Alice snart 18 månader har fått en liten sömnfnurra. Kan vara lite begynnande förtrots då hon vaknar av skrik som verkar vara mardrömmar. Samtidigt har hon åkt på en dunderförklylning.
Nu till min fråga. Vi är nu hos morfar och mormor där vi delar rum. Annars sover hon i eget rum och jag hör ju då inte exakt varje litet knyst hon gör. Inatt, förta natten vi delat rum var vargaren redan lite i antågande då hon de senaste dagarna sovit oroligt hemma. Har dock löst det med ramsa och lite högläsning utanför hennes rum. Undrar nu hur jag gör när vi sover i samma rum

Blir hon förvirrad av att höra mig ramsa där. Inatt vaknade hon och började med att skrika en del i sömnen. Sedan hörde jag hur hon vaknade och skrek mer och hostade mycket. Jag tänkte att "på natten sover man och då händer ingenting" och väntade länge med att ingripa. Tillslut när hon fortsatt skrika ett tag ramsade jag men då verkade hon bli ännu mer upprörd. Började hosta så det lät som hon kräktes (var nyligen magsjuk). Jag gick då upp för att kolla läget och då hon desperat sträckte sig mot mig tog jag upp henne

Hon lugnade sig inte utan ville givetvis inte tillbaks till sängen. Tillslut la jag ner henne igen och gick ut och ramsade utanför en gång och satt sedan och läste lite högt i en tidning. Efter en stund somnade hon igen och jag smög in och la mig.
Vill gärna ha lite råd inför kommande nätter så vi inte startar en ond cirkel här

Hur göra när vi sover i samma rum

Pangramsa vid minsta pip eller förvirrar det henne att höra ramsan i rummet