Tidig pratare

Guldkorn att inspireras och lära av
Skriv svar
Puffis
Kontakt:

Tidig pratare

Inlägg av Puffis »

Min äldsta flicka (hehe, låter som jag har många... hon har just fyllt två...) har alltid varit tidig att prata och intresserad av det språkliga, bokstäver och sånt. När hon var 4 månader sa hon både mamma och pappa (en gång, mest av misstag).

I alla fall så pratar hon mer eller mindre konstant och man kan ofta höra en del roliga monologer. Tänkte bara dela med mig lite :D

I väntrummet på BVC: En pojke(~3år) med synttofs 8) trampar på en sån där tramptraktor. Tuva: "Tua sitta flickans knä!"

Lite senare: Pojken: "Bastbil!" Pojkens pappa: "Det heter inte bastbil, det heter lastbil" Tuva: "Mastbil!" Pojken:"Nä, bastbil!"

Idag, på väg ut genom dörren, under en vanlig monolog: "Pappa jobbaj. Pappa lagaj lampoj (han är elekriker). Pappa snygging!" 8) Så ser man hur hon kommer på något, springer in till en stor bok hon har som heter "stora boken om djur" och bläddrar fram insektssidan. "Majje (var är) snygging? Majje snygging??!!" :lol:

Ute på promenaden drar hon upp dragkedjan på stången på vagnen. "Titta en gjäshoppa!" jag tittar där hon pekar, ser ingen gräshoppa, bara en dragkedja... jag tror hon precis upptäckt fantasin och låtsaslekarna :D

En annan klassiker är om man ser ett träd som har vält. "Tjädet såbe! Mojjon tjädet! Dasse bakna!" (trädet sover, God morgon trädet, dags att vakna)

Eller till kaninen i djuraffären, bestämt: "Gå o lägg dig!!" ( :oops: som mamma ofta säger till den oregerliga hunden)

Nä, vad typiskt. Jag vet ju att hon säger roliga/gulliga skaer hela tiden, men nu när jag ska skriva ner dom, så har jag glömt... :lol: Väldigt typiskt mig!
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
blivandemamma
Rådgivare/advisor

Inlägg av blivandemamma »

Sööötis du har! :heart: :heart:
Gammalt barnaboksbarn och mamma till
Arvid - 07
Ebbe -08
Alfred - 11
Otto 2016-08-12
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Man borde alltid ha en tvååring, de är verkligen underhållande!
/Karin
Gäst

Inlägg av Gäst »

Gudars, det var det raraste! :lol: Har glömt bort hur fullkomligt underbara 2-åringarna är. Längtar.....

Kram till Puffis och Tua!
Gäst

Inlägg av Gäst »

Två-åringar är BÄST! :heart:
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

jag kan ju fortsätta det här tråden när jag kommer på nåt. Känner att jag vill dela med mig av min lillas visdom :wink:

T.ex. det här. Två gånger om året är det marknad i Gamleby, där mormor och morfar bor. Sist det var marknad var precis innanlillebror leo föddes, dvs ett halvår sedan. Vi hälsar på hos mormor och morfar minst en gång i veckan för att få lite omväxling på vardagen, och nu de två sista gångerna vi åkt genom byn har hon konstaterat: "Haj ingen mimmiballong." Hon kom alltså på att hon fick en heliumballong med mimmi på för ett halvår sedan och att hon inte har den längre... :shock:

Den där boken om djur jag berättade om tidigare, kallar hon numera för "snyggingboken". En annan bok, "den silvriga barnkammarboken" (med bara sånger i) kallar hon för "pappa-kom-hem-boken", eftersom sången "brevet från ellinor" (heter den så?) är däri.

Hon har några egna ord också. "Okej" betyder t.ex. nej... sen har vi ju förståss "haoujje" som betyder hamburgare...

Häromdagen fångade jag henne på film när hon satt vid pianot och komponerade! Hon bläddrade i en notbok med sånger som handlar om kärlek, således är den ju illustrerad med hjärtan överallt. Hon såg mycket viktig ut och började spela och sjöng: "majje hjättan, majje hjättan" (var är hjärtan) :D Hur gulligt som helst!
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Dixie

Inlägg av Dixie »

Hej!
Vilken rolig läsning! Jag bara äääälskar sånt här!!! Skriv gärna mer när du kommer på Puffis!
Min lille är ju bara 10 mån så jag får vänta lite med roligt snack, men då är det kul att få ta del av andras härliga barn!
Tack & Kram :heart:
Mamma till Älsklingen :heart: 060501 i mitt hjärta. Godbiten :heart: 070629 här på jorden och i mitt hjärta. Underbaringen här på jorden och i mitt hjärta :heart: 090414
Dixie

Inlägg av Dixie »

Hej!
Vilken rolig läsning! Jag bara äääälskar sånt här!!! Skriv gärna mer när du kommer på Puffis!
Min lille är ju bara 10 mån så jag får vänta lite med roligt snack, men då är det kul att få ta del av andras härliga barn!
Tack & Kram :heart:
Mamma till Älsklingen :heart: 060501 i mitt hjärta. Godbiten :heart: 070629 här på jorden och i mitt hjärta. Underbaringen här på jorden och i mitt hjärta :heart: 090414
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

Här kommer en till lite kul grej.
:D
I morse skulle vi väcka pappa och passade på att gosa ihop oss alla fyra i dubbelsängen. Jag tyckte att det luktade lite bajs om lilleman och pratade om att gå och byta blöjan. Detta snappade Tuva upp direkt och började prata om ämnet i punkter, liksom, om du fattar (ungefär som när man räknar upp vad man ska handla, man går upp i slutet av varje mening):

"Kan bajsa pottan

kan bajsa toletten

kan bajsa sängen, Leo" (tydligen var det bara lillebror som fick gör det sista)

Mamma och pappa: "Va? I sängen, nähä, väl? *fnissfniss*

Sen spårade det ur:
"mamma kan bajsa pappa" :shock: :lol:

Det är så roligt, för hon är så saklig hela tiden.
Dixie

Inlägg av Dixie »

:lol: :lol: :lol:
Så härligt att få skratta lite!! Hoppas att du skriver upp i liten bok för framtiden!
Bästa underhållningen den här kvällen :lol:
Skriv svar

Återgå till "Om våra Barnaboksbarn"