Storebror som sover för lite

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Joella

Storebror som sover för lite

Inlägg av Joella »

Hej,

Vi har en son på 22 månader som sover för lite. :( I perioder fungerar det bra med sömnen och sedan kommer sämre perioder. Han sover i eget rum i spjälsäng. Vi har en kort läggningsrutin med godnattsång på väg in i sovrummet, godnattpuss och stoppas om i sängen innan den som lägger går ut. Problemen vi har, har varierat med tiden. Ibland är det insomningen som strular, ibland uppvak på nätterna, ibland tidiga morgnar.

Jag gjorde ett försök att kura honom för kanske ett år sedan, kanske lite mer, minns inte. Gjorde inte allt enligt konstens alla regler :oops: och fick aldrig bukt med de tidiga morgnarna. :? Hans pappa gillade inte att jag lät honom ligga i sängen och gasta varje morgon. Pappan har själv svårt att sova periodvis. En sak han har lärt sig är att inte ligga kvar i sängen när han inte kan somna/somna om på tjugo minuter. Därför vill han ta upp sonen när han inte somnar om och invänta att han blir sömnig och vill sova.

Det vi sett har fått det att fungera med sovandet är när vi har väckning :!: Hans pappa har fått bukt med sömnstrul tidigare genom att minska på hur mycket han får sova och sedan när han lyckas väcka om morgnarna öka sömntimmarna igen. Eftersom jag inte lyckades med SHN och han fått ordning på sömnen på detta sätt, så förstår jag ju att han är skeptisk till kurning.

Just nu fungerar väckningen, men han sover för lite och när han får sova mer så strular det i någon ände. Vid vagnpromenader, cykelturer och bilresor somnar han lätt fast det inte är sovdags. Jag lider med sonen när jag ser att han är trött, får utbrott när något inte passar, blir gnällig när han inte orkar eller speedad av sömnunderskottet. :( Hans pappa tror inte att det i alla fall beror på trötthet. Jag tror att sonen behöver mer sömn än vad hans pappa tror att han behöver och kan sova.

Nu skulle jag behöva bli övertygad om att det är möjligt att kura denna gosse. Och så övertygad att jag kan övertyga hans pappa :!:

Jag skulle jättegärna få tips om flera trådar där föräldar kurat sina lite äldre barn (1,5-3 år kanske). Har läst den klistrade tråden om lyckade kurningar, men det är mest yngre barn och jag skulle gärna läsa hela trådar och följa hela resan från början och se framstegen. Men jag har svårt att hitta själv, då det ju finns så mycket material på denna sida.

En förutsättning för att vi ska göra detta är att vi är överrens om det. Annars skulle det inte att fungera nu heller :!:
Mamma till två söner
Storebror född 2006-07
Lillebror född 2008-04
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Hej och välkommen :D

Ja det är ju inge kul när man inte är överens :?

Det är klart att det går att kura honom. Det är min fulla övertygelse. Det som är viktigt här är att NI tror det. Ni måste vara övertygade.
Det finns en tråd som pågar just nu som heter Rebekkas shn kur. Den tycker jag du kan läsa och visa din sambo. Där kan han läsa hur bra hela familjen mår när man får bukt med för lite sömn.

Han behöver ca 13,5 timme per dygn. De vanligaste är nog 12h natt och 1,5 timmes dagvila. Men en del har 11 h på natten och längre vila på dan. Det är lite hur det passar familjen och livet man lever.

Jag fick ingen uppfattning nu om hur mkt han sover. Kan du gissa på ett ungefär?

Jag uppfattar det som om ni har ngn typ av rutiner vid läggningen. Det som ni däremot verkar sakna är verktyg vid uppvaknande. Här skulle en kurning kunna ge er den hjälpen.

Detta med att din sambo har svårt att somna om när han vaknar tidigt och därför tar upp sonen är ingen bra ide. :roll: Sonen har inget med pappas sömn att göra.
Vi föräldrar har ofta en tendens att överföra nojjor eller dåliga vanor till våra barn :roll: Då gäller det att man stannar upp och tänker efter vem det handlar om egentligen, mig eller barnet.
Hoppas jag inte skrämde bort dig nu menar inte att låta hård :wink: Jag tror att om du kunde få pappan att förstå att sonen inte "ärvt" hans sömnproblem så skulle ni kunna gå vidare.

Allt det du skriver om gnällighet och att han är speedad och somnar lätt tyder på att han skulle behöva sova mer. Om det skulle vara så att du blir övertygad men inte kan övertyga pappan så finns vi här på forumet som stöd (det gör vi ändå :wink: ) och följer dig genom kuren. Ibland måste en person se resultatet för att förstå hur bra ngt är :D

Vi hojtar på andra som kan tipsa dig/er om trådar ni kan läsa.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Joella

Inlägg av Joella »

Tack för ditt snabba svar :!:

Jag ska läsa igenom tråden du tipsade om. Tar gärna emot tips om fler :!:

Min man säger att han inte förtår vad som skulle vara skillnaden om vi kurade nu mot när jag försökte sist. Och jag lyckades ju inte då, så jag vacklar ju i att jag kan lyckas nu heller, speciellt om han inte tror på konceptet. I dagsläget är det heller inte möjligt för mig ensam att genomföra det, då lillebror bara är månadsgammal och ju kommer nattammas ett tag till.

Ingen av oss tror att storebror behöver sova 13,5 timme. Han har aldrig sovit så mycket som AW rekommenderar. I början av året sov han bra, vaknade glad och var utvilad under dagarna. Då sov han 11-timmarsnatt och ca 75 min på dagen. Nu är det ca 11 timmar per dygn. Gossen är kvällspigg, somnar lätt på middagsvilan, men har svårt att somna på kvällen om vi lägger för tidigt. Vi ändrade till två lurar vid sex mån och en lur vid 12 mån, efter strul och då fick vi det att fungera bra. Så vi funderar väl lite över när/om det är dags att sluta vila middag och istället sova längre natt.

"Barn är som vi själva är" är väl principen min man menar när han låter sonen komma upp. Man får negativa associationer av sängen om man ligger kvar när man inte kan sova.

Återkommer.
Mamma till två söner
Storebror född 2006-07
Lillebror född 2008-04
Joella

Inlägg av Joella »

Här sovs det rätt så bra just nu, går åt rätt håll. Vi har haft en härlig helg med en glad och pigg kille.

Min man kanske kan tänka sig åtminstone delar av SHN. Vet att ni nog inte skulle rekommendera det, men jag tror att vi föräldrar måste vara överrens annars går det inte i alla fall.

Så jag kanske återkommer lite längre fram med fler frågor. Kan dock fortfarande tänka mig tips om trådar med lyckade kurningar :!:
Mamma till två söner
Storebror född 2006-07
Lillebror född 2008-04
Susanne G
Kontakt:

Inlägg av Susanne G »

Lycka till :D
Som sagt, vi finns här om ni behöver hjälp.

Susanne
Susanne G
Dotter född 25/6-04
Kurad vid 4-månader.
Dotter född 31/10 -09. Sm från start.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "