För bra för å vara sant????

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
myris83

För bra för å vara sant????

Inlägg av myris83 »

Hej!
Jag skulle bara vilja ha lite feed-back på om detta är möjligt;)?
Jag har en 13-månaders tjej som alltid har krånglat med sömnen, dock alltid väldigt lätt å lägga, men vaknar 10-15 ggr per natt! Ofta för att hon har tappat sin älskade napp...
Igår bestämde jag mig efter å ha läst på ordentligt att kura henne men hur skulle jag kunna ta bort nappen?? Sagt och gjort, det tog en halvtimme sen sov hon..
Så här såg våran första natt ut:
19.30 läggdags, ramsar och går ut.
Blir jätteledsen går in buffar och ramsar och går ut.
19.35 blir mer ledsen, jag går in buffar och ramsar ut.
Blir några gånger till sen kl 20.00 sover hon!!
20.39 vaknar och blir mer ledsen buffar och ramsar ut sen somnar hon.
Vaknar sen till 22,01,04 men gråter inte och somnar om själv!!
05.45 vaknar och blir mer ledsen går in buffar och ramsar ut lugnar sig sen ligger hon mest och gnäller och pratar omvartannat, 06.20 sover hon.
07.30 väcker jag en trött liten tjej....som ändå blir glad! :D

Helt otroligt! Är detta en engångsföreteelse?
Innan har hon vaknat 10-15ggr, vi har lyft över henne på natten bökat runt och hon har fått välling vid 5-6...

Kramar Sara och lilla Elsa
KajsaIE

Inlägg av KajsaIE »

Jag säger bara GRATTIS till ett bra beslut!

Nu har ni tagit första steget och du ser redan hur din lilla flicka tackar för att du har tagit ledningen! Fortsätt nu med resten av kuren och behåll attityden och följ instruktionerna så ser du att det är SANT!

Kom gärna tillbaka och rapportera hur det går!

Välkommen till forumet!!
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej myris83 och välkommen hit :D

Oj, en sån lättnadsreaktion från tjejen!
Nu vill jag, precis som KajsaIE säger, stryka under hur viktigt det är att du följer kuren som planerat, och att du verkligen använder ramsan så att det superba verktyget sätter sig! Det kan vara så att de barn som är så här "lätta" i början kräver lite mer tid på sig för att anamma ramsan, så var noga med den!

Ska bli jättespännande att följa er resa :D :!:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
myris83

Inlägg av myris83 »

Igår kväll somnade Elsa med en gång när vi gick in och la henne!!!!! Det har hon gjort innan också men nu har hon ingen napp ju..
Sen vakna hon bara en gång på kvällen ca 21.00 och då behövde jag bara ramsa, hon låg och pratade lite sen somna hon!

Fast sen vakna hon vid elva och då fick jag inte henne till ro förräns 24.00 sen vakna hon väl nång gång på natten men somna själv. Vakna vid 5.00 och då fick jag henne och somna om med ramsa. Men sen vid kvart i sex så går hennes pappa upp och då vaknar hon fast han är jättetyst. Hon somna om efter ett tag men sen sover hon oroligt tills jag väckte henne 7.30 så jag sover inte mcket...

Nåt som kommer ändra sig?
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Det här går ju otroligt bra :D :!:

Tidiga morgnar är det vanligaste bekymret under kuren, barnen kan frestas att tro att de är färdigsovda tidiga morgonen...

Mina tips:
KOLmörkt!
Väckarklocka som får ringa in morgonen!
En pangramsa vid första pip, och sen så lite som möjligt innan klockan väcker.

Håller mina tummar för att det fortsätter lika bra för er :thumbsup:

:heart:
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
myris83

på väg att ge upp..

