I alla fall så pratar hon mer eller mindre konstant och man kan ofta höra en del roliga monologer. Tänkte bara dela med mig lite
I väntrummet på BVC: En pojke(~3år) med synttofs 8) trampar på en sån där tramptraktor. Tuva: "Tua sitta flickans knä!"
Lite senare: Pojken: "Bastbil!" Pojkens pappa: "Det heter inte bastbil, det heter lastbil" Tuva: "Mastbil!" Pojken:"Nä, bastbil!"
Idag, på väg ut genom dörren, under en vanlig monolog: "Pappa jobbaj. Pappa lagaj lampoj (han är elekriker). Pappa snygging!" 8) Så ser man hur hon kommer på något, springer in till en stor bok hon har som heter "stora boken om djur" och bläddrar fram insektssidan. "Majje (var är) snygging? Majje snygging??!!"
Ute på promenaden drar hon upp dragkedjan på stången på vagnen. "Titta en gjäshoppa!" jag tittar där hon pekar, ser ingen gräshoppa, bara en dragkedja... jag tror hon precis upptäckt fantasin och låtsaslekarna
En annan klassiker är om man ser ett träd som har vält. "Tjädet såbe! Mojjon tjädet! Dasse bakna!" (trädet sover, God morgon trädet, dags att vakna)
Eller till kaninen i djuraffären, bestämt: "Gå o lägg dig!!" (
Nä, vad typiskt. Jag vet ju att hon säger roliga/gulliga skaer hela tiden, men nu när jag ska skriva ner dom, så har jag glömt...