precis hur du funderat fram och tillbaka :wink: Det går lite väl mycket bensin, bara...
Hoppas trädgårdsjobbet går bra, det är ju ändå rätt kul att pyssla med, eller hur :?: :!:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Kackelforum"