Inlägg av myris83 »

Nu är jag på väg att ge upp, inatt var det fruktansvärt! Inatt och igår natt så har hon vaknat vid ett, igår vakna hon även fyra gånger på kvällen och va ledsen.
Men i allafall då när hon vakna vid ett så har hon vart jätteledsen, känns som inget hjälper. Det värsta är att det känns som när hon har tystnat och jag börjar ramsa mig ut så blir hon hysterisk på första ordet, precis som hon vet att nu går jag. Inatt fick jag henne inte och somna förräns halv tre, sen vakna hon halv sex fast då somna hon om efter en stund och med ramsa, vakna tjugo över sju. Igår natt vakna hon ett och somna två.
Nu är det det att jag tycker bara att det har blivit sämre nu och jag tycker det känns som hon tycker vi har övergivit henne och att hon får ligga och gråta... Jag tyxker inte det känns bra nu, behöver lite stöd och råd. Varför det går åt detta hållet?
Kram sara
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Sara :D

Ojdå, ni har visst hamnat i en svacka, vilket är nästan mer regel än undantag! Nu har Elsa sovit bra och sovit ikapp, och kan då få för sig att hon är utvilad, och samtidigt så måste hon få undra om det här nya verkligen gäller, om mamma står för vad hon säger :!:
Och det är nu du måste, med uppbringande av Attityd och Säkerhet, tala om för henne i handling att det är det här som gäller från nu!
Du måste lära dig lyssna med hjärnan nu, inte med hjärtat, och vara helt säker på att du gör detta för hennes skull, för den goda, närande sömnen är en gåva som hon kommer att bära med sig resten av sitt liv!

Bakslag kommer, och det är då man har chansen att fila på sina verktyg, nöta in ramsan och få allt att sätta sig benhårt! Så se det som att du får lära dig massor just nu :wink: :!:

Inte vill du väl ge upp nu - du VET ju att hon kan sova och att hon mår bra av det, hon behöver din hjälp för att hitta dit igen, så kavla upp ärmarna nu :!:

Och så vill jag gärna att du läser januarikrönikan, jag tror du kan hämta stor inspiration från den!
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Så - är du med igen :?:
Visst ska vi fixa det här, ni är på så god väg!

myris83

Inlägg av myris83 »

Hej!
Jag är med fortfarande men det är väldigt jobbigt...
Inatt va samma sak hon vakna ca 01.30 och va ledsen fram till 02.30, riktigt ledsen. Jag tycker det är hemskt, känns som det hade vart så lätt å lyfta över henne till oss. Sen somna hon om och sov till 06, hade bajsat, fick byta blöja och lägga ner henne igen och efter många om och men så sov hon tills jag väckte henne 07.45 (använde marginalkvarten) eftersom hon hade vart vaken på natten.

Sen är det en sak till, jag får henne inte att sova mer än 1½ timme på dagen max. Hon har inga problem med å somna men när hon har vaknat då så går det inte. Räcker det?

Kram
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej igen :D :!:

Jag vet att det är jobbigt när barnen är vaken på natten, men du får inte tycka det är hemskt eller tycka synd om henne!

Det enda vi kan göra för barnen är attt ge dem förutsättningarna att sova - vi kan inte sova åt dem! Och att lösa ett nattvak genom att lägga Elsa i er säng, löser inga problem utan skjuter dem bara på framtiden!
Hon sover bättre i längden i egen säng, och snart, snart kommer hon att upptäcka det själv också!
Och den upptäckten kommer att gå fortare för henne om du själv verkligen tycker det också :wink: :!:
Så agerar ni nu bara lugnt och fint, och har målet - den goda, närande sömnen - för ögonen, så kommer ni snart att ha hela, fina nätter! Glöm inte att shn är en process som måste få ta sin tid, och att ni ska guida er dotter rätt nu!

:idea: Sen en praktisk grej: när hon får för sig att bajsa på sig, så byt i sängen! Liite bökigare, men ack så mycket bättre än att lyfta upp på morgonkulan då hon annars kan frestas att tro att det är Godmorgon :!:

:arrow: En 13-månaders behöver ca 13½ timmes sömn per dygn, och 11 eller 12 av de timmarna på natten!

:!: Du myris83 - skulle du vilja gå in på "profil" här ovanför och skriva in Elsas födelsedag i din signatur? Då är det så mycket enklare för de som vill hjälpa dig när man direkt ser hur gammal hon är :D

miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hur har de här två nätterna sensist avlöpt?
Berätta gärna :!:

Kram Mia
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Re: För bra för å vara sant????

