Musiktips för ensamlek

Utrustning, inredning, kläder och prylar
Skriv svar
Nillan
Inlägg: 459
Blev medlem: ons 24 okt 2007, 10:18

Musiktips för ensamlek

Inlägg av Nillan »

Hej :D !

Kan någon vänlig själ tipsa en klassiskmusikanalfabet om någon bra skiva som bakgrundsmusik vid ensamleken? Gärna lite glad och pigg musik. De typ fyra skivor med klassisk musik som vi har här hemma är rätt dystra allihop har jag märkt.
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
LindaVega
Inlägg: 2443
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 22:20
Ort: Östersund

Inlägg av LindaVega »

Stor musik för små öron spelas här hemma under ensamleken. Köpt för 99 kr på cdon för några år sedan.
Det är tre skivor, mozart, vila samt lek och fantasi. Det är den sistnämda som barnen lyssnar på (1 h 15 min blandad GLAD klassisk musik)

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
LenaK
Inlägg: 179
Blev medlem: fre 02 nov 2007, 12:15
Ort: Stockholm

Inlägg av LenaK »

Hej, LindaVega,
kan du berätta vilka verk det är på skivan? Man kan ju ladda ner en del själv... :P
Lena, mamma till
pojke -juni 02,
flicka -januari 05,
pojke -september 07
Nancy

Inlägg av Nancy »

8) Boxen Linda tipsade om (superbra :thumbsup: ) kostar nu så lite som 75 kr på naxos :!:

http://www.naxos.se/
K-ina
Inlägg: 1485
Blev medlem: tor 09 dec 2004, 10:15
Ort: Närke

Inlägg av K-ina »

Ja! Jag gillar den också! Väl värd sina slantar...

Axel har lyssnat på Vila-skivan mest. Han lyssnar gärna på klassisk musik när han ska sova.
Mamma till två pojkar.
Axel född Mars -00 och Gustav född Juli -03
LindaVega
Inlägg: 2443
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 22:20
Ort: Östersund

Inlägg av LindaVega »

Ja Vila-skivan använde vi vid Maltes tidiga morgnar förra sommaren 8)

Lek och Fantasi
Mozart- Blinka lilla stjärna

Grieg-I bergakungens sal

Kabalevskij- Galopp ur Komedianterna

Schubert- Militärmarsch nr 1 i D-dur

Mancini- Pie in the Face Polka

Tjajkovskij- Blomstervalsen

R.Strauss- Soluppgång

Mancini-Baby Elephant Walk

Mancini-The Pink Panther

Rimskij-Korsakov-Humlans Flykt

Monti-Czardas

Saint-Saens-Final ur djurens karneval

Tjajkovskij-Svandansen ur Svansjön

Sjostakovitij- vals ur Jazz-svit nr 2

Joplin-easy Winners rag

Lumbye-Köpenhams järnvägsgalopp

Offenbach- can Can

Bizet- Förspel till Carmen

Brahmn- Ungersk dans nr 5

J Strauss d. ä- Radezky-marsch

J. Strauss d. y- Tritsch-tratch-polka

Waldtufel- Skridsoåkarna

Sinding-Frulingsrauschen

Sherman- Ur Mary Poppins

Anderson-Typewriter, The Syncopadet clock

Rodgers-Do Re Mi

Anderson- Plink, plank, plunk

Manilow- Copacabana
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Nillan
Inlägg: 459
Blev medlem: ons 24 okt 2007, 10:18

Inlägg av Nillan »

Hej alla och tack för tipsen :heart: !

Har nu beställt boxen som Linda tipsade om från Naxos (Tack Nancy för länken). Ser fram emot att få höra. Kan tänka mig att flera av skivorna kan funka bra i olika situationer.

//Nillan
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
LenaK
Inlägg: 179
Blev medlem: fre 02 nov 2007, 12:15
Ort: Stockholm

Inlägg av LenaK »

Tack, LindaVega :thumbsup:
Lena, mamma till
pojke -juni 02,
flicka -januari 05,
pojke -september 07
Nillan
Inlägg: 459
Blev medlem: ons 24 okt 2007, 10:18

Inlägg av Nillan »

Hej igen!

Skivan kom i torsdags och nu har vi hunnit lyssna på "Lek och fantasi-skivan" ett par gånger, särskilt den första halvtimmen :wink: .

Vi är väldigt nöjda allihop. Lilla K kvittrar som aldrig förr på morgnarna. Till och med storasystrarna noterade det nerifrån köket i morse. - Mamma :shock: Lilla K är vaken och ligger och pratar! (De har liksom missat att hon ensamleker när vi andra morgonstökar trots att jag brukar höra en hel del prat från spjälisen.) Liiite mer kvittrig de senaste morgnarna som sagt...

Tackar och bockar igen för supertipset! :heart:
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
Nancy

Inlägg av Nancy »

:D Ville bara bestyrka ytterligare Nillan vilket superköp du gjort. Leia (snart 3 år) lyssnade på skivan varje dag på ensamleken i nästan ett år (1-2 år). Senaste året har vi varierat med Smurfarna, Absolute Kids och Klapp och Klang. De senaste veckorna har ensamleken fungerat lite sådär... Tills jag satte på den gamla trotjänaren "Lek och fantasi" igen :wink: Nu ensamleks det så koncentrerat så att när jag kommer för att hämta henne ber hon om att få leka en stund till. Då öppnar vi dörren på vid gavel och så ropar hon när hon vill komma upp.

Hälsningar från Nancy
LindaVega
Inlägg: 2443
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 22:20
Ort: Östersund

Inlägg av LindaVega »

Vad roligt Nillan :D

Vi har spelat skivan varje dag nu i säkert 1.5 år. Den kommer nog för alltid vara "vår" skiva här hemma. När musiken drar igång på morgonen så är det verkligen ENSAMLEK för alla.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Nillan
Inlägg: 459
Blev medlem: ons 24 okt 2007, 10:18

Inlägg av Nillan »

Japp ensamleken är onekligen en "win-win situation" :wink: för ALLA, särskilt med inspirerande musik i bakgrunden.

Ska ta tag i detta med strukturerad ensamlek för de större snart......
Nillan, med tre fantastiska döttrar födda aug 01, juni 03 och okt 07.
LindaVega
Inlägg: 2443
Blev medlem: tis 13 sep 2005, 22:20
Ort: Östersund

Inlägg av LindaVega »

Vega är 3 år snart och hon har inte ensamlek på samma sätt som Malte längre. Hon sitter oftast i rummet bredvid Malte och pysslar med sitt ( pusslar/duplo/ bondgården/dockorna) Hon springer lite fram och tillbaka mellan rummet och mig. Jag sitter alltid i soffan med en kopp kaffe och tittar på TV och surfar på bärbara datorn. Hon är så stor nu att hon själv kan bedöma vad hon vill ägna tiden åt på morgonen (tänker jag) Eftersom vi gör på samma sätt varje dag tycker jag det är en bra lösning. Alla nöjda.

Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
Skriv svar

Återgå till "Barnasaker"