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Här kom först underbar läsning:
myris83 skrev:Helt otroligt! Är detta en engångsföreteelse?
Innan har hon vaknat 10-15ggr, vi har lyft över henne på natten bökat runt och hon har fått välling vid 5-6...
Och tre dagar senare låter det så här:

:shock: "Nu är jag på väg att ge upp, inatt var det fruktansvärt! - - Nu är det det att jag tycker bara att det har blivit sämre nu."

Kära rara du :!: Hur många månader tog ni på er för att etablera det mönster du ovan beskriver, det som du nu ville bryta därför att det blivit olidligt för er alla :?:

Och hur många månader var du beredd att ge den förändring till det absolut mest underbara bättre som ni alla ansåg nödvändig :?:

Inga månader :roll: Inga veckor :roll: Knappt ens några dygn :shock:

Det är inte snällt mot lilla barnet :cry: Här finns inga perspektiv, inga proportioner alls :cry:

Om du bestämde dig för att ta körkort, skulle du förvänta dig det jobbet färdigt och klart på tre-fyra dagar då :?: Utan att du egentligen behövde göra mycket mer än att sätta dig bakom ratten ett par gånger för att se hur det gick :?: Om bilen körde sig själv :?: Eller om körskoleläraren körde den åt dig :?: Och så skulle du få körkortet ändå, på posten :?:

Ur kapitlet Säkerheten, Innternationella Sova hela natten, sid 57-58:

:arrow: "Akut måste alltså lilla barnet lugnas, om det ska vara möjligt för henne eller honom att slappna av, tystna och sedan somna.

Och du kommer att se, om och när du bestämmer dig för att genomföra Sova hela natten-kuren, att det inte är särskilt svårt att lugna ens ett hysteriskt skrikande spädbarn, när du bara vet hur du ska göra.

När du lyckas med det, då växer självkänslan!

Och då kan du frestas att slå ihop boken, för nu har du ju kommit på knepet. Nu vet du hur man ska göra: inte ta upp barnet, utan lugna det där det ligger. Och titta så bra det går! Du kan!

:arrow: Ja, det kan du. Men du får inte stanna där, säger jag, glädjedödaren. Du måste gå vidare. Du måste, utöver lugnet, också förmedla SÄKERHETEN.

Lilla barnet kommer inte att nöja sig med mindre.

Så även om lilla magen är mätt – och det måste den vara; ja, mer än mätt! – så måste barnet invaggas i en absolut känsla av säkerhet till liv och lem. Det räcker inte med lugn för stunden.

:arrow: Därför får du inte nöja dig med de första två nätternas i och för sig underbara genombrott, när du med hjälp av verktygen lyckas förmedla lugn till ditt lilla barn, så att hon eller han kan sova. Stannar du där, och tror att saken är klar därför att du nu kan buffa barnet till tystnad eller vagna barnet till ro, kommer redan tredje eller fjärde natten att försätta dig i osäkerhet.

Barnet låter sig visserligen lugnas, så länge du tillämpar verktygen, men vaknar då inte alltmer sällan, som det var tänkt, utan allt oftare – igen. Varpå du buffar igen, vagnar igen, solfjädrar igen och ramsar för allt vad tygen håller … Och innan du vet ordet av finner du dig stående hos barnet halva (eller hela) natten - igen. Barnet har alls inget emot behandlingen, verkar det som, men protesterar så fort du försöker sluta. Barnet sover inte alls hela natten :!:

Så varför fungerar det inte, frågar du dig, fastän det började så bra? 'Vad gör jag för fel?'

:arrow: Osäkerheten har slagit klorna i dig – igen. Det är därför det inte fungerar.

:arrow: Osäkerhet är motsatsen till säkerhet."

:heart: :sleep:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
myris83

Inlägg av myris83 »

Jag tänkte berätta hur det har gått dom två senaste nätterna.
Men först vill jag svara på Annas inlägg: Jag är fullt medveten att Elsas sovvanor inte bara kan ändras på ett nafs och jag håller också med dig om att jag blev osäker, men det var inte för att jag var lat jag ville ge upp utan för att jag som mamma mådde fruktansvärt dåligt över att hon var så ledsen så länge varje natt. Hon har alltid sovit dåligt men aldrig gråtit så. Jag kanske är mesig men min instinkt gjorde att jag ville ta upp henne och trösta henne. Men jag stog på mig och nu kan jag berätta att hon nästan har sovit två HELA nätter. Igår natt sov hon från 19.30-7.00 utan ett knyst. Vi gjorde godmorgon 7.15 när hon hade legat och pratat med sig själv en kvart.
Inatt sov hon mellan 19.30-6, sen var hon lite krånglig men hon somnade om 6.45 och vi väckte henne med godmorgon 7.45. Så det är ju verkligen jättebra!!!! Ellerhur?!
Kram från sara
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

myris83 skrev: Igår natt sov hon från 19.30-7.00 utan ett knyst. Vi gjorde godmorgon 7.15 när hon hade legat och pratat med sig själv en kvart.
Inatt sov hon mellan 19.30-6, sen var hon lite krånglig men hon somnade om 6.45 och vi väckte henne med godmorgon 7.45. Så det är ju verkligen jättebra!!!! Ellerhur?!
Kram från sara
Hej Sara - det är verkligen JÄTTEbra, så glad jag blir för er skull! Och vad bra att du inte tappade fokus :!:
Jag tycker AW:s svar till dig är jättebra, jag beundrar henne för språket och engagemanget - hon bryr sig om och är rak och ärlig! Ibland kan man behöva en kärleksfull puff i rumpan, det har jag också fått :wink: :!:
Och tänk nu speciellt på de här raderna:
annawahlgren skrev:När du lyckas med det, då växer självkänslan!

Och då kan du frestas att slå ihop boken, för nu har du ju kommit på knepet. Nu vet du hur man ska göra: inte ta upp barnet, utan lugna det där det ligger. Och titta så bra det går! Du kan!

Ja, det kan du. Men du får inte stanna där, säger jag, glädjedödaren. Du måste gå vidare. Du måste, utöver lugnet, också förmedla SÄKERHETEN.

Lilla barnet kommer inte att nöja sig med mindre.
och den här krönikan är verkligen TOPPEN den med:
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet

Jag är säker på att det kommer att gå finemang för er, lite "bra" är det att det inte blev för enkelt, då hade du inte fått tillfälle att nöta in ramsan, eller hur :wink: :?:

Fortsätt gärna rapportera, ni har en bit kvar tills kuren sitter och det är så spännande att vara med och följa!

Kram Mia
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Halloj, myris, hur går det :?:

Berätta gärna, om du har lust!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Pris och beröm, myris :-({|= och tack för ditt vackra svar :lol:

Jag tror verkligen inte ett ögonblick att det var (eller är) någon fråga om "lättja" utan att du blev osäker och förvirrad just för att hon lät / grät på ett sätt du inte hört förut (också en klassiker; nya frågor - nya sorters frågor - tillkommer hela tiden under kuren, som ju är ny i högsta grad för barnet) och att du då lyssnade / lyssnar med hjärtat, som vill trösta och ynka, i stället för - i första hand - med hjärnan, som vet och förlitar sig på att arbetet du gör ligger i BARNETS intresse, på riktigt och också, inte minst, på sikt.

Det är inte lätt att förhålla sig saklig när mammahjärtat halkar i väg i gamla blödande banor, men man får tänka på vad som faktiskt betjänar barnet - att få bekräftat att det är synd om henne och att hon absolut inte klarar sig utan ens fysiska beskydd (= för en vuxen att störta till skyddsrummet när larmet för annalkande bombanfall ljuder över staden x antal gånger per natt) eller att få bekräftat det faktiskt inte är någon fara, att allt är lugnt och att inga bombanfall hotar alls :?:

Du KAN förmedla det och du gör det och då sköter hon resten. Till slut, när hon litar fullt och fast på dig. Vilket i praktiken betyder att du tveklöst förmedlar att du vet exakt vad du gör och varför och att du arbetar utifrån HENNES intressen här i världen. Som du ju gör i allt annat kring hennes vård :wink:

:